Gå til innhold

Ang. fosterhjem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn som skal settes i fosterhjem, blir det prioritert barnets slektninger da? For eksempel besteforeldre eller tante e.l?

Hvis disse slektningene da, for eksempel bestemoren til barnet, søker om å få være fosterhjem, har alkoholproblemer og har nektet behandling for det, vil hun i det hele tatt bli vurdert da?

Hvor nøye er de med at det skal være rent, ryddig osv i et fosterhjem osv..

Helt hypotetisk bare, er det noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, en flytter ikke barnet fra et problem til et nytt(som alkoholikere).

Det er ikke alltid en prioriterer slekt, fordi de er for nære problemet. Helst ser en at det er utenforstående som blir fosterhjem for barnet.

Rent og ryddig er vel ikke det som er det aller viktigste. Det er stabilitet og trygge voksne som er det aller viktigste.

En skal gjennom ganske mye for å bli godkjent som fosterfamilie.

Skrevet

En trenger ikke skulle gjennom så mye, min mor ringte barnevernstjenesten pga niesen spurte om å flytte til vår familie. Hun hadde bodd i 5 forskjellige fosterfamilier da alt, og itilegg en grusom omsorgsvikt fra mor i flere år før hun ble tatt vekk fra sin mor. Hn fikk ja ganske kjapt for å være forsterhjem for denne niesen, uten noen undersøkelse, uten noe form for kurs (som ble lovet)

Dette fungerte så dårlig, min mor måtte tilsutt gi opp dette da denne jenta trengte mye mere en ett stabilt hjem og familie men profesjonell hjelp. hun ble derfor flyttet til ny forsterfamilie etter min mors ønkse, der etter ble hun flyttet til enda en ny før hun tilslutt hvnet på instutisjon etter lille jentas eget ønske.

Skrevet

Barnevernstjenesten skal undersøke i barnets nærmiljø, derunder også familie, om det er noen som er egnet og ønsker å påta seg rollen som fosterforeldre. De må i så fall oppfylle akkurat samme krav som ethvert annet fosterhjem.

En alkoholisert bestemor vil neppe godkjennes, for å si det slik. En veletablert og ressurssterk tante som har god kontakt med barnet, fremstår derimot som en ganske god kandidat.

Dette reguleres av fosterhjemsforskriften, den ligger sikkert på lovdata.

Skrevet

De flytter ikke et barn til en person med alkoholproblem om de er gjort oppmerksom på det.

De har fått nyere rettningslinjer der de skal undersøke om det finnes familiemedlemmer som er passende, men ofte står de i en sånn relasjon til hjemmet at det blir for problematisk. Det er vel ikke alltid helt tilfeldig hvilke barn som trenger fosterhjem. De arver problemer.

Vi er avlastingshjem og er godkjent som fosterhjem, og vi har det ikke ryddig eller rent hele tiden. Nedprioriterer det, men har en aktiv fritid og har mange prosjekter her hjemme.

Skrevet

hei. dette spørs også på barnets alder. er barnet 12 eller eldre vil barnet kunne bestemme mye, (ikke allt) selv.

jeg fikk valget selv.

jeg valgte bort fosterfamilie fordi jeg så på det som "jeg vill ikke ha nye foreldre".. jeg valgte og bo på en barneværnsinstutisjon. og for første gang fikk jeg en plass som jeg følte som et hjem.

instutisjonene fugerer som en vanlig familie. bare de er flere barn som bor der. det er det ofte hos fosterfamiliene også.. men barnets familie blir prioritert og barnevernet vill helst at barnet skal være til noen de kjenner osv. ikke alltid blir dette en mulighet spørs hvordan mor og far til dette barnet er og forholdet med de "nye"

etter familien blir helst fosterfamilie prioritert.

men som sagt, spørs på barnets alder og hva barnet har opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...