Gå til innhold

dette kan bli sennende!! (ironisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

helga før jul tryna jeg så det sang på isen, hatt en del smerter i kneet etter det. nå i helga begynte kneet å hovne opp skikkelig, store problemer med å gå. på mandagen var jeg på røntgen, de fant ingenting der. i går fikk jeg karra meg til legen igjen der fant de en syste på størrelse med et egg. det kommer vist av en skade inne i kneet, muligens meniske som har gått t h... må på MR på tirsdagen for å være helt sikker.

dette passet jo så veldig bra, har nettopp blitt alenemor med to små barn.

har en på 6 mnd og en på 2 år.

hva gjør jeg nå?

BF sier han kan ta barna, men han skulle så virkelig vært på jobb også.

har han krav på fri, når jeg ikke har mulighet til å ta barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykt-barn dagene kan man bruker når barna er syke, eller når barnepasseren er syk - så ja, han kan ta fri og føre opp sykt-barn dager.

Lykke til med kneet.

Skrevet

er det ikke noe som heter seg at når den som ha hovedomsorgen ikke kan ta seg av barna, har man krav på hjelp? at bf får i dette tilfelle får sykemelding pga meg?

HI

Skrevet

dersom mor er for syk til å ta seg av barna har far krav på å overta permisjonen (stortingsmelding 29, 2002-2003)

men dersom du er syk i en annen periode av ditt liv (altså når du ikke har permisjon...eller er i det første året etter fødsel) har far kun krav på de 10 dagene som er satt av til sykt barn/barnepass

Dersom barnet er alvorlig syk/eller dødelig syk.. kan han også ha krav på betalt permisjon

Utover det har han ingen rettigheter!!!!!! Er nemlig i samme situasjon..og må nok klare meg selv! far har rett på ubetalt permisjon..men kan jo ikke leve av det..evt sosialstønad, om alle sparepengene skulle bli brukt opp!!! Desverre så er det ikke mye hjelp å få selv om man er alene mamma (borsett fra økonomisk, hvor det er ganske så mye støtte...)

Far kan heller ikke få en sykemelding på deg om ikke dere har felles lege som er litt ok... Men han kan jo "møte veggen" å få sykemelding på det grunnlaget!!! (kanskje ikke helt i hennhold til reglene, men vi måtte ty til den løsningen... slik blir det dersom man havner mellom for mange stoler...for ellers faller man langt!)

Lykke til..snakk med barnefaren kan hende at han kan få sykemelding for overarbeid eller noe slikt selv..(deprimert..vond rygg...møter vegg osv)

Skrevet

Far kan ta over permisjonen din når du er sykmeldt ja...Kjenner en som tok store deler av permisjonen da kona var sengeliggende i flere måneder etter fødsel pga bekkenløsning...

Skrevet

som jeg sa ovenfor at det gjelder kun svangerskapspermisjonen etter fødsel..sålenge sykdommen er innenfor denne tiden kan han ta over permisjonen (uavhengig av om mor har tjent opp svangerskapspenger eller ikke) men dersom du blir syk utenom denne tiden uavhengig om man har barnehage eller ikke så har ikke far rettigheter til å ta seg av barna!!

Jeg har virkelig undersøk dette nøye.. selv har jeg bekkenløsning og går på krykker og har forbud mot å bære, støvsuge osv osv...(altså tilnærmet handikappet) men siden bekkenløsningen er i dette svangerskapet og ikke er i forbindelse med sist fødsel/fødselspermisjon får far ikke overta mors sykemelding før etter at barnet er født...(de tre barna jeg har tydeligvis ikke rettigheter) Dette på tross av at mor kan ta permisjon før fødsel har ikke pappa rett til å overta før etter barnet er født (men han har rett på de første 6 ukene etter fødsel da)

Man kan også utsette permisjonen innenfor 3 år, men må melde fra om dette før mors permisjon er over.... (i vårt tilfelle 6uker) så far har heller ikke rett til å overta min permisjon etter sist fødsel som er 2 år siden...

finner noen ett smutthull blir jeg også meget glad... men har ikke funnet noen enda..(snakket med nav, handikapforbundet, og stortingsrepresentanter...osv osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...