Yellowgoldfish Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg lurer på om dere som har fått satt i gang fødsel kan fortelle om erfaringer ( fordelene og ulempene) ved det? Og hva var grunnen til igangsatt fødsel?
serin@ Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Jævlig sterke rier, gikk over grafen på den der monitoren. Jordmor sa at slike rier kommer ved igangsettelse, intense og sterke. Fikk epudural på 4 cm og fødte 40 min senere. Rask men intens fødsel! 5 timer fra dryppet startet og 4t 45 min med _vonde_ rier! Fikk igangsettelse 28 timer etter fortidlig vannavgang i uke 37.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ble igangsatt etter vannavgang i uke 37. Gikk helt greit egentlig, tok ca 14 timer før hun var ute. Eneste aberet var at det ikke virket som om jeg var i fødsel før hun var på vei ut, så jeg fikk ikke noe hjelp for de siste 20 minuttene. Skjer det igjen så skal jeg være ganske klar på at ingen drar fra meg og jeg skal ha fødestue asap.
Babyønske �� Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Ble igangsatt fordi jeg ikke var moden, Fikk første merkbare riene 7 timer etter tabletten var satt, og da var jeg akkurat blitt strippet og fått klyster. Fikk rier med 2 min mellomrom og hadde det hele fødselen. Men smertene var helt overkommelige for min del,(hadde de kun i øvre del av låra) og smertestillende følte jeg aldri behov for. Fødselen varte i 9 timer. Litt dramatisk på slutten, men det hadde ingenting med at jeg var igangsatt å gjøre.
kokko Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 jeg kommer aldri til å mase til meg en igangsettelse. første fødsel fødte jeg vanligt kroppen min fikk jobbet med de første riene som ikke var vonde, men merkbare...kroppen tålte mer og mer av rier... men til slutt så var de så vonde at vi tok turen til sykehuset og fikk lystgass før fødsel var ferdig jeg ble satt i gang med siste mann, to dager over termin pga svangerskapsforgiftning symptomer. det var vondt fra første ri, hadde nesten ingen pause mellom de...og de var vonde... kroppen fikk ikke jobbe med de... satt på drypp for at riene skulle komme i gang. de tok vannet (var moden og ca 3-4 cm åpning) begynte med lyst gass nesten med en gang. mot slutten jeg sa ja til å få epidural så vondt hadde jeg det denne gangen (liker ikke spøyter så jeg venter lengst muligt, men det var legen som ville at jeg skulle ha det pga blodtrykket men jeg var kommet for langt så jeg fikk det ikke. det var en jævlig fødsel. min anbefaling er vist det er det beste for barn og mor og vente slik at fødselen skjer normalt så vent... gå over tiden, men vist det er det beste for oss å bli i ganggsatt så må man jo gjøre det.... men det er ikke noe jeg maser meg til
AO3 Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Min erfaring er dårlig... Jeg ble igangsatt 12 dager før termin, pga langvarig vannavgang (vannet gikk 14 dager før termin) uten riaktivitet. Jordmor hadde på forhånd snakket sååå mye om at riene er som bølger (en tredel opp, en tredel på topp, en tredel ned), og at "det er mer pauser enn rier". Jadda. Snakker om jordmorpropaganda som ikke stemmer! Riene var som en j*vla vegg, de var på topp nesten hele tiden. Startet også opp fra *første* rie med kun litt over ett minutts mellomrom (på 2 cm!!), dvs jeg fikk aldri nok pauser til å ta meg inn. Innimellom kom de også i serier, slik at det kom en ny rie kastet over meg når jeg var helt uforberedt, med kun noen få sekunders pause mellom. Det kunne komme opptil tre rier i serie. Hele greia endte keisersnitt på 10 cm etter to timer med pressing. Iflg jordmor pga lite effektive rier pga dryppet. Veldig festlig. Så konklusjonen? Jeg skal i alle fall ALDRI igangsettes igjen! Da får de heller ta ks med en gang. Det skal jeg ha SKRIFTLIG i god tid før det blir snakk om noen fødsel - hvis jeg i det hele tatt tør føde vaginalt igjen, det er jeg jammen ikke så sikker på. :/ Sorry, det er sikkert mange som har bedre erfaringer enn meg. Men mange i siste del av svangerskapet driver og maser på legene om å bli igangsatt, og jeg tror ikke alle helt har skjønt hvorfor legene helst ikke vil gjøre dette uten medisinsk grunn...!
AO3 Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Når jeg sier med ett minutts mellomrom, mener jeg *pausen* mellom riene - ikke fra start til start, noe som vel er en mer nøyaktig måte å regne riene på.
Anne-B. Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Jeg gikk 14 dager over og hadde gått med maserier i to døgn. Syntes det gikk litt fort, og det var ganske vondt, men samtidig like greit å få det overstått. Fødselen gikk bra.
It's all about me Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Sinnsyke rier som ikke bygget seg opp over tid, men nesten hoppet rett fra å murre litt til å haglt på. Varte på det beste i et minutt med et minutt imellom. Men det gikk unna i det minste. Fra 3 cm til hun var ute gikk det 2 timer og 50 minutter. Litt i overkanten inntenst for meg må jeg innrømme. Håper jeg slipper å settes igang en gang til. Ble foresten satt igang 14 dager over termin, og var da de startet fullstendig umoden.
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 Håper virkelig jeg slipper noen gang og settes igang igjen!!!! Ble satt igang på grunn av lite fostervann kl 8 om morgnen. Fikk regelmessige rier kl halv sju om kvelden og kl 23 tok de vannet og da kom det rier fra h*****,riene ble sånn at de holdt seg på topp lenge før de gikk ned igjen og kom i ett sett,jordmor ringte på epidural føre hun hørte med meg og fikk det kl 01.30 fikk litt ro men ikke mye.Måtte ligge rolig i senga gjennom hele natta for da jeg rørte meg datt hjerterytmen på gullet mitt.Var skikkelig ekkelt. Kl 8 hadde jeg full åpning og pressrier. Presset på i fødesengen for hvert press viste det på monitoren de hadde på gutten min at han likte det svært dårlig og etter mye pressing og to leger ble det hastesnitt kl11.52 og vi fikk en svært medtatt gutt:/ Men alt bra etterpå
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Sinnsykt sterke rier-var nesten ikke pusterom imellom dem..Syns det var en tøff opplevelse ja..
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har bra erfaring, men det har jo mye med om man er moden osv. Jeg ble satt igang ved at de tok vannet 2uker før termin pga bekkenløsning (kunne ikke gå) og et veldig komplisert svangerskap. Jeg hadde da 2-3cm åpning og var så og si helt moden og klar. Kjente en del murringer med en gang men ble ikke noe særlig rier. Etter en time satt de drypp og da kom riene sterkt og intenste med en gang, 3kvarter senere hadde jeg han i armene mine, på en pressrie. Men riene var helt sykt mye værre enn mine tidlige fødsler, var det at gikk så raskt som gjorde det til en ganske grei fødsel. Hjalp mye at det var 3. mann, hadde ikke blitt satt igang om det ikke var det tror jeg.
Eve Dallas Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ble satt i gang siden hun sluttet å vokse. Var heller ikke moden. Ikke noe problem for min del, fikk epidural pga høyt blodtrykk og sov dermed mesteparten av tiden. Hadde forventet at det skulle gjøre mye vondere, men det var helt overkommelig.
Yellowgoldfish Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2009 Høres ikke fristendes ut med andre ord! takk til alle som svarte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå