Gå til innhold

Den grusomme forsiden på VG i dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..om henne som mistet 11 dager på overtid.

Noen som vet om noe sted på nett jeg kan lese om dette?

Ikke minst HVILKET sykehus dette var...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trist. prøvde å google, men fant ikke den artikkelen.. Jeg er ikke de flinkeste til å lete opp ting på nettet da.. så dytter denne litt opp for å se om det er andre som vet noe mer.

Skrevet

Skumleste avisen i butikken. Var visst på Narvik sykehus.

( hun dro inn på sykehuset fordi hun var på overtid og kjente så lite liv. Fikk til svar at det bare var barnet som gjorde seg klar til fødsel. Dagen etter døde han..... Så orket jeg ikke lese mer.)

Skrevet

Det var på sykehuset i Narvik dette skjedde. Legen har fått kritikk for det som skjedde, manglende journalføring etc.

Det er ikke så lett, dette med overtid... Sykehusene har ulik praksis, en overlege ved St Olav var intervjuet - der setter de jo som kjent i gang en uke over termin, hvis foreldrene ønsker det. Han sa imidlertid at dette gjorde de fordi mødrene ønsket det, virket ikke som om det var noen spesiell medisinsk grunn... Bare at det var like trygt med igangsetting i uke 41 som i uke 43. Jeg har selv prøvd igangsetting, og det er ikke noen spøk, så jeg skjønner i og for seg at legene er litt tilbakeholdne med det. Det øker sjansen for at det blir nødvendig med tang/vakum/keisersnitt, og fødslene kan bli mer smertefulle. Det er jo også slik at man definerer normal svangerskapslengde til å være +/- to uker fra termindato! Dessverre er etterpåklokskap verdens mest eksakte vitenskap, også i dette tilfellet. :/ Det er jo klart at, slik utfallet ble, hun burde blitt satt i gang 11 dager over termin, men det er ikke sikkert det samme er tilfellet for en annen person som er 11 dager over termin, og hvor fødselen starter av seg selv 13 dager over termin?

Uansett er det en ting jeg synes høres fornuftig ut, og det er "overtidskontroll"/kontroll på sykehus av *lege*, inkl ultralyd, en uke over termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...