Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg vet om svisker men det har jeg ikke i hus (bare rosiner, og det har kanskje ikke samme effekt?). Er hjemme alene så jeg får ikke tak i noe heller, men merker at nå MÅ jeg snart få kommet meg på do (sikkert typisk gravid-hard-mage). Er det andre ting man kan ha i skapet som kan hjelpe?
Shabby Cheap Chic Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Fiber?? Uff husker ikke hva som hjelper jeg..
Shabby Cheap Chic Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Kanskje hvis du spiser MASSE rosiner..? hehe
meg & to små vampyrer Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Rosiner hjelper jo:) Masse vann også (sammen med uansett hva annet du prøver) Druer Kiwi Kaffe om det frister... Biola hjelper på litt lengre sikt fysisk aktivitet fiber + vann (motsatt effekt om ikke noe vann)
Shabby Cheap Chic Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Egenbehandling av treg mage og forstoppelse * Drikk mye vann og legg om kost- og aktivitetsvanene dine. * Spis matvarer som setter fart på tarmen: Prøv kli eller linfrø blandet med syrnet melk eller yoghurt (Cultura og Biola). Du kan også prøve sviskesaft eller maltekstrakt, noe som også er lett å gi til barn. * Ved treg mage kan du bruke midler som laktulose eller fiberprodukter hvis kostomlegging og andre forebyggende tiltak ikke er nok. Etter hvert kan du gradvis trappe ned og se om avføringen holder seg myk. Tarmen tar heller ikke skade ved lengre tids bruk. Ved bruk av slike midler er det vanligvis viktig å drikke mye væske i tillegg. * Ved akutt, midlertidig forstoppelse som gir ubehag, kan du bruke legemidler som får tarmen til å tømme seg raskt. Langvarig bruk av disse midlene er vanedannende og fører til kraftig svekkelse av normal tarmfunksjon og nedsatt opptak av salter som kroppen trenger. De skal derfor ikke brukes regelmessig uten legetilsyn.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2009 Tusen takk - da gyver jeg løs på både vann og rosiner i alle fall. Har noe rugsprø også (fiber godt nok?) så det får det bli til kvelds litt senere ) Takker!
musketingen Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Hadde samme problem, passa på å drikke mye vann og bevege men, men i tillegg måtte jeg til slutt på apoteket og kjøpe dufalakk (husker ikke åssen det skrives, he he) Det hjalp i løpet av et par dager:)
tertilus Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 ja, kjøp duphalac (laktulose) på apoteket i morgen. det var min redning under svangerskapet. hadde ikke kommet meg på do i det hele tatt hadde det ikke vært for den.. ingenting annet hjalp!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2009 Et lite spm om Duphalac; hva smaker det? Bestefaren min brukte det mye de siste årene så jeg har ikke så gode assosiasjoner og innbiller meg det smaker skikkelig blæh, hehe...
meg & to små vampyrer Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 Det smaker litt søtt. Konsistensen er eklere enn smaken egentlig. Derfor jeg foreslår biola hver dag istedet:) he eh:)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2009 Herlig - eller ikke, hehe ) Jeg får vel hive meg på sammen med snupp om å drikke Biola daglig, selv om jeg generelt ikke er så begeistret for melkedrikker :o/ Noe må jeg i alle fall gjøre, for akkurat det punktet "bevegelse" sliter jeg litt med for tiden, så det er vel litt av grunnen til magetrøbbelet mitt nå...
meg & to små vampyrer Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 De er hvertfall syrlige og friske om ikke annet:) Jeg drikker ikke søtmelk selv, men syrna produkter går ned her:) Den med bringebær er god, den med blåbær også.
tertilus Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 jeg blanda det med en god juice. rett og slett en dritedrink. hi hi.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2009 Håper du snakket om duphalac nå, tertilus og ikke Biola? *flire*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå