Gå til innhold

Når introduserte dere fast føde, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 4 måneder nå, men jeg vurderer å vente litt lenger før vi begynner med grøt. Jeg er bare litt nysgjerrig på hva andre gjør når det gjelder akkurat dette.

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får spørre igjen i håp om at noen svarer. :-)

Skrevet

Sønnen min fikk smake grøt første gangen da han var 5,5 mnd. Da våknet han hver 2.time hele natta, og hadde gjort det i flere mnd så jeg følte meg rimelig utslitt. Kan ikke si at det hjalp så mye da, så vi måtte nattavvenne han da han var 6 mnd. Men derfor begynte vi:)

Har ei datter som nå er 4,5 mnd og tenker å begynne omtrent samtidig med henne fordi hun også nå har begynt å våkne hver 2.time på natta for mat.

Skrevet

Vi startet da gutten vår var nesten 6 mnd. Vi ventet så lenge fordi det er det som anbefales.. Da våknet han også en god del om natta for mat, men oppstart av fast føde hjalp ikke på dette. Han sov lengre når han var klar for det. Ikke på grunn av grøten virker det som.

Skrevet

Gutten min var en uke fra 4 mnd da vi begynte med grøt. Han ble ikke mett nok av bare morsmelk og våknet opp sulten og frustrert på natta. Han var oppe i full porsjon etter 3 dager og har sovet hele natta gjennom siden :) Mett og lykkelig :)

Skrevet

I min barselgruppe besynte "alle" med mat når de små var 4 mnd. Det var vel så de kunne sove lenger om natta. Anbefalingene er jo fra 6 mnd om du ikke merker at unger virker mer sulten enn det du har å gi med melk, og disse rådene er jo begrunnet med forskning. :) Du får velge hva du vil legge mest vekt på.

Vi gav jenta vår noen små smaksprøver (hun fikk slikke litt på frukt, en liten skje med grøt, bittelitt potetmos etc) en-to ganger i uka fra hun var litt over fire mnd, og da hun ble 5,5 mnd våknet hun plutselig veldig ofte om natta og skulle ha mat til alle tider så vi begynte å introdusere "ordentlige" smaksporsjoner av ditt og datt. Nå er hun litt over 6 mnd og spiser ca en dL grøt eller grønnsaksmos-porsjon daglig i tillegg til mm.

Skrevet

Begynte med litt smaksprøving av grøt og frukt da hun var 5 1/2mnd. Følte at da var det på tide.. Det kom bare en dag at jeg syntes at det var litt knapt med bare amming. Mange andre hadde begynt mye tidligere, men jeg så ingen grunn til det siden jeg hadde mye melk. Fullammet nesten da til hun ble 6 mnd, men innførte et lite måltid med grøt og et med frukt etter det. Så økte vi gradvis på til 4 måltider med fast føde etterhvert.

Tror ikke det trenger å ha noe å si for om de sover hele natten, men det er selvsagt individuelt. Jenta mi sov flere netter gjennom da jeg ammet og hun..

Skrevet

Takk for kjempefine svar som belyste akkurat det jeg også tenker på.

Noen ganger får jeg inntrykk av at de fleste starter med fast føde i 4-mndrs. alderen, men som Tonen skriver så anbefales det jo å vente til de er 6 måneder. Jeg kjenner to voksne menn som den dag i dag har store problemer med tarmsystemene sine, og det kommer antakligvis av at moren deres begynte med grøt da de var bare to måneder.

Jeg har også hørt at det ikke hjelper så mye å gi mat for at de skal sove lengre perioder om natta, men det er kanskje individuelt som så mye annet.

Skrevet

Vi startet ved 4 mnd "sharp!" i samråd med helsesøsters anbefaling for oss. Gutten vår, som er stor for alderen, krevde mat 5-6 ganger hver natt. Jeg ble helt utslitt og sov jo nesten ikke. Det ble faktisk litt bedre om nettene (men først etter et par uker da vi hadde øvd nok til at porsjonen ble så stor at den mettet i magen) Nå er han såvidt passert 6 mnd og er våken 1-2 ganger hver natt for å få mat, men jeg prøver å nattavvenne ham i disse dager (ja jeg er trøtt ja....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...