Gjest Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Sønnen min har et aldri så lite hørselsproblem (venter på hjernestammeaudiometri, så vet ikke i hvor stor grad) og trass i sine 3 år, har han ikke språk og lite forståelse for hva som blir sagt. I dag da jeg leverte i barnehagen, så var jeg med i samlingen. Ped.leder på avdelingen hadde samling med 3-åringene og leste en historie og etterpå spurte hun hver enkelt barn om historien. Da turen kom til gutten min hoppet hun glatt over, selv om jeg var der og kunne hjulpet han med svaret. Jeg stusset veldig over dette, men på en måte skjønner jeg det jo. For han ville ikke svart i og med at han ikke hadde skjønt spørsmålet. Men om han blir forbigått hver eneste gang (det vet jeg ikke), hvor motivert vil han da bli for å følge med og utvikle språket sitt? Jeg burde nok ha sagt noe, men det gjorde jeg ikke. Derimot har jeg tenkt på dette i hele dag og ville spørre i morgen om hun hopper over ham hver gang. Det henger ikke på greip, særlig fordi avdelingen samarbeider med PPT for å stimulere språket og utviklingen hans. Lager jeg storm i vannglass nå?
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Nei, jeg synes det ble feil måte av Ped.leder å gjøre det på! Man skal ALDRI forskjellsbehandle barna! Han må få følelsen av å bli inkludert! Åkke som! Synes heller ped.leder får ta seg tid til å hjelpe gutten din med å forstå spørsmålet... Men det er meg...
Meg og knoll&tott Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Heisann Høres jo ganske spessielt ut... Kunne hun ikke spurt ett enkelt sp.mål, ett som han kunne sagt ja eller nei til??? Kan fort gjøre saken værre hvis dem "overser" han hver gang... Du får ta an prat med dem imorgen og høre. Kan jo hende at det bare ble sånn denne gangen siden du var med...
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Ja, det kan jo tenkes at det var derfor. Men samtidig så kunne jeg lettere formidlet spørsmålet til ham og gjort det lettere for ham å svare. Uff, at jeg ikke sa noe! Men ville ikke buse ut midt i samlingen og etterpå ble det glemt. Så da jeg var dratt derfra kom jeg på det og det har plaget meg siden. Da jeg hentet senere var hun gått for dagen. :o/
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Ja, selv om han ikke vil forstå spørsmålet, så vil blikkontakten og oppmerksomheten gjøre han bevisst på at han er sett, om ikke hørt, hehe.
Meg og knoll&tott Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Man blir ofte så paff der og da, og når man kommer hjem begynner man åtenke... Sats på en samtale imårra. Om det var ett engangstilfelle er jo det bra, hvis ikke så får du ta hu for deg!!!!
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Jeg skal høre med henne i morgen og håper at det bare var et engangstilfelle. Gutten trenger å bli sett på lik linje med de andre barna, selv om han ikke kan svare for seg.
trillemamma Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Du overdriver ikke! Tenk så sårt det må være å føle seg oversett.
jordbær mathilda Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Kanskje hun ble litt usikker når du var der? Jeg har jobbet med aldersgruppen 0-4 år i mange år og det er selvfølgelig mange som ikke prater ennå. Vanlig praksis i f.eks. smlingstunder er å skulle velge seg en sang.Spør da alle sammen,noen kan svare selv,andre får gjerne litt litt ledene spørsmål..-type:- kanskje du vil synge bæ,bæ lillelam? Da får vi oppnådd blikkontakt og barnet blir sett;) Jeg skjønner at du reagerer,og hadde spurt ped.leder i moegen om hvordan gutten din deltar i samlinger. Kanskje du kan komme med noen gode tips om hvordan du gjør ting iforhold til at han hører dårlig!
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Jeg spurte om det engang før, og han deltar ikke. For mens de leser historie eller synger sang (noe som ikke heeelt fenger ham kan en si, hehe), så vandrer han rundt og gjør andre ting. Men i dag satt han pent på plass, mulig fordi jeg satt ved siden av ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå