HTC Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Er selv selvstendig næringsdivende. Mine forslag er: 1. Vedr de 14 dagene. Hør igjen med venner og familie om de kan stille opp på dagtid for storebror. Mannen din er hjemme fra kurs etter normal arbeidstid. Du kan sikkert få til å bli på sykehuset en ukes tid, det gjorde jeg og ble da ikke avhengig av mannen min som ikke fikk fri. Det kan være slitsomt, men i motsetning til de fleste har du muligens en mann som har fri mer enn de fleste andre fedre etter de 14 dagene. Klarer dere dette, vil det være slitsomt i starten, men så enklere enn de fleste opplever etter de første 14 dagene. Min erfaring med 2 barn er at det er gjerne da man trenger hjelp. Han mister da ikke inntekten. 2. Du sier det er urettferdig at du får kun engangsstønad og andre får opp til 6g. Betaling for opptil 6g er for de som mister inntekt ved å være hjemme. Du har ikke hatt noen inntekt på 3 år, dermed mister du ingen inntekt, men "får" engangstønaden som betaling for de uten inntekt. Denne engangsstønaden er jo faktisk høyere enn din inntjening de siste 3 år? 3. Du må jobbe 100% i din bedrift hele tiden, sier du. Ja, da må du vel det. Hvis dette er din realitet uansett, bør du gi fødselspermisjon over til far. Iom han sluttet jobb rett før du skal føde, kan han ha krav på dette ut fra sin tidligere inntekt. Hvis du uansett må jobbe 100%, så kan du jo rett og slett ikke ta av deg ett spedbarn i 100% tid og far må jo da uansett komme inn på banen. 4. Ditt eldste barn kan ikke gå i sin vanlige bhg grunnet at bhg ikke leverer det de skal. Hva med å se etter privat phg. Vi hadde det første året dagmamma og siden en privat bhg. Sjekk rundt. 5. Nå vet jeg ikke hva du jobber med. Du svarer ikke på det når folk spør. Som selvstendig og med enkeltmannsforetak går det ikke mye i pluss for meg heller i det første året. Så bedrer det seg. Etter 3 år og med planlagt barn og småbarnsperiode bør du vurdere om det er riktig å legge det litt på is, for så å ta tak i det senere. Du må rett og slett vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre. 6. Det er lov å klage på lovverk. Jeg støtter deg 100% der, men det hjelper deg kanskje ikke akkurat nå. Undersøk muligheter og rettigheter DERE HAR NÅ. Fød barnet. Kom deg på beina igjen og så bruk tid på å kjempe saker for de som kommer etter deg. Jeg ønsker deg alt godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå