Gå til innhold

Føflekker som vokser

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var hos legen i dag. Hun la merke til at føflekkene mine har blitt mye større og mer rød nå etter jeg blei gravid. Har også fått masse rødt utslett rundt nesen. Hadde det sist svangerskap også.

Må kansje fjerne føflekkene. Er redd for kreft. soler meg aldri.Er det vondt å fjerne føflekker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, det gjør ikke vondt! Du får lokalbedøvelse, så selve fjerningen er veldig grei. Lokalbedøvelsen er ei sprøyte da, så du blir stukket noen ganger. Etterpå har jeg opplevd at det liksom "strammer" litt i såret/stingene, men det gjør absolutt ikke vondt! Det vondeste er vel nesten å dra av plaster/kompress for å skifte til nytt, synes jeg.... Så du har ingen ting å grue deg til - helt greit inngrep:) Har mange føflekker selv, og har fjernet mange av de - er greit å fjerne de når legen sier det så ikke det utvikler seg noe guffent i de...

Lykke til;)

Skrevet

Hei!

Jeg har også fått problemer med føflekker etter at jeg ble gravid: noen jeg hadde fra før er blitt større, og det er kommet en del nye. Jeg nevnte det for min fastlege og spurte om det hadde å gjøre med graviditeten. Han svarte at han ikke hadde peiling. Betryggende...

Heldigvis har jeg funnet informasjon både på nettet og i engelske bøker/blader i ettertid. Det er visst normalt å få flere føflekker samt "skin tags" (føflekker som stikker ut) når man er gravid. Noen forsvinner av seg selv etter fødselen, andre blir mindre. Det skal være ufarlig mesteparten av tiden, men det er anbefalt å passe på endringene og få undersøkt "skumle" føflekker etter fødselen. Kreftforeningen forklarer godt hva som betegner skumle føflekker på sin webside.

Ikke bekymre deg for mye om det, pass på endringene, hold deg unna soling, og snakk med hudlege (jeg stoler ikke på allmennlege for den slags) etter fødselen hvis du føler at noe ikke er som det skal. For min del vil jeg få fjerne de største en stund etter fødselen, av estetiske grunner. Det skal ikke være vondt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...