Gå til innhold

Vente med boliglån til man er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at samb og jeg for øyeblikket leier en leilighet. Vi har nå tenkt å kjøpe bolig og vil kjøpe hus med en gang. Kommer nok til å vente til ettersommeren, men vil jo da få mindre lån i og med at vi har et barn.

Det jeg lurer på er om vi får mer i lån om vi er gift(enn når vi "bare" er samboere)? I og med at vi da har "en inntekt". Håper noen kan svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fordeler å være gift, men det kan være en fordel å ha ett barn istedet for to når dere søker.

Skrevet

Hvorfor skulle dere få mindre lån når dere har barn? Hvis en har jobb og permisjon fra denne er jo det inntekt på lik linje med jobb.

SKjønner ikke altså, men tror ikke dere får mer i lån om sivilstanden er gift enn samboer. Dere har vel 2 inntekter som gifte og....

Uansett så er det jo bare å høre i en bank hva de vil gi dere ilån- tror ikke de spør engang om dere er gift.

Skrevet

Hmm.. nå ble jeg enda mer usikker her.. :/

Har vært i kontakt med banken, og fikk beskjed om at så lenge vi ikke forsørger noen ennå, vil vi få høyere lån enn om vi venter til etter at gutten er født..

Skrevet

Flere enn ett barn=flere utgifter. De tar det med i utregningen om hvor mye utgifter man har og hvor mye lån dere får.

Vi fikk vårt første lån som samboere...ingen problem det, men de anbefalte at vi skrev samboerkontrakt med hvor mange % begge av oss eide leiligheten. Vi fikk førstehjemslån, da bare en av oss sto som hovedlånetaker.

Vi skrev i ikke en slik kontrakt, og i dag er vi gift:)

Skrevet

hmm. Det var rart av banken å si.. Man setter jo opp et budsjett og hvis dere i fremtiden må betale barnehageplass, mat, klær osv for et barn regner de jo med dette.

Og- dere må jo huske at dere ikke må presse opp et høyt lån, dere skal faktisk betale dette lånet også ;-) Jeg tok opp lån som eneforsørger og da brukte den ansatte i kommunen(husbanklån) en gammel tabell når det gjaldt utgifter- fordi det ville hjelpe meg mer til å få lånet. Men: Rentene steg MYE.. og gjett hvem som slet-.. Ikke hun i kommunen i hvertfall ;-)

Men ellers, det har ingenting å si om dere er gift el samboer vedr lån.

Eneste er, hvis du ikke jobber- mener jeg at hvis dere er gift kan mannen trekke fra noe på skatten siden han er forsørger. Skal ikke si dette sikkert altså, bare mener at jeg har fått med meg noe sånn...

Skrevet

det er ingen forskjell på å være gift eller samboer når en søker om lån. De nye lovene likestiller omtrent samboerskap med ekteskap... Det stemmer og at hvis man har barn så får man mindre i lån....desverre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...