Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Da ville jeg heller hatt bar med alkohol hvor gjestene kan kjøpe.. Skal selv ha fri bar, skal spandere så pass på mine venner og min familie, i mitt eget bryllup:-) (Tenker på at alle har sikkert har brukt mye penger på gave, kjole, hår, tilbehør, sko etc, de skal derfor nyte kvelden uten å måtte betale for det.)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 "da ville jeg heller hatt bar med alkohol hvor gjestene kan kjøpe"... javell det er din mening..blir dyrt for gjestene også det da. Hva var meningen med dette innlegget egentlig? Å vise at du gidder å kaste ut 25000-30000 på alkohol?Og se ned på andre som gjør det på en annen måte enn deg? Vi skal selv be gjestene ta med seg alkohol om de vil drikke på festen. Først og fremst for at vi ikke vil ha et ekstremt fyllelag (som det ofte blir med fribar),pluss at det blir en del barn med på festen. Skal være hyggelig for dem og.Ren festing har man MANGE andre dager å ta av i året. Folk prioriterer forskjellig,og vi har derfor valgt dette:) Det blir servert velkomstdrikk, drikke under middag og litt til desserten. Brus og bailies kommer vi til å stå for.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Hehe, mine venner og familie drikker seg ikke drita med en gang det er gratis alkohol:-D Sånn jeg ser det, så blir det mer fyll ut av det hvis de har med seg selv! (Ser for meg at alle kommer med hver sin rema 1000 pose full av cider og øl, grøss.... Glad man er forskjellig, sier nå bare jeg!:-D) Og som jeg sa i innlegget, jeg ville heller hatt bar med alkohol enn å bedt gjestene ta med selv. Og dette hvis jeg ikke hadde hatt råd til fri bar. (Som jeg heldigvis har.)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Hehe nei da er vel de omtrent de eneste i norge som ikke gjør det. KOs deg du, for det skal jammen jeg og gjøre=D Nei du lille frøken, her er det snakk om prioriteringer. Selvom folk ikke har fri bar, eller betaling, så trenger det ikke nødvendigvis bety at man ikke har råd til det vettu. Og igjen, for et barnslig og tåpelig innlegg.
dulille junivenn Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Hei hei. Klart det er bra med forskjellige meninger. Vi har valgt å be gjestene ta med drikke til festen selv. Vi prioriterer tydeligvis annerledes... Ettersom vi har store familier og mange venner vi ønsker å invitere- har vi faktisk IKKE råd til fri bar. Vi holder velkomstdrink, forrett, middag, dessert- samt det de ønsker å drikke til maten. Vi står selvfølgelig også for kaffe, kaker, likør og konjakk. Til resten av festen har vi sagt de er velkomne til å ta med det de selv ønsker å drikke. Og makan til positive tilbakemeldinger vi har fått!!!!! Mange av våre venner er forholdsvis nyetablerte- og har heller ikke veldig god råd. De er kjempe glade for å kunne selv ta med en flaske vin,istedetfor å kjøpe de i bar- da det ofte er ganske stive priser. Alle har vist seg å være kjempe positive til dette!! Men det kommer helt sikkert an på stilen på bryllupet. Vi ønsker at det skal være en skikkelig familie og venne fest Som gjerne er så lite formell som mulig når festen tar til. Da vil vi feste og ha det moro alle mann Selv om det ikke betyr at man skal drikke seg drita. Vi gleder oss. Og er veldig fornøyde med valget vi tok om å la gjestene ta med drikke til festen selv- for vi var litt spente på reaksjonene!!!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Slik tenker jeg: Det beste alternativet: fri bar Det nest dårligste alternativet: gjestene tar drikke med selv Det absolutt dårligste alternativet: gjestene må betale i en bar. Snakk om prioriteringer ja... Når man inviterer, så inviterer man, og da bør man faktisk stå for hele opplegget selv! Det er en nymotens tulleskikk at gjester skal betale for seg på den måten. Det er snakk om gjestfrihet og vanlig folkeskikk. Vi har (som dere sikkert skjønner) fri bar. Jeg har liten tro for at gjestene mine kommer til å havne på pumping eller i fyllearresten av den grunn... Det er dessuten ikke MIN oppgave å begrense folks alkoholbruk, selv ikke i mitt eget bryllup. De av gjestene som kommer til å drikke seg drita i en fri bar hadde nok gjort det om de måtte ta med seg drikken selv, eller betale for den. Vi har et budsjettbryllup, og sparer der vi kan. Det betyr ikke at vi dropper å spandere likør til kaffen, eller en drink i baren, for å prioritere finere bordpynt eller dyrere invitasjoner. Men... Folk prioriterer spm de selv vil
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Vi skal også ha en skikkelig familie- og vennefest, og ikke i den formelle stilen. Likevel betaler vi altså alt for gjestene våre... Men, er litt enig der. Det er "greiere" å ta med drikke selv til en uformell vennefest, enn til et finere lokale med tre-retters dyr mat og dresskode smoking...
Sweet caramel Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Man er forskjellige, og man velger det som passer best for en selv:-) Og hva som passer lommeboken, prioriteringer osv.. Gidder ikke irritere meg over hva andre gjør, gjør det som passer oss:-) Vi har valgt fri bar, og som en annen skrev, de som evt drikker seg drita da, drikker seg drita uansett. Hadde vi ikke hatt råd til fri bar, ville jeg nok valgt bonger, og at gjestene må kjøpe hvis de vil ha mer etter det. Vi har antrekk smoking, og syntes ikke det passer seg da å be gjestene ta med sin egen drikke. Har faktisk aldri opplevd det selv, heller ikke hørt om det får nå! Men det var nå min mening om det, og som sagt, man velger det som passer best for en selv:-) Gleder meg skikkelig til den store dagen, er i full sving med planlegging:-D
påtjukken Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 var dette innlegget bare for å provosere? syns dette var unødvendig.. alle kunne sikkert tenkt seg å ha fri bar, men ikkje alle kan.. i det lokalet me skal ha, kan me ikkje. der må det bli betalingsbar. dei får selvsagt noe hos oss.. eg har ikkje noe i mot å ha betalingsbar, og familiene vår har heller ikkje noe i mot det. me sier det selfølgelig på inbydelsen, sånn at dei er klar over det. men uansett om en skal ha fribar, ta med selv eller betalingsbar så var dette innlegget unødvendig.. eg har ikkje noe i mot å ha betalingsbar, for eg har fått det lokalet eg vil ha:) dagen er vår, ikkje alle andre sin. me gjør som me vil.
JuniAnkerHansen Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er helt enig med hovedinnlegger på denne. Jeg vet at jeg ville ha reagert om jeg fikk invitasjon til bryllup og det stod at vi måtte ta med egen drikke. Vi spanderer med selvfølge drikke på våre bryllupsgjester, hadde vi ikke hatt råd til det så tror jeg nok vi hadde ventet med å gifte oss til vi hadde råd til å holde fest. Men selvfølgelig er alle forskjellige, og man kjenner jo sine egne venner og familie. Noen syntes jo sikkert at det er helt greit. Fint at alle kan gjøre som de selv vil
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette inlegget,men nå gjør jeg det fordet. Hva var meningen med dette innlegget egentlig? Og når du ikke fremstår med nick engang, så blir hele greia bare barnslig. Greit at man har sine egne meninger,men å skrive det på den måten? Som at de som ikke har fri bar, eller til nød betalt bar,driter oppi gjestene sine? Kom ned fra din høye hest du.Ikke alle som kan ha det akkurat som du. Og e e helt sikker på at de kommer til å ha et helt perfekt bryllup-akkurat som du. Vi skal ha,som noen over her allerede sa: velkomstdrink-vin under maten-cognac etc til desserten. Vi skal ellers spandere på gjestene øl,cider og mozartlikør + brus. Om folk vil ha noe annet å drikke, så får de ta det med selv. Vi har et eksklusivt lokale med dyr mat- om vi skulle hatt fri bar så hadde hele bryllupet kommet på nærmere 200tusen-om ikke godt over, noe jeg ikke er villig til! Som noen over her også sa, vi skal ikke ha et drikke bryllup,e ikke det vi prioriterer. Og det vet folk også. Pluss at vi med samme hensikt har valgt å ha kun de nærmeste som gjesta. Lykke til alle bruda:)
JuniAnkerHansen Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Odin & Tiril: Slik du beskriver det dere skal servere, så vil jeg utfra mitt syn kalle det å spandere drikke på gjestene. Mitt poeng i innlegget over ditt er at jeg aldri kunne bedt gjestene ta med drikke selv til middag/ kvelden, eller slutte helt å servere drikke etter middag om man skal ha lengre selskap. Jeg skal heller ikke ha noe fri bar, vi skal servere all drikke som hører til de ulike "punktene" på programmet, velkomstdrink, vin til alle retter, cognac til desseet, pluss at vi skal ha vin, øl, og alkoholfritt alternativ tilgjengelig hele festen. Dette spanderer vi, og vi ønsker ikke at folk skal drikke mer enn dette heller, siden det ikke er fyllefest. Hadde ikke likt å se folk ha med poser med drikke til hverken middagen eller til festen.
Lykke X 4 Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Her får gjestene ta med alkohol om de ønsker det. Vi ønsker i utgangspunktet ikke alkohol i vårt bryllup, men de som vil drikke det får ta med selv. Vi skal ha et lite og intimt bryllup og bruker ikke mye penger på det. Det virker av og til som at enkelte her inne mener at dersom man ikke har rådt til et dyrt bryllup (fri bar er dyrt), bør man heller ikke gifte seg. Hvis det er sånn man skal tenke faller egentlig den egentlige betydningen av det å gifte seg, bort. Trodde man giftet seg for at man ville dele resten av livet med den man elsker, ikke for å holde det aller lekreste selskapet..... Folk må velge det de ønsker, det er deres dag. Uten at de skal kritiseres for det.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 Mohahah...syns jeg ser rundt 80 stykker kommer med hver sin rema1000 pose med alkohol til bryllupet Her blir det spandert på alle mann:) Skal bare gifte meg en gang, og da skal det gjøres ordentlig!
Lykke X 4 Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Da er det vel opp til hver enkelt som skal gifte seg hva de vil definere som "ordentlig". For noen er det å be gjestene ta med alkohol selv. Og det bør folk bli respektert for på lik linje med de som velger fri bar.
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 30. januar 2009 #16 Skrevet 30. januar 2009 Bride2be; ja er enig med deg, var bare måten HI hadde skrevet ting på som provoserer me noe sykt. Vi skal ha det ganske likt vi da;) vin til maten etc e bare en selvfølge for meg,men skal folk beg å drikke sprit/vin utover kvelden så får de ta det med seg selv. Poser under middagen er ut;)vil ha det veldig høytidlig under middagen, under festen så vil e gjerne ha en litt mer avslappet tone. Lykke til alle sammen, glede me masse:=)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #17 Skrevet 30. januar 2009 Vi hadde bryllupet vårt på et ganske dyrt hotell og hadde betalingsbar på kvelden. Det var vårt valg å bruke pengene på lokale og mat og ikke på alkohol. Men alle gjestene fikk velkomstdrink, alkohol til maten og congnac/Baileys til kaffen. Brus var gratis hele kvelden, men alkohol måtte de eventuelt betale selv. Prisene i baren var faktisk litt rimligere enn de er på vanlige utesteder. Det var ikke lov å ta med medbragt på hotellet, men jeg vet at noen hadde med seg litt i lommelerka, det hadde jeg ikke noe i mot. Om man gifter seg så gjør man det som passer seg, familie&venner og formaliteten på selskapet best. Har man et formelt bryllup kan det virke litt rart å be folk ta med egen drikke, men det må jo folk få lov til å bedømme selv. En av de artigeste bryllupene jeg har vært i var da et vennepar giftet seg hos byfogden og hadde en kjempestor grillfest etterpå med alt av venner og familie. De hadde kjøpt inn alt av mat og noe alkohol, men gjestene hadde beskjed at om de ønsket noe mer, så måtte de ta med det selv.
~sjiraff~ Skrevet 30. januar 2009 #18 Skrevet 30. januar 2009 Argumentet med at du ikke vil ha ett fyllelag faller jo i grus da du ber gjestene ta med eget. Da drikker de jo så mye de vil uansett.
Songbride ♥Jente-2009♥2011♥ Skrevet 1. februar 2009 #19 Skrevet 1. februar 2009 Vi valgte rett og slett og ikke ha alkohol i det hele tatt, så for dere som ikke vil ha fyllelag, det ville absolutt ikke vi heller da vi også hadde flere barn til stede i tillegg til at vi ikke liker norsk drikkekultur. Dessuten skulle vi ha over 100 gjester, og man må jo nesten doble kuverten for å ha med alkohol:s Har ikke spesielt gode erfaringer generelt med alkohol heller, så valgte selv å bli avholds for noen år siden.. Betyr ikke at jeg er imot alkohol og andre som gjør det altså, så lenge det er med måte:) (Mannen min og jeg spiller til dans i en del bryllup, og makan til harry fester skal man lete lenge etter. Virker som at bryllup skal være en fest man ikke skal huske..ehh?! Dette er jo DEN dagen man vil huske resten av livet, og helst med gode minner og ikke "sa jeg noe dumt i går eller?". Er jo for all del de som klarer å drikke med måte, men det er ALLTID flere unntak som bare gjør festen harry og rånete..) Selvfølgelig er dette smak og behag, men jeg ville kanskje syns det var litt rart å få invitasjon med "ta med alkohol selv", (med mindre det stod spesifisert at det er fordi barn er tilstede), da har man jo ikke kontroll over hva de tar med seg og hvor mye heller som tidligere nevnt..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #20 Skrevet 2. februar 2009 Må bare si at hvis ikke HI er ute etter å provosere(i så fall: Gratulerer, strålende innsats.hehe) synes jeg vedkommende er usmakelig, frekk, snørrhoven, utrolig nedlatende og med generell mangel på respekt for andre mennesker og deres økonomi, livssituasjon, personlige valg og prioriteringer. Mener du da at alle andre ikke har giftet seg "ordentlig"? Hva betyr det da? At de egentlig er samboere siden de ikke passer inn i din tertefine verden? HAHAHA.. Og nei, jeg skal ikke be gjester ta med alkohol, jeg skal ikke gifte meg en gang... Er bare her og sniker siden vi tenker litt på det. Og hvordan det blir gjort tar vi etter økonomi og prioritringer. Jeg har den selv den luksus god økonomi fører med seg,(er slett ikke rik, men har god økonomi) men det er slett ikke sikkert jeg skal ha et "ordentlig" Bryllup fordet. Jeg skal bli konen til min datters far og mannen jeg elsker, thats it.. Om jeg så gifter meg hos byfogden og serverer gryterett til familie og venner i min egen stue er det en vel så kjekk feiring og jeg kan love deg at mitt ekteskap blir aldeles lykkelig selv om jeg ikke har brukt en formue på bryllupet :
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #21 Skrevet 7. februar 2009 Det der er en myte. Jeg har vært i mange bryllup, og ingen av dem har blitt "fylleslag". Vi gjorde det sånn i vårt brykkup også, og det gikk meget pent for seg. Skjønner ikke hva det er for noen gjester dere har siden dere føler dere må ta forhåndsregler for å hindre "fylleslag"?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2009 #22 Skrevet 8. februar 2009 Alle snakker om drømme lokalet, er det ikke bedre å holde festen på en mindre fancy sted å heller gi gjestene en opplevelse. Hadde aldri invitert på fest hvor gjestene må ha med drikke!! Sånt gjorde man på fjortisfester når man var ung.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #23 Skrevet 12. februar 2009 Vi skal ha bryllupsfesten på drømmelokalet, men vi tar oss også råd til fri bar... Vi vil ikke at folk skal ta med seg drikke til bryllupsfesten vår. Vi personlig syns det er litt dumt... Men skjønner andre som ikke tar seg råd til det. De kan da ha et like bra bryllup de som oss!? Det er jo opp til hver enkelt det da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå