J-86 Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Jeg er ei jente på 22 år som nå blir 100% ung ufør.. Min samboer tjener helt okey, ca 250 000 + i året. Begge er vi i skatteklasse 1. Vil det lønne seg for oss å gifte oss pga skattefordeler?? VI har jo god nokk økonomi nå, og eier leilighet, men om det vil lønne seg økonomisk for oss å gifte oss nå så gjør vi det:) Hadde jo blitt det etter hvert likevell..
2prinsesserogbim Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Vi er også et par på 22 år, begge blir snart 23... Vi giftet oss i juli i fjor... Og gikk ikkje å ordna skatten for å få en del igjen til sommeren... Men da han fikk lønna nå i januar, så hadde de trekt 2000 kr mindre i skatt så det hjelper stort på her vertfall... Eg er 100% sykemeldt... Vi syns vertfall det har lønnet seg å gifte oss da..
babymaker skal ha en jente til Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Vi har vært gift i 2 år nå men.. er det noen økonomiske fordeler ved å være gift?? Det vet ikke vi noe om... kan noen fortelle.. er det noe vi burde gjort som vi ikke har gjort feks.???
J-86 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2009 Vet ikke om vanlige "friske" gifte får noe skattefradrag.. Men vi som ufør får det om vi er gift,men ikke viss vi er samboere. Min venninde er ufør, og jeg vet hun giftet seg med mannen for at de skulle få mindre i skatt.
Unpi Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Om man er gift og kun en av partene jobber blir man regnet som «forsørger» og får skatteklasse 2.. Dette får man ikke om man «bare» er samboere.
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Vi giftet oss når første var 3 mndr. Det var flere grunner: Økonomiske fordeler med skatteklasse2 for mannen min. Siikerhet for ungen om noe skjer en av oss. Personlig overbevisning/tro for meg. Fikk og en del "goodwill" fra familien min da vi gjorde ting "riktig" Jeg har alltid før vært en rebell, og søsteren min perfekt. dette var ikke noe vi tenkte på på forhånd, men vi merket det godt etterpå, og jeg hadde ondt av søsteren min som var alenemor og ikke den perfekte lenger...
J-86 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2009 Okey, da bl jeg litt klokere her! Jeg er ei jente som er en bryllups tulling:) Men hadde nokk villet ventet ei stund,men når det har såpass gode økonomiske fordeler så kan vi jo bare gjøre det tidligere enn planlagt;) Og som du sier, så er det sikkrere for barnet! Så godt du har hatt så positive erfaringer rundt det da,godegodemamma:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå