fornøyd ja Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Hei Noen av dere som har søkt framskutt skolestart, og vært gjennom "runden" med PPT?
3b@rnsmor-30* Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 hei! jeg har ikke det selv, men etter en del år med jobbing i barneskole/SFO har jeg erfart at det ikke er like lett å få igjennom dette med tidligere eller utsatt skolestart lenger... min erfaringe er at det skal avvike mye fra normalen da... det er fordi de nye lærerplanene legger så veldig opp til at det skal være individuell opplæring for alle barn.. Så det er veldig fokus på å gi de som er over gjennomsnittet noe å strebe etter, og å tilpasse enklere oppgaver til de som ligger under gjennomsnittet. håper du får svar fra noen som har prøvd dette også. evt lykke til med søkingen!
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Jeg begynte selv ett år før jeg skulle. Tok noen tester hos PPT og ellers ble det vel begrunnet med manglende tilbud om bhg-plass og ingen lekekamerater i mils omkrets. Tror som nevnt det skal mye til å få gjort dette i dag mtp individuelt tilpasset opplæring. Vet ikke om jeg synes det er til barnets beste å framskynde skolestarten heller. Man kan være skolemoden tidlig, men etterhvert kan man faktisk oppleve at det stagnerer og man faller tilbake ift de andre.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 I tillegg kommer det psykologiske aspektet. Man gir barnet (feilaktig?) inntrykk av at det er bedre enn sine jevnaldrende og kan skape unødig prestasjonsangst. Men det er en rent personlig erfaring...
lillefot Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Det var ei jente i bhg jeg jobbet i som søkte om tidlig skolestart. Foreldrene mente jenta var meget skarp, noe de hadde rett i til en viss grad. Hun var født tidlig på året, og foreldrene tok kontakt med oss. Jeg er personlig mot å begynne for tidlig på skolen fordi de som 6 åringer blir "presset" til å bli store før de egentlig er modne for det. Dessuten er det som regel mye som skjer med skolestartergruppa i bhg, som er med på å forberede barna til skolestart. Det endte med at jenta i mitt tilfelle gikk runden med PPT... og fikk avslag. Testene viste at hun ikke var mer enn litt over gjennomsnittet for 5 åringer. Jenta ble lei seg, og det tok lang tid før hun "kom over" avslaget. Tror nok det ble snakket mye om det hjemme der, men det er bare antakelser. En annen ting som jeg pleier å nevne når dette kommer opp, er det med aldersforskjell når barna blir eldre. Tenker spes på jentene som alltid vil ligge et skritt bak sine medelever fysiologisk; mensen, pupper osv. PPT er opptatt av langtidsvirkningen også, ikke bare her og nå. Når alle andre er 18 og skal ut og feste er det en som ikke får vært med. Det kan gå hardt utover selvtilliten og status i vennegjengen, noe som er viktig for dagens ungdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå