Leon+Ava Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Er det slik at man kan både få engangsstønad hvis far tar hele permisjonen?
Channa Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Dette sto det i navs rundskriv vedrørende engangsstønad: Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre: “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode. Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.”
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå