Gå til innhold

Hvor ville dere valgt å bo?? Ang flytting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte på oss nærmere familie så fort ting har satt seg litt på plass ang økonomi o.l., Mest sannsynelig neste år..så sant vi ikke ombestemmer oss.

Men hvor ville dere valgt å bo?

PLASS 1:

* Kjempefin mellomstor by ved havet(som gubben og jeg elsker), er ikke så langt unna "alt" om dere skjønner..

* Familie bor 3-4 timers kjøretur unna, ser de ikke så ofte som man ønsker. Vesla elsker de og er knyttet til de. Har ikke familie her vi bor.

* Vesla er i en bhg hun stortrives og kjempefine ansatte, fått seg venninne og greier.

* Det er mange fine turområder, og det skjer en del om sommeren, som festivaler o.l.

PLASS 2:

* Mindre by, ligger ved Mjøsa. Etter å ha kjørt 5 min med bil uansett retning er du i ødeland.

* Du er nær familie som vesla elsker og er sterkt knyttet til, og kan dermed se de så ofte som vi vil.

* Vesla må da slutte i bhg hun trives i og flytte fra venninna si, flytte fra bhg med ansatte som vi kjenner og er trygge på.

Er ikke så mye mer å beskrive..

Men hva ville dere valgt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PLASS 1 høres jo veldig greit ut på sikt. Synes ikke 3-4 timer er så ille, men vi har familie som bor enda lenger vorte. Det høres ut som et sted barna på sikt kan ha det veldig bra. Mye som skjer for tenåringer osv. Når besteforeldre blir pensjonister kan de jo være lenge på besøk, og barnebarn kan jo reise dit alene.

Våre barn reiser til besteforeldrene alene fra 3-4 årsalder. De skal være der i vinterferien, en uke hos hver i sommer, vi avtaler langhelger osv. De ser ofte mer av besteforeldrene enn de som har de i Bergen. Merker at etterhvert som barna får mye aktiviteter, kompiser osv. så er det mindre tid de har til familie, og det blir jo bare verre med årene.

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt Plass 2. Å bo nær familie betyr mye - for oss så betyr det avlasting når ungene er syke og avlasting når vi trenger å gjøre ting uten unger.

Å flytte unger fra en barnehage de er vant med til en ny barnehage har jeg erfaring med. Og min erfaring er at det er mye tyngre for foreldrene enn det det er for ungene. Jeg gruet meg voldtsomt til å skifte barnehage men vesla fant seg fort til rette og fant seg en ny bestevenninne som ikke bor så langt unna oss.

Så jeg hadde helt klart prioritert å bo nær familien - nå har jeg et veldig godt forhold til min og min manns familie da :-)

Skrevet

Jeg ville ha valgt nr. 2. For meg er nærhet til familie viktig! Liker også å bo nær naturen (som du beskriver som ødeland). Det er da sentralt rundt Mjøsa uansett; kan ikke si at det er så øde.

Vesla får seg fort nye venner om hun må flytte og skifte barnehage. Har selv flyttet et par ganger med barna, og det går som regel greit.

Men når jeg leser innlegget ditt, høres det ut som dere allerede har bestemt dere for alternativ 1.

Skrevet

Når jeg leste innom inlegget mitt så virket det som om det var nr 1 jeg hadde valgt ja..

Er koseligt her vi bor nå,mannen min og jeg trives veldig, fin natur og turområder, både min mann og jeg er litt urbane av oss som min mor kaller det. :) Så vi liker å bo ved byen, men med mulighet til å ta turer ut i naturen.

Mannen min har ikke familie..eller jo, min familie er jo hans familie blitt og vi er kjempeglad i de og veslejenta er knyttet til de.

Vi har ikke avlastning i tankene eller som motiv til å flytte oppover, men vil at vesla skal vokse opp med familie rundt seg. Og da at de skal være så nære at en kan besøke de når vi føler for det, uten å måtte spare til transport, planlegge lenge i forveien og all stress med kjøring frem og tilbake alle disse mila.Men alikevel så kvier jeg meg da vesla har det så bra i denne bhg hun er i nå, jeg har jobbet i noen av barnehagene oppafor, så jeg vet om noen som er likesåbra, men vesla er litt var for endringer.

Men som ei sa, det er som regel verre for foreldrene enn barna og de finner seg venner fort..

Skrevet

Du skriver ikke noe om deres jobbmuligheter?

Jeg ville valgt plass to.

Vesla finner seg fort til rette. Klimaet er så fint ved Mjøsa - hyggelige folk og alt du trenger. Ikke noe argument at du er i ødemarka ved fem minutters kjøring i hver retning. Det kan du jo se på som turterreng :-)

Skrevet

Høres jo fortsatt veldig ut som dere går for alternativ 1. Hvis det er det som står deres hjerte nærmest, så fortsett å bo der. Trivsel er ihvertfall viktig; men bruk litt tid og kjenn etter! Lykke til med valget!

Skrevet

Ja, jeg glemte å nevne det..

Mannen min har jobb på plass nr 1, men trivselen er ikke på topp, og det er et firma som det går så som så med om dagen (har mange konkurrenter) og mannen min ble permittert i 2mnd i sommer og skal muligens det igjen om ikke lenge (er ryktene)

Jeg har gått hjemme frem til august med vesla, og er aktiv jobbsøker.

MEN på plass 2, så ligger høyskolen jeg gikk på for noen år tilbake (på plass 1, er det laaang vei til høgskole med samme linje), jeg tok fri av div årsaker fra skolen, men hvis vi bosetter oss på plass 1 har jeg muligheten til å ta opp igjen studiene deltid og bli ferdig, kan da jobbe ved siden av studiene. (og få tatt noe som privatist)

Jeg har og hatt praksis og jobb div steder på plass 2 før og kan evt få meg vikariater eller iallefall helgestillinger til å begynne med tiil jeg får mer.

Mannen min har muligheter oppafor han og, var iallefall utlyste stilllinger han passer til her, men er jo ikke før om ca 1 år kanskje vi flytter, eller før hvis det blir permittering, for da skal mannen min se etter annet, og da kan vi liksågodt se etter annet jobb o.l. oppafor..

Rotete skrevet, jeg vet.. får skylde på at jeg er litt hyper etter en stoor kopp te med masse masse sukker i.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...