Gå til innhold

Da lille Vebjørn kom til verden (litt dramatisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Torsdag 22. var jeg på overtidskontroll på Ullevål. Da skulle jeg egentlig bli satt igang, men det var fult trykk på fødeavdelingen den dagen så jeg fikk time til igangsetting kl 9 dagen etter. Legen som undersøkte meg sa at jeg var helt umoden og at det var lite sansynlig at jeg gikk i fødsel spontant innen den tid.

Vi tok en liten tur i byen og satt på kafe og drakk kakao til den store gullmedaljen også dro vi hjem og slappet av. I løpet av kvelden hadde jeg noen kynnere på grensen til det ubehagelige, men ikke mer enn jeg har hatt sånn innimellom de siste ukene, så jeg tenkte ikke mer over det. La meg sånn i 10 tiden, da jeg tenkte at det jo kunne være greit å få ganske masse søvn den siste natta alene.

Kl 0100 våknet jeg av litt vonde rier med ca 10 min mellomrom. Lå å tok tiden på de i ca en time før jeg vekket mannen. Var jo greit å være sikker, har hatt en del falske alarmer.

kl 0230 var det 5-8 min mellomrom mellom riene og jeg ringte føden for å informere de. Der fikk jeg beskjed om å komme om det skulle bli 3 rier på 10 min, eller opprettholde avtalen min kl 9.

Da klokka begynte å nærme seg 8 hadde jeg mer intense rier og såpass mange at vi tok turen til føden. Der ble jeg undersøkt og hadde 2-3 cm åpning. Jeg ble skrevet inn og fikk fødestue.

I løpet av de neste timene ble riene kraftigere og tettere, jeg fikk tatt meg en lang, god, varm dusj som hjalp godt på smertene.

Jordmoren syntes ikke dette gikk fort nok fremover og de tok vannet i 13 tiden, tror jeg. Det ble satt en sånn hjertefrekvensmåler på hodet. Jeg fikk etterhvert lystgass (merkelige greier) Fremdeles var ikke fremgangen rask nok, så kl 14 fikk jeg ristimulerende drypp. Det tok litt av syntes jeg. Riene ble veldig tette, lange, og så vonde at lystgass ikke hjelp noe særlig i det hele tatt. Men jeg er jo så sta at jeg absolutt skulle prøve å klare meg uten epidural selv om jordmor spurte om jeg ville ha flere ganger. Klarte ikke å bestemme meg for at det var det jeg trengte før rett før vaktskifte kl. 15.30.

Eiduralen ble satt 1600, men fungerte dårlig. Jeg hadde en stripe på 10 cm bredde foran og bak som ikke var bedøvet. Dette var nesten værre enn uten bedøvelse...

Så begynte det dramatiske. Guttens hjerterytme gikk langt ned flere ganger og det tok lang tid før den kom opp igjen. Jeg hadde i tillegg veeeldig vondt og fikk ikke helt med meg alt som skjedde. Der lå jeg plutselig med bena i været og det ble tatt en masse prøver. Blodprøe av med og laktatprøve av bebisen. Også skrudde de av lystgassen. Plutselig var rommet fylt av sikkert 8 mennesker som diskuterte og var veldig hektiske. Jeg tror jeg koblet litt ut, det var nok værre for mannen min som sto der og ikke kunne gjøre noe.

kl 1645 ble det besluttet at det måtte tas keisersnitt. Alt ble gjort i stand og vi ble kjørt til operasjonsstua. Her var stemningen betraktelig roligere og jeg kjente meg for første gang på noen timer godt tatt vare på og trygg. Tårene trillet mens det ble satt spinalbedøvelse og alt ble gjort i stand.

17.39 var det lille gullet ute og var i bemerkelsesverdieg god form. Herlighet for en lettet mamma og pappa.

Han veide bare 2587 og var 50 cm lang. Nå spiser han og koser seg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer så masse m gogutten!!

det virket som en ganske vanskelig og lang fødsel ja. godt alt gikk bra. kos dere masse i tiden framover!!

Skrevet

Gratulere så mye med den lille keiseren;)

Skrevet

Gratulerer! Godt at det gikk bra til slutt, det virket som en ganske tøff fødsel. Fint navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...