Gå til innhold

Bleieskift og barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi synes de er så slappe med bleieskift i bhg til lillemor, så jeg lurer litt på hvordan det er hos dere.

I dag var det ekstra ille, Mia er forkjøla og har en lei hoste, så på tross av at hun kun skal sove 1 1/2 time lot de henne sove i 4 (!!!). Det var det første jeg fikk høre da jeg kom i dag. Forklaringen var at hun våknet av hosten hele tiden og sutret, så de lot henne sove lengre, men det var visst ingen bra søvn hun hadde. Greit nok, jeg tenkte at hun nok trengte det, hun våkna jo tidlig og hadde en urolig natt.

Så kom hun mot meg og jeg så at det dryppet på gulvet, kjente på baken og det var kliss vått. Bleia var så full at den dryppet på gulvet og alle kjærne var gjennomvåte. Hun hadde da vært våken i tre kvarter. Jeg ble litt irritert, gikk for å skifte både bleie og tøy, og da kom hun ene etter meg og innrømte at hun ikke hadde fått ny bleie i dag i det hele tatt. Det vil si siden hun sto opp så hadde det gått 10 timer i samme bleie, og hun hadde ligget ute i minusgrader med klissvåt bleie og sutra, og blitt "tvunget" til å ligge der mer siden de trodde det var hosten som vekket henne. Jeg hadde jaggu vært grinete og strevd med å sove med søkkvåt og iskald bleie på meg jeg også. Jo mer jeg tenker på det jo sintere blir jeg, dette er så langt fra greit som mulig, hun blir ikke akkurat noe mindre syk av dette. Ganske ofte har hun så våt bleie når jeg henter at jeg må skifte før vi drar for å unngå våt bilstol. Er det vanlig? Er det greit? Må jeg innse at med 9 unger så har de ikke all verden med tid?

Litt oppgitt her, og sinna på Mias vegne. Jeg skal ta det opp med ped. leder, men tenkte å høre med dere hva som er vanlig i deres bhg. Hvor mange bleieskift pr dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syntes jeg var rett og slett hårreisende lesing!!!! Stakkars lille Mia!!! Om de ikke har det, så bør de straks innføre litt rutiner når det gjelder bleieskiftene altså....kjenner jeg blir skikkelig sint her jeg sitter!

I bhg til Camilla så har de faste "bleiesjekker". De sjekker bleia før de skal sove, og etter mat i 14:30 tiden. Skjer det noe mellom disse sjekkene så bytter de selvsagt bleie.

De har også skjema som de fyller ut hver gang de bytter bleie, slik at dersom det er noen som har fått ny bleie utenom sjekkene, så har de kontroll på dem også :-)

Har hendt et par ganger at jeg har måttet skifte på Camilla når jeg kommer, men det er fordi de ikke har rukket å komme til henne når jeg kommer kl. 15.... De sa til og med selv etter at jeg hadde byttet to dager på rad at de syntes det var skikkelig flaut..hehe... så nå virker det som at de tar Camilla først blandt barna som må bytte ca 14:30 :-)

Synes virkelig du skal ta dette hardt opp med ped. leder....det er IKKE normalt at de små skal måtte gå med samme bleie hele dagen... om det så er 1 voksen og 9 unger så skal ikke det skje....

Og har man faste rutiner på dette med bleieskift så synes jeg ikke det skulle være noe problem i det hele tatt!

Klem

Skrevet

Dette var skikkelig ille synes jeg! Ble lei meg på deres vegne, for man vil jo bare tro at våre små har det bra den tiden andre passe dem. Høres ut som de ikke har så gode rutiner på dette med bleieskift, og at dette er noe du helt klar kan ta opp.

Hos oss er det faste skift før soving (1130-1200 tiden) og skift etter spising (1430-1500), i tillegg skiftes "bæsjebleier" fortløpende. Hun har skjelden tung bleie da vi komme hjem etter endt dag og har heller ikke vært plaget av sår stump el.

Skjønner godt at du blir frustert og sint. Det er lov å ta opp slikt og uttrykke bekymring for feks utesoving med veldig våt bleie, for dette er nok helt klart ikke normen!

Lykke til og stå på!

Skrevet

Hei.

Stakkars lille Mia. Dette går jo ikke ann. Jeg ville tatt det opp med en gang og forhørt meg hvilke rutiner de har. Ta det opp med avdelingsleder eller daglig leder og si at dette går ikke ann. Da er det noe med rutinene som ikke fungerer. Jeg vet ikke hvilke rutiner det er for bleieskift der M går nå, men hun har ikke kommet hjem med våte bleier iallefall. Jeg vil vel også si at de bør sjekke iallefall rundt lunsjtider og etter siste måltidet. + at de selvsagt skifter innimellom om det har kommet noe ekstra.

Gi også beskjed om det med sovingen. At det er viktig at de følger rutinene og ikke lar det skli ut.Blir jo vanskelig for deg å få lagt henne til kvelden. Da er det bedre at hun var uten søvn den dagen syns jeg da.Nå var det kanskje litt prekært i går siden hun ikke hadde tørr bleie. Det forstyrret sikkert søvnen. De kunne jo ringt deg også om de var usikre på det med sovingen.

Hold oss oppdatert og lykke til. Dette hadde jeg ikke nølt med å si i fra om.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, det er godt å høre at jeg ikke overreagerer. Har snakket med både hun som glemte og ped. leder i dag, og de skjønner at jeg mener alvor. (Tror de er vant til at jeg ikke klager eller gjør så mye nummer av noe, så de ble nok litt overraska i dag...) De har bare ett fast bleieskift pr dag utenom bæsjebleier, og jeg synes ikke det er bra nok. De skal nå innføre to, jeg synes det er helt sprøtt med så lite. Jeg får inntrykk av at de synes jeg gjør et stort nummer av lite, men det får de bare synes. Så da blir det spennende å se om det hjalp å si ifra. Takk for støtten, jenter :-)

Skrevet

Flott at du tok det opp med de, det der hører jo ikke noe sted hjemme....... ikke rart tulla er urolig og blir dårlig. Flott at de innfører to bleieskift da, skulle bare mangle egentlig. Er det ikke bæsj i bleia tar det jo ikke lange tiden. Flott at Mia har en mamma som sier i fra og ordner opp, det er det sikkert et par mødre til i den barnehagen som vil takke deg for:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...