Gå til innhold

17 mnd, og fortsatt lite språk... "Når bli bekymret?"

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Minsten på (snart) 17 mnd har enda ikke plukka opp språket sitt igjen. Hadde "mange" ord når han var 12-13 mnd, men det forsvant... nå sier han kun mamma, pappa, hade og natta... (og det er KUN mamma og pappa alle andre hører han sier)... de 2 sistnevnte er det vi som forstår... han klarer heller ikke gjøre seg forstått for oss... Med eldstejenta forsto i det minste jeg hva hun ville når hun var 12 mnd, og ved 17 mnd snakket hun i 2-3 sammenhengende ord....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hvorfor ordene forsvant? Har han vært syk el.l? Det er vel 8 ord de sier på helsestasjonen at barna "skal" kunne når de er 18 mnd, og det er jo en stund til ennå, mye kan skje på den tiden. Hvis du føler at gutten hører og forstår, vil nok ordene komme av seg selv. Tror ikke det er lurt å sammenligne for mye med søsken /andre barn. De er veldig ulike, og de fleste har dessuten ikke setninger på den alder, sånn som din datter hadde. Hvis du er bekymret, kan du jo snakke med helsesøster/lege. Kanskje du blir roligere da;-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg vet jo at alle er forskjellige, og at man ikke skal sammenligne med søsken, og jeg har heller ikke vært "bekymret"...før nå... jeg er igrunn MEGET avslappet når det kommer til sånne ting..

Aner ikke hvorfor de forsvant, men i bakhodet mitt finner jeg frem til at det rant ut av kroppen hans i det momentet han fikk vaksine. Jeg VIL ikke spekulerere i om det er derfor, det er også grunnen til at jeg ikke vet hvorfor det ble borte.. har snakket med lege (min arb.giver) og hun sier at det sikkert går seg til....

Han forstår hva vi sier, og han forstår "beskjeder", som å finne smokken, hente skoa, sette seg på stolen, osv osv... så han er jo ikke "dum"...

Skrevet

Vet du hva, det med vaksine er kanskje ikke så dumt :) Jenta vår "glemte" hvordan tutekoppen funket og et par andre ting etter 5mnd.-vaksinen, men alt kom tilbake igjen etter et par uker. Jeg for min del tror ikke egentlig det er vaksinen i seg selv, men det at de blir litt slappe og småsyke noen dager. Så en forkjølelse og en vaksine ville hatt samme effekt.

Så jeg er enig med arbeidsgiveren din: Det går seg til! :) Og faktisk kan det være sånn at de med eldre søsken ikke sier så mye, men når det først kommer så bare "renner det ut". De har jo tross alt noen andre til å snakke og bråke for seg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er sant... men det er en goood stund siden den akutelle vaksina da.. er vel 4-5 mnd siden kanskje?

Jeg vet at det går seg til :o) *berolige meg selv* Og ja, du har nok rett i det... eldste er jo høyt og lavt hele dagen, så han har jo ikke så mye å stille opp med stakkar...

Skrevet

Barn er utrolig forskjellige når det gjelder eget utviklingstempo. De kan mange ord, men lagrer dem i seg gjerne. Ikke sikkert de bruker bevisst ordene, selv om de har sagt de før. Det er også dumt å sammenligne med andre små.

Så lenge han viser at han skjønner hva dere sier til han, at han har et greit kroppsspråk som gjør at dere skjønner han, ville jeg ikke blitt bekymra..Dessuten synes jeg at 17 mnd ikke er noe å stresse med. Mange måneder igjen til han er 2 år. Dette er en periode det skjer masse endringer i.

Har heller ingen racer på språk. Nå er han snart 2, og det har i de siste mndene kommet masse nye ord. Til og med sangstrofer.Sett så mye endringer bare på kort tid.

Går han i barnehage?

Tror også gutter kan være tregere enn jenter.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Koala : det er jo nettopp det... VI skjønner han ikke! Han klarer ikke å gjøre seg forstått ovenfor oss! (forventer jo ikke at alle skal kunne skjønne han enda).... og ja, han går i bhg. De har snakka litt om det der, at han enda ikke prater....

Skrevet

Hos oss var vel storebror rundt 20-24 mnd før han begynte så smått å gjøre seg forstått. Før den tid, måtte han vise oss hva han ville.

Fra han var 2 år gikk det sakte men sikkert fremover. Han fyllte tre år i sommer, og fra våren og til sommeren var det som om man trykket på en knapp og alle disse ordene fosset ut. Noen ord mangler stavelser og endelser, men det går seg til hele tiden.

Så har han selvsagt disse ordene som bare en mor kan forstå. At bo kan bety både ku og støvler og bok.

Vi var og snakket med dem i bhg om dette tras-skjemaet, om barnas språkutvikling, og da sa de at de pleide ikke gjøre noe før barnet nærmet seg 4 år, (om man ikke så bedring, litt etter litt), for som oftest gikk det seg til helt fint.

Skrevet

Jeg forstår, men alikevel så er han bare 17 mnd. Så vil uansett ikke stresset enda. Mange måneder å utvikle språk på før en evt kan begynne å bli bekymret.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ble litt beroliget av Brooklyn nå :o) Vet jo selv at min onkel nærmest var stum frem til 2års alder, men at han etter det rasa ut med ord :o)

Skrevet

gutt som fyller 3 år om 2 mnd, sier 30 ord...du trenger nok ikke bekymre deg enda. her er PPT inne i bildet...

Skrevet

Gutten min er 2,5 år og har akkurat begynt å si en hel del ord nå og sette sammen noen ord. Jeg har ikke bekymret meg jeg, så tror ikke du heller trenger å gjøre det:) Hun er jo ikke stor da.

Skrevet

Min gutt ble 3 år i desember og han har ca 8 ord.

Har dere sjekket hørselen til gutten, Palmesus?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nesten godt å se at dette er "normalt".. misforså meg rett! Hørselen er det ikke noe i veien med såvidt jeg kan forstå, men går jo ann å sjekke det ut..

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

HS sa til meg at frem til de nærmer seg 2 år er det viktigere at de forstår hva en sier til dem enn at de sier så mye selv. Forstår han det f.eks hvis du sier "hvor er boka" eller "skal vi gå på kjøkkenet"? Jenta vår er også straks 17 mnd og har endel ord, men noen av dem kommer bare innimellom. Er mest mamma, pappa, hei, hadet, bæbæ og marmor (farmor).

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, han forstår hva som blir sagt til han (sålenge han ikke får kjeft, haha). Hadde han ikke forstått det, så hadde jeg blitt mektig bekymret... men jeg er ikke der helt enda ;)

Skrevet

snuppa er 17mnd å sier mamma,pappa,ja,gakk gakk(sakt det noen få ganger) men hun gjør seg forstått.. rister på hode vist hun ikke vil samtidig som hun sier ne.. peker å si ææ vist hun vil ha noe og forstår ellers mye av de vi sier..men syntes også hun sier få ord forskjell hva mange andre sier at sine små kan si..

Skrevet

Hei hei

Du vet hva som skjedde med B her? Han var tett i begge mellomørene uten at vi visste det en god stund. Så språket hang veldig langt etter, han sa nesten ingenting lenge. Nå er han 2 år og 5 måneder og først nå snakker han en del ord sammen. Og det meste av utviklinge har skjedd de siste 5 månedene.

Etter de satt inn dren i begge ørene hjalp det veldig.

Men vi visste ikke om dette da, siden han ikke var plaget av ørebetennelse eller noe...

Skrevet

Skjønner godt at du bekymrer deg, men dette er sikkert helt normalt. Søstra mi og jeg var utrolig ulike da vi var små, mamma sier vi førte samtaler da jeg var halvanne, mens søstra mi nesten ikke sa noen ord da hun var to år. Til og med helsestasjonen var bekymret, men mamma sto på sitt og sa at hun forstår alt vi sier til henne, men språket har ikke løsnet ennå. Og hun hadde helt rett.

I forhold til det at ord har "forsvunnet" så ser jeg det på gutten min også. Han er bare 14 måneder da, og har ikke så mange ord - men ting han kunne si før han var ett (mest herming da, men likevel) er borte nå, han sa bø og tittei blant annet. Jeg tenker at det går litt i perioder, ordene vi ikke bruker så ofte har forsvunnet, og så blir de etterhvert erstattet av andre. Nå bruker han mye krefter på å lære seg ordentlig å stå og gå, og jeg tenker da at det er naturlig at andre ting står litt på vent. Han sier ikke mamma så ofte engang, sier mer pappa, hei og bang, hehe. Tviler på han kan så mange flere ord enn din lille om tre måneder, jeg skal være fornøyd om han lærer hade og natta innen da!

De sjekker vel ikke ut dårlig språkutvikling før etter treårs alderen, nettopp fordi unger utvikler seg så ulikt;)

Skrevet

Men du, er du fortsatt bekymret så kontakt fastlege eller helsestasjonen og se om det er noen måte å sjekke dette opp. Kanskje kan du i det minste få svar på om dette er vanlig og bli litt beroliget. En bekymret mamma skal tas på alvor.

Skrevet

Høres absolutt helt normalt ut Palmesus - det er flere rundt og over 2år i vår bhg som høres ut som de ligger nogen lunde likt med din.

Skrevet

Minien her er snart 17 mnd og sier mamma, pappa, gagga (storebror), lys, sko...det er vel det... Han prøver å si f.eks banan, og ordlyden er der, men blir mer "a-nnn" hvis du skjønner.

Men han skjønner utrolig mye, finner sko, jakke, lue, setter seg på stolen når vi skal spise, har drukket av vanlig kopp siden han var 1 år, legger ting på plass osv...

Storebror snakket masse på denne tiden og snakket f"lytende" da han var 2 år, men han var noe tregere motorisk.

Ikke litt bekymret engang, det kommer når det kommer, selv om man gjerne vil ha litt fortgang i det, da... :-)

Skrevet

gutten min er akkurat dobbelt så gammel som ditt barn og han kan max 20 ord ! ingen setninger ! men han skjønner alt hva vi sier, han henter det vi ber han om....men språket har latt vente på seg...

nå har vi funnet ut at han har vann i mellom ørene og om 14 dager skal han legge dren i begge ørene...:) noe vi gleder oss til...vi håper og regner med at språkutviklingen blir bedre etter at han får dren...

vi begynte ikke å bekymre oss før i fjor høst da var han rundt 29 mnd..

tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye ennå han er ikke 2 år, mye kan sikkert skje på noen mnd bare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...