Djoolia 07+08+12 Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Min bestemor bor 1 times kjøring unna her vi bor. Hun har kun 1 barn,min mor. Hun har vært litt glemsk en god stund,og når hun var på besøk i jula merket vi at hun tøvet veldig mye.Nå er hun blitt helt dement,og det har gått så utrolig fort. Hjemmesykepleien var innom med ny dosett til henne hver uke,hun ville ikke ha noe annen hjelp.Hun nekter å dra til legen,vil ikke ha middag,tar ikke medisin osv. Nå har hj.tjenesten ringt mamma for at hun skulle få henne til legen,men bestemor har blitt helt tullete. Hun mistenker alle for å stjele,svindle,t.o.m. forgifte henne. Ingen for lov å komme inn hos henne,hun låser ikke opp døra. Hun er aggressiv mot alle,skjeller dem ut i telefonen og legger på røret når noen ringer henne.Hjemmetjenesten tør ikke å hande for henne,eller kjøpe medisin,fordi de er redd for hva hun kan finne på å si. Det hele toppet seg tidligere da mamma ringte henne,og hun beskylde henne for å ha stjålet og svindlet henne for flere hundre tusen kroner.Hun sa at hun aldri skulle ringe igjen,og at hun aldri ville se henne igjen. Hjemmetjenesten har sagt at hun har prata dritt og sagt at hun hater alle,unntatt sine barnebarn. (meg og min bror) Så nå er det jeg som må prøve å få kontakt med henne,og prøve å få henne til legen,men jeg gruer meg noe helt vanvittig. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå fram uten å tråkke henne på tærne. Det skal sies at jeg jobber i hjemmetjenesten selv her jeg bor,men det blir noe helt annet når det er ens egen familie. Jeg vet jo at hun ikke mener det hun sier,men mamma har ikke samme forståelse og erfaring,så hun er jo skikkelig rådvill og lei seg,hun har vel egentlig gitt opp siden hun fikk de beskyldningene slengt i trynet. Er det noen her som har erfaring/tips om hvordan jeg skal gå fram? Skal ringe henne i ettermiddag.
SokkeLaila Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Skjønner godt at situasjonen er vanskelig. Du vet kanskje at det er kommet en ny lov i pas.rettighetsloven nå i januar? Den tillater tvang til demente uten samtykkekompetanse. Snakk med din bestemors fastlege samt søk litt på nett og les deg opp hva tvangen innebærer. Kjekt å vite litt om denne muligheten dersom det skulle bli tvingende nødvendig. Håper jo du slipper.. Du skal lese et rundskriv til Pasientrettighetsloven kapittel 4 A. Finner bare PDF-filer og sånt nå -vanskelig med link.. Lykke til -håper ting ordner seg! Og du; når demente brått blir skikkelig dårlige sånn plutselig, så er det ofte gr en infeksjon av noe slag.. Har hjemmespl sjekket om hun harurinveisinfeksjon for eksempel? Bare en tanke.. En demenstilstand går sjelden så raskt på som det du beskriver her.. Og; om du ikke får henne med til legen, så plikter faktisk primærlegen å utføre hjemmebesøk! Mange leger unngår dette i det lengste, men det er deres plikt når pasienten -av ulike årsaker- ikke kommer seg ut av hjemmet.. Litt rotete skrevet -men det ble brått mange tanker! Igjen; lykke til!
Djoolia 07+08+12 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2009 Tusen takk for svar. Hj. tjenesten mistenker at det kan være noe annet,men de får ikke lov til å gjøre noen ting hos henne. Hun nekter å ta imot all hjelp,og legen skal hun ihvertfall ikke til. De vil jo ha henne til legen for å sjekke om hun virkelig er dement eller om det er noe annet,men så lenge hun nekter så er det ingenting de kan gjøre. Og siden hun ikke har fått diagnosen dement,kan hun heller ikke tvinges.
Guttemamma75 Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Vil anbefale å ta kontakt med fastlegen (hj.spl har sikkert kontakt allerede) og be om å få henne tvangsinnlagt for utredning.. Hun blir nok ikke blid men så er hun jo heller ikke ved sine fulle fem.. Hun er jo til stor fare for seg selv om hun f.eks har sykdommer som krever medisinering og hun ikke tar tablettene sine.... Eller om hun ikke spiser ovs... Det er sjelden tvang benyttes men noen ganger er det nødvendig, blir hun utredet og de ser at det er demens eller en annen tilstand man ikke kan gjøre mye med kan hun bli umyndiggjort og andre kan ta avgjørelser på vegne av henne... Det er uansett legen som må vurdere om kriteriene for bruk av tvang er tilstede så ta kontakt med han du og fortell hvordan dere som familie opplever situasjonen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå