Gå til innhold

Dette med brukte madrasser...


Pennuna

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke opp linken det ble vist til her ang sammenhengen mellom brukte madrasser og krybbedød. Noen som gidder å forklare? Burde jeg kaste den sprinkelseng-madrassen sønnen vår brukte, eller holder det å rense den? Hva er teoriene rundt dette? Dyna er vel safe å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror det kommer an på hvor gammel madrassene er og hvor de har vært oppbevart?

 

jeg har en sønn som blir 2år i april og vi skal bruke hans sprinkelseng til ny babyen og jeg tenker ikke at det er et problem.

 

men hadde d vært en madrass som hadde ligget på loftet i 5år,så spørs d-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrass til spebarnet

Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst.

 

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

 

Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

 

Mer informasjon kan dere finne på foreningen sin nettside:

http://www.sids.no (http://www.sids.no/)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Å det er så vanskelig... Men har en gutt på snart 2 som nettopp har flyttet ut av sprinkelsenga, fordi nr.2 kommer i beg av juni. Har vasket dyner og pute, nybabyeb skal få nytt lammeskinn og så vasker jeg madrasstrekket (skumgummimadrass). Storebror har hatt stort lammeskinn mellom madrassen og seg hele tiden og aldri hatt omgangssyke i sengen så det burde være greit tenker jeg. Men jammen er det mye man skal bekymre seg for og føle ansvar for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...