Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Tenkte d kunne være en god ide å legge ut en liste med gode råd om barseltiden til jentene som går og teller ned tiden på 3.tri...=) Husker fra tiden som høygravid at tankene kretset litt for mye rundt svangerskap og fødsel, og litt for lite om tiden m ny baby i hus, og var på en måte litt uforberedt på alle problemer man støter på som nybakt mamma. Tenkte derfor at d kunne være en bra ting å samle opp noen tips herfra, og legge ut på 3.tri:) Mine tips er som følger: -Ikke bekymre deg så mye under svangerskapet, d er som regel helt bortkastet energi (var selv svært bekymret under hele svangerskapet, pga lite liv, og angrer nå i ettertid på at jeg ikke klarte å nyte tiden som gravid mer.. Baby har d som regel helt bra, og er mye tryggere inne i magen din enn den noen gang vil være utenfor;) -SOV, SOV masse nå den siste tiden, mens dere enda kan!! Med ny sjef i hus kan d lett bli lite søvn, så kos dere masse og slapp av, lad batteriene! -Bruk tiden nå fram mot fødselen til å pleie forholdet, og gjør masse kjæreste-ting sammen (d kan d fort bli lite av de første mnd etter fødsel:) -Egenpleie!! Stell godt m deg selv, og kos deg skikkelig i ukene før fødselen, for tiden rett etter fødsel kan fort bli veldig hektisk, m liten tid til egenpleie/ alenetid, faktisk såpass at en god og lang dusj betraktes som ren luksus... -Vær forberedt på at amminga kan by på problemer, mange som sliter i flere uker m å få til amminga skikkelig...Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men uansett greit å være forberedt på litt startvansker (at amming var så problematisk kom som et stort sjokk på meg hvertfall, jeg hadde stort sett bare fokusert på tiden fram mot fødselen, og tenkt at når fødselen var unnagjort, da var man i "mål", liksom...Men den gang ei;) Ikke meningen å være veldig negativ her; den første tiden er også helt fantastisk selvfølgelig, men kan være greit å ha gjort seg noen tanker om d før man står i situasjonen selv, uansett.. Har tonnevis m andre tips også, men dette var noen hvertfall, hvis dere har noen tips så skriv dem ned her! (ser at jeg hadde mest ang. tiden før fødsel egentlig, så fint m flere tips om selve barseltiden!)
frk-fryd Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 - Hvis du plages med amminga, ring ammehjelpen. Og for all del, spørr om hjelp på barsel. Vær forberedt på at det kan ta noen uker å få dreisen på det. Og ikke få panikk for at ungen får for lite melk. De gjør som regel ikke det. Ikke gi mme før du er helt sikker på at det er nødvendig. Det kan bli vanskelig å slutte med, og kan gå ut over amminga. - Det er kjempeslitsomt med nattevåk og skriking pga mageknip. Det er naturlig å se på kostholdet, men husk at små babyer ofte har mageknip uansett hva du har spist, så bare kutt mat du er helt sikker på fører til magevondt. Det må ikke være noe du har spist. - Bruk masse tid i begynnelsen til å se på babyen din og snakk til den. Da blir man fortere veldig knyttet til babyen, og alt annet føles litt lettere. Kanskje er det greit å be besøkende vente til dere har kommet hjem fra barsel, slik at dere kan bruke all tiden på babyen, og å komme igang med amminga.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 -Les om amming på forhånd, slik at du kan gjøre deg noen tanker rundt hvordan du og babyen skal få dreisen på det. Studer teknikker og stillinger. Noen får det til med en gang, mens jeg f.eks. brukte dagene på barsel for alt det var verdt til å be om hjelp med å få putta puppen inn i munnen på babyen (riktig sugetak). Ringte på om hjelp hver gang jeg skulle amme, og når vi dro hjem etter tre dager hadde vi dreisen på amminga og flere stillinger:) -Greit også å vite om komplikasjoner ang. amming. Jeg er vel sikkert litt overhysterisk for å få brystbetennelse, etter at jeg fikk en begynnende betennelse etter ei uka. Visste ikke at det var VELDIG VIKTIG å ikke fryse, spesielt på brystet, føttene og på henda. Bruk ullsokker og ikke ha henda under kaldt vann eller rot for mye i fryseren!! Ikke stå i trekk!!
Labambie Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 -Nyt tiden!! Alle sier den går så altfor fort, og at man må nyte den.. Og det stemmer faktisk.. -Ta masse bilder!!!!! -Glem ALT av rutiner den første tiden med barnet. Glem alenetid med kjæresten, og bare lev på barnets premisser.. Sov da h*n sover. -De aller færreste går på kafè den første tiden selvom det virker sånn.. -Amming er IKKE alt!!!! Det er bedre å mamme enn å amme.. Gi mme om du føler for det, og ikke la deg presse av andre. Du trenger ikke forsvare ditt valg for noen.. -Kjøp klær i str 50-56. det er en myte at du får masse smått.. Som regel får man bare klær i str 62 og oppover.. -Søte kjoler og joggedresser virker som en god idè, men det er vanvittig upraktisk. Kjolen forsvinner som en snurp oppunder armene, det samme med løse jakker (f.eks joggejakker) det er upraktisk! Bodyer og strømpebukser er det beste og det mest praktiske. -Ha paracet i hus (tilpasset vekten til den nyfødte) det er fryktelig om den lille får feber eller blir syk også har du rett og slett ikke noe å gi for det.. Og ikke minst en temp. -Du trenger virkelig ikke kjøpe alt i barnehylla på apoteket. En babyolje og Mesoft kompresser, det kommer du langt med! :-) -IKKE hør på alle råd til mor og svigermor. Ting ble ikke gjort på samme måte før, som er anbefalt i dag. Selvom det ble folk av den og den er det ikke dermed sagt det er en god idè
husmus &2 Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 UTSTYR Kjøp det du har behov for, det er vanskelig å vite, men vi ventet med endel ting, og selvom butikkene er åpne etter fødselen er det utrolig irriterende å måtte fly i butikker da. Nesesuger, saltvannsdråper, paracet og nok pledd og ammepute var et par av de tingene vi måtte ut å kjøpe etter fødselen Siden vi allerede på barsel begynte med mme, trengte vi pumpe (kjøp elektrisk, ikke kast bort tiden med å sitte der å håndpumpe, du trenger energien til andre ting), ammepute, flasker, smokker, vippestol, uro. Dropp vugge. Jeg er sjeleglad vi gjorde det. I starten vil babyen bare sove på deg eller ved siden av deg i sengen/sofaen, så en vugge er bortkastede penger. Når de er villige til å endelig sove alene, kan du likesågodt legge de rett i sprinkelsengen. Kjøp mest bodyer, strømpebukser og sparkebukser. Alt annet er bare irriterende og det blir ikke brukt. AMMING Som andre har nevnt, det er lettere sagt enn gjort, men for all del ikke gi opp og bruk barselavdelingen for det den er verdt. Men, husk at det er ingenting i veien med mme heller. Snakk med Ammehjelpen så tidlig som mulig ved problemer, det er nesespray, piller og andre ting som f.eks akupunktur som er verdt å prøve før man "gir opp". BESØK Vi hadde relativt lite besøk, men det lille vi hadde skulle jeg gjerne vært foruten. Jeg synes det bare var stress og det ødela alltid amming/pumping i og med at folk aldri hadde vett til å gå. KOS DEG!
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 -Slenger meg på alt som er sagt om amming! Det er IKKE bare-bare, og det er ingen selvfølge at du og babyen får det til med en gang. Bruk de på barsel, det er akkurat derfor de er der! Få hjelp til å legge barnet til brystet slik at det lærer å ta riktig tak fra begynnelsen av! Og selv om det gjør vondt, pust godt å prøv å slapp av... Det er fryktelig vanskelig, men det hjelper faktisk på! Kanskje går det stråååålende med amminga, forhåpentligvis, men gjør det ikke det så er det helt greit! Det kan være vanskelig å amme, og går det ikke så er det faktisk ok! Men mitt råd er å fortsette å prøve, jeg ga ikke opp - og nå går hver dag litt bedre enn dagen før -Sting eller sårt underliv og tissing trenger ikke å være så enkelt! Jeg slet med det, og å skylle hjalp lite! Hadde ikke mange sting, men skrubbsårene sved mer enn stingene og jeg klarte rett og slett ikke å tisse. Å bruke hånddusj hjalp meg lite, men jeg tok på hansker og la en finger eller hånda over det vonde - ikke hardt, men litt bestemt! Det hjalp meg veldig, og de på barsel sa det var helt trygt og ok -Klær i 50-56 trenger du en del av, spesiellt om du får en baby som gulper mye! Jenta vår var 3860 når hun kom, men bruker fortsatt klær i 50. Det meste i 56 er altfor stort enda. Hun er riktignok bare tre uker enda, men vi har brukt alt av klær, og fått endel i 50! Pysjer trenger du også en del av, jeg hadde bare 2, og de ble oppbrukt første natta hjemme Og tynne votter har vært et MUST om natta her! Hun er iskald på hendene stakkar, enda hun er god og varm ellers! -Gi pappan en klem!! Det blir ikke så mye tid til hverandre sånn i starten, men det er utrooooolig hvor mye det hjelper å få en god klem Hold rundt hverandre litt i senga om morgenen, og fortell ham hvor flink han er med den lille! Det gjør underverker for en sliten kropp etter lite søvn. Det trenger ikke være mye, alt hjelper! -Stol på deg selv! Du kjenner ditt barn, fra magen, og fra første stund. Ingen har hatt mer kontakt med barnet, så gjør ting på din måte. Stol på at det du kjenner på er rett. Har du lyst til å veie barnet ditt en dag i uka, så gjør det! Steller du annerledes enn de på barsel så er det greit det også Vel, ble langt dette... Og dette er selvfølgelig bare min mening og mine tanker Lykke til alle sammen!
AO3 Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 - vær forberedt på at barselstiden kan være ille. Gro Nylander skrev at alle var så fokusert på fødselen, og helt hadde glemt at barselstiden kan være mye verre enn fødselen - den skriver jeg under på (og fødselen min var ingen lystig affære). La huset flyte, ikke ha dårlig samvittighet for å piske samboeren din rundt, enten det er matlaging, vasking, bleieskift, handling... Din ENESTE oppgave de første ukene er å sitte på sofaen og amme. Alternativt ligge i senga og amme. Alt annet kan mannen din ta seg av. Jeg hadde trodd jeg skulle være relativt pigg etter fødselen, men der tok jeg grundig feil. Husk likevel, når alt står på som verst, at det VIL komme bedre tider. Selv om det ikke virker slik der og da... - ta imot all hjelp dere får tilbud om fra venner og familie - husk at ikke alle barn får kolikk! Selv om det av og til kan virke slik ut fra skrekkhistoriene man hører... Samboeren min sier nå at det å få barn var mye mindre strevsomt enn han hadde trodd. Eller, ordrett sa han vel at det var "mye mindre ille enn han hadde trodd". (Ja, det å få barn nå var min idé, for de som ikke skjønte det...) - lytt gjerne på velmente råd fra venner og familie, men det er dere som kjenner deres barn best. På barsel sa de til meg at om en uke ville vi være eksperter på vårt eget barn. Det har de rett i! Sil ut de rådene dere føler er nyttige for dere, resten kan dere lytte interessert til, men ikke gjennomføre i praksis. - det er gode sjanser for at dere vil trenge litt klær i str 50. Gutten min var 3,5kg - dvs veldig gjennomsnittlig - og brukte 50 i flere uker, han svømte i 56. Det trenger ikke være så mye, men noen bodyer, et par pysjer og en sparkebukse kan være grei å ha. Så får du evt sende ut mannen for å kjøpe noe mer om det skulle vise seg at det trengs. - pakk fødebagen minst tre uker før termin!! Jeg rakk ikke pakke fødebagen før vannet gikk, for "alle førstegangsfødende går jo over termin" - NEI, det gjør de ikke. Samboeren min måtte pakke for meg, og han pakket bare tull.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 - Vær forberedt på at ammingen kan være ett slit! Det kan være fryktelig vondt, å veldig slitsomt. Prøv så lenge du føler at du klarer, men ikke føl det som ett nederlag dersom du må gå over på mme. Mamming er viktigere enn amming! Babyen har ikke godt av at du ammer på deg en depresjon. Men som sagt: prøv så lenge du føler det går - å for de fleste løsner det jo etterhvert å går som en drøm - Sov, sov, sov nå mens du ennå kan! - Nyt den siste tiden som gravid, uansett hvordan det føles nå så kommer du til å savne å være gravid. Kos deg med magen og sparkene! - Stol på deg selv, ikke hør på alle rådene du får fra gud-og-hvermann. - De første ukene er tøffe. Ingen rutiner og lite søvn. Ikke stress! Sov når babyen sover og kos deg så godt du kan. - Barseltårer kan vare lengre enn bare noen få dager. Snakk med noen, å få alle følelsene ut!
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Slenger meg på det med klærne:det er en myte at du får mye smått i gave! Jeg måtte rett ut å shoppe klær når vi kom hjem fra sykehuset. Gaver får man som oftes i 62 og 68
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Åhh - genial ide! Men hvordan få frem alt man vil si på kort plass? Det jeg skulle ønske jeg hadde gjort og mine beste tips er: *Nyt svangerskapet! Det går som oftest bra! Skriv dagbok... *Ikke vær så utålmodig når det nærmer seg. Jeg gikk 12 dager over termin, prøvde alle kjerringråd og litt til - ingenting funket og jeg gikk med maserier i en uke... Nyt heller tiden! Ja, jeg vet hvor irriterende det høres, men er så sant så sant. Ligg hele dagen i senga og les en bok (du får ikke tid til det etterpå, og da angrer du på at du ikke brukte dagene på det, og løp 500 trappetrinn om dagen og drakk vann med kanel i istedenfor- jepp, det smaker dritt og funker ikke...) *Varmeflaske er super smertelindring. Samme er dusjen! *Les litt om ks også, selv om du ikke skal ha planlagt. Jeg hadde ikke lest et ord - ikke tenkt tanken og endte såklart opp med ks. Det går fint det også . men kjekt å være litt forberedt. *Spør og grav på barsel om ALT du lurer på. Heng i den rød snora dag og natt - det er jobben deres å hjelpe deg:) *Lurer du på noe etter fødselen din (hva som skjedde, hvorfor...), be om å få prate med jm/lege mens du er på barsel. *Ikke kjøp masse fine babyklær i de minste str (stramme bukser, hettejakker, kjoler++)... Den første tiden er det body og strømpebukse som gjelder... *3 ullbodyer er en bedre innvestering enn 15 i bomull... *Babybjørn vippestol anbefaler jeg på det sterkeste! *Lekegrind i stua er supert. Om du ikke putter babyen så mye oppi den til og begynne med er den en super lagringsplass:) *Ta masse bilder! De vokser så fort, så fort... *Si nei til besøk du ikke orker til å begynne med. Tilbring tid sammen med babyen, bli kjent og kos dere masse. *www.dinbaby.com - like genialt som barnimagen - spør om alt du lurer på og du får svar! *Ammebh i ull! Fås kjøpt på babyshop iallefall og er virkelig verdt 500kr! *Ammepute! *Purelan salve (til såre brystvorter) funker best på leppene... Jeg ble nærmest innsmurt på barsel, hadde så sykt vondt at jeg vurderte å gi opp hele ammingen. Da jeg kom hjem gikk jeg med puppene ute på lufting en hel dag. Smurte de inn med morsmelk hele tiden - og etter en dag var de fine igjen. Ammingen har gått problemfritt etter det. Funker sikkert for noen, men ikke for meg... Men på leppene er den super:) *Bamse med fosterlyd funker! *En baby sover stort sett hele tiden til å begynne med. Ja, heeele tiden. *Kjøp en tynn ullue av typen du drar over hodet (finlandshette). er så mye lettere enn de med knyting. *For noen er barseltiden et helvete for andre en drøm. Jeg har vært heldig, og kost meg glugg ihjel i 8 uker... Sist men ikke minst: Lytt til alle gode råd (særlig mødre og svigermødre har mange gode råd...) - men lytt mest til mammahjertet ditt og stol på deg selv:) Kunne skrevet side opp og side ned - men nå er det ei lita prinsesse som vil ha mat:)
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Må bare tilføye: Det er ikke alle som trenger masse klær. Snuppa mi gulper nesten ikke, så trenger aldri skifte på henne egentlig. Men med shoppinggal mamma, masse fødselsgaver+julegaver og masse arvede klær har hun syyykt mye klær. Mye mer enn hun trenger. Jeg kunne klart meg med en pysj, tre bodyer og et par bukser i hver str. Men er såklart gøy å ha noe å bytte på da:) Poenget mitt er at ikke alle trenger ikke 15 bodyer, 10 bukser, 5 kjoler, 10 gensere, 3 fleecedresser, 10 bomullsluer (jeg har aldri brukt noen...)... Og de pengene trenger du garantert til noe annet senere:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2009 -Signerer d m å spørre og grave om ALT på barsel, og heng i den røde snora konstant- de er som sagt til for å hjelpe deg!! Og d vil garantert dukke opp MANGE spørsmål m en gang du sitter alene hjemme m baby, så veldig lurt å tenke nøye igjennom alt du kan komme til å lure på etterhvert (selv skrev jeg faktisk opp en liste m spørsmål iløpet av dagene på barsel, som jeg "pepret" jordmor m på utskrivningssamtalen før vi dro hjem;) -Ja, babyer sover mye helt i starten, men vær forberedt på mulig nattevåk og problemer m å få den lille til å sovne etterhvert når den blir litt eldre (snuppa sov nesten konstant de første 2 ukene, og vi tenkte forundret JØSS, er d så enkelt m liten baby i hus, men den gang ei...Babyer kan også ofte ha en helt skrudd døgnrytme, d hadde vår, og sovnet gjerne ikke før nærmere 4-tida på natta, HVER natt...Så vær forberedt på lite søvn, og få også pappan til å være forberedt på dette! Snakk om d på forhånd, så d ikke kommer som et sjokk at man ikke nødvendigvis orker å gi så mye av seg selv den første tiden, og alt man tenker på er noen timer god kvalitetssøvn når hodet treffer puta om kvelden...Men man kommer langt m en god nattaklem også -Ha mest mulig av utstyr klart før baby kommer, ikke lett å komme seg avgårde på shopping den første tida.. Og kjøp hvertfall en amme-BH før fødselen, veldig greit å ha en klar når puppene er som to sprengte meloner og lekker til tusen på vei hjem fra sykehuset...Eneste utstyr vi ikke fikk bruk for i starten, var faktisk sprinkelsenga, den sto faktisk ubrukt i tre mnd..Mange babyer syns at sprinkelsenga er litt for stor og ensom i starten, og trives bedre i senga sammen m dere eller i en vognbag/ kurv (trangere og lunere; babyer liker å ligge trangt, akkurat som inne i magen..)
LilleBjella Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 -Babylivet er ikke bare rosenrødt! Vær forberedt på en psykisk knekk de første dagene/ukene. Jeg var IKKE forberedt på at ting skulle føles tungt og vanskelig. Men med en baby som absolutt ikke sov hele tiden, og aldri andre steder enn i mamma sine armer, amming hver time hele døgnet og en totalt utslitt nybakt mor som følte hun ikke fikk til noe som helst....så ble det mange tårer, og alt føltes faktisk vondt og vanskelig. Følte faktisk at jeg hadde gjort en tabbe. Jeg er sikkert mer unntaket enn regelen, men kan være greit å være forberedt på at alt ikke nødvendigvis er happy days:) Men gleder seg som regel fryyyyyktelig, så kan være greit å få en påminnelse om at det kan være tøft også.
Makko med to små gutter Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Er ikke helt enig med de over som sier kjøp masse klær. Kjempe kjipt å måtte legge bort klær som kun har vært vaska, men ikke brukt. Når mini var 2-3 uker var han klar for str 62... Om ungen er liten, kan man jo bare sende ei venninne eller bestemor elno med visa kort på butikken. Jeg kjøpte lite før mini kom, og fant faktisk ut at jeg trengte ikke så mye mer. Måtte kjøpe noen kluter, en vippestol, noen smokker (som han ikke vil ha), sokker og strømpebukse og bleier... Ellers: - SPIS før og under fødsel! Ha med energidrikk i massevis! - Vær i aktivitet når riene starter, gå til dere ikke greier mer, da går fødselen raskere. - Magen vil føles som en gedign bolledeig rett etter fødsel, og være slik en liten stund... - Tynne bind er tøffere mot huden enn de litt tykkere - Hånddusj til å sette på vasken fåes kjøpt på clas olson. - Endel ammeinnlegg irriterer huden, jeg fant min "velsignelse" i noen i bambus. -De må vaskes med gjorde at jeg følte meg vel igjen. - Amming tar tid i starten, ha en god stol, en pute og masse underholdning (som ikke krever at du bruker hendene). Du er ingen dårlig mamma fordi du ser på film mens du ammer. All amminga vil ganske sikkert også gjøre deg stiv i nakken i tillegg til sår... - Morsmelkserstatning er IKKE verdens underlag. Ha en flaske og mme i skapet. Om ungen får en flaske i ny og ned, mens du sover går helt fint! - Blir du veldig sår/tar veldig lang tid, kan det være lurt å pumpe engang om dagen, så kan far gi dette med kopp elno. -Glem eller "regler" om at ungen skal spise så og så lenge, før den blir trøtt og sover. I mange bøker står det at ungen ikke trenger mer enn 20min amming på natta. -Det har kostet meg mange tårer, før jeg fant ut at det tok 45min før mini var fornøyd! - La pappa'n slippe til! Hold kjeft om bleia sitter feil vei, om body'n er uten på strømpebuksa (mange menn mener at DET ER RETT), etc. Dette er nytt for han og, så la han få tida til å lære, og ikke minst bli kjent med barnet! Dette sparer deg for MYE i tiden framover - Kom dere ut av huset både med og uten baby, det gjør mye for humøret!
De tre gull Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Bare tre små ting: 1) Nyfødte som er urolig er som oftes trøtt har jeg funne ut etter tre barn. 2) Ullammeinnlegg. Veldig grei de med lomme slik at en kan putte inni et papir innlegg. Fåes på www.ull-rik.no 3) Hennes&Mauritz sine ammesingleter er bare kanon å ha i begynnelsen når man gjerne har litt spreng og er litt øm i brystene. God om natten også.
lizaloo Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 - mistenker du kolikk, eller du syns babyen din er veldig utilpass og gråter mye og/eller ammingen er vanskelig. Ikke nøl med å ta babyen med til en osteopat eller manuellterapeut(evt kiroraktor). Spesiellt hvis du hadde en vansklig fødsel eller keisersnitt. Les om kiss-kidd på kiss-kidd.no. Det er uansett verdt en titt og en sjekk. Opplever at det tradisjonelle helseapparatet ikke er så oppdater på dette. Det gjorde iallefall underverker for oss! Og opplever at fler og fler har fått øynene opp for at kolikken ikke alltid har med umodent tarmsystem å gjøre og at det faktisk kan behandles. - vær obs på at alt ikke nødvendigvis er helt fantastisk, men at du rett og slett kan få et lite sjokk. Spesielt hvis du ikke får den sove babyen som du har bestillt:) Selv om mange sier at rutiner ikke er vits den første tiden, så var det redningen for oss og fungerte bra for vår baby. Høres kanskje litt negativ ut her, jeg vet jo nå at det går seg til. selv om jeg holdt på å klikke når folk sa det til meg når det stod på som verst:) Men spesiellt det med kiss-kidd skulle jeg ønske noen fortalte meg. Fant ut av dette selv når hun var nesten 3 mnd og det kunne vært behandlet tidligere og dermed kanskje fått en litt kjekkere barsel tid.
miranda&gullungene*08&09* Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Kjøp et elastisk bæresjal. Genialt å roe de små i helt fra begynnelsen.
*bubbs* Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 Hei. Nå for tiden har jeg praksis på føden og blir minnet på en del ting fra den første tiden. Mitt beste råd er å lese seg godt opp om babyer på forhånd. Ikke stol på det du leser på dette forumet, men forhold deg til info fra helsediriktoratet. Når du sitter med god kunnskap i bunn kommer du til å føle deg MYE mer sikker og komfortabel med å ta valg for babyen når den først har kommet ut. Det er ganske sprøtt hvor mange råd man får fra både bekjente, helsepersonell og damene i barselgruppen som strider stikk i strid med nyere forskning. COMMON SENSE IS NOT SO COMMON! Les deg opp på kilder du stoler på og så får du og partneren din bestemme dere for hva dere vil legge mest vekt på. Den beste boka er til og med gratis! Babyboka du får på sykehuset er helt genial!
Ludviginne - mamma!! Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 I tillegg til alt det andre: Ikke fyll opp fryseren med bakst og kaker. Gjester har som regel med seg noe, og har de ikke det, kan de i hvert fall ikke forvente at en nybakt mor skal stille med mat... Men lag middagsmat som du fryser i posjoner... Ikke alltid en får tid til å være så veldig kreativ i matveien... Her går junior stort sett i body, strømpebukse og sokker, gjerne i ull. Ellers så kjøpte jeg en trille om dagen her, brukt, som jeg bare kan sette bilstolen i. Utrolig genialt, slipper ta junior ut av stolen, opp i vogn, og inn på butikk, ut av vogn, inn i stol, og god og svett når en kommer hjem. Nå tar jeg bare ut stolen (har ActaGraco med base). Kjempefornøyd med kjøpet jeg ja!
Ludviginne - mamma!! Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 I tillegg til alt det andre: Ikke fyll opp fryseren med bakst og kaker. Gjester har som regel med seg noe, og har de ikke det, kan de i hvert fall ikke forvente at en nybakt mor skal stille med mat... Men lag middagsmat som du fryser i posjoner... Ikke alltid en får tid til å være så veldig kreativ i matveien... Her går junior stort sett i body, strømpebukse og sokker, gjerne i ull. Ellers så kjøpte jeg en trille om dagen her, brukt, som jeg bare kan sette bilstolen i. Utrolig genialt, slipper ta junior ut av stolen, opp i vogn, og inn på butikk, ut av vogn, inn i stol, og god og svett når en kommer hjem. Nå tar jeg bare ut stolen (har ActaGraco med base). Kjempefornøyd med kjøpet jeg ja!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 28. januar 2009 #21 Skrevet 28. januar 2009 Mye er vel sagt allerede, men kan jo komme med mine tanker/erfaringer og - Jeg "stresset" veldig i de ukene etter jeg var gått ut i permisjon. Gjorde noe stort sett hver eneste dag, noe som gjorde at jeg igrunn var ganske sliten allerede før fødselen startet. Alle sa til meg at jeg burde slappe av, sove lenge osv osv og det er virkelig noe i det (selv om jeg ikke hørte på dette selv.. - Ha sykehusbagen klar en god stund på forhånd. Jeg fødte 8 dager før termin og hadde ingenting klart. Pappaen måtte hente ting dagen etter og hadde ikke pakket helt det vi trengte - Ikke ta i mot altfor mye besøk på sykehuset, det blir man bare veldig sliten av - særlig om mange kommer samtidig. Ikke alle skjønner når nok er nok og det kan være vanskelig å si noe om det - Nyfødte sover utrolig mye i førsten og kan ha en skrudd døgnrytme. Vår lille sov nesten hele dagen og var våken hele natten de første ukene.. Sov når babyen sover, det trenger du.. Trøsten er at dette endrer seg sakte men sikkert så tenk på det når du er som trøttest på natta - Les deg opp om amming på forhånd. Jeg var ikke forberedt på kontinuerlig amming de første ukene.. - Ha gjerne 1-2 skift i str 50 klart. Alle sa til meg at det var ikke nødvendig å kjøpe for det vokste de så fort ut av, men min lille brukte str 50 i mange uker, så vi måtte ut å handle dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Hun druknet i str 56, og alle gaver var i str 62-68. Vi fikk også massevis av søte små kjoler i gave.Noen av de byttet jeg inn i mer praktiske klær som strømpebukse, bodyer og ullklær. Kjoler er veldig søtt (samme med hettegensere), men det er super upraktisk og blir så og si ikke brukt. - Og sist, men ikke minst: Nyt siste tiden som gravid. Når jeg tenker tilbake på det skjønner jeg ikke hvorfor jeg stresset så mye med å få fødselen overstått... Du (eller hvertfall gjorde jeg) kommer til å savne det å være gravid
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #22 Skrevet 28. januar 2009 JA, fyll fryseren opp m ferdiglagde middagsretter/ Grændis- man har sjelden overskudd til de helt store utskeielsene på kjøkkenet de første ukene...(eller gjør som oss, flott dere litt m masse take-away mat fra restauranter i nærheten- d syns jeg man fortjener når nattevåket og ammetåka er som verst;)
MiaKristin Skrevet 28. januar 2009 #23 Skrevet 28. januar 2009 Jeg vil bare si noe angående amming. Vær forberedt på at ikke alle sykehus/sykepleiere er like tålmodige. Noen drar deg bare i puppen og sier: Sånn skal det være. Jeg fikk noen som gjorde det, og når ungen skreik var de sikkre på at jeg ikke gjorde ammingen rett. MEN DET GJORDE JEG! Han tok puppen som bare det, helt riktig. Men det var ingenting der! Heldigvis var det ei snill pleier som oppfattet dette og fikk gitt ungen min mat. Så prøv selvsagt å amme, men det hender faktisk at det ikke er noe inni der. Og om det skjer, forvil ei. Min unge har ikke fått mm, men til tross for dette så er han en frisk og rask gutt. Har vært forkjølet en gang på 7 mnd. Ikke gå i butikker for å shoppe to uker etter fødselen. Sjangsen for at du passer det samme som før så tidlig er ikke alltid like stor. Og nedturen kan bli hard... Slapp av og ikke tenk at huset må se perfwkt ut fordi noen kan dukke opp. Gi litt beng i det og nyt heller tiden med barn og slapp godt av for å komme til hektene igjen
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 28. januar 2009 #24 Skrevet 28. januar 2009 - Les noen fine bøker om svangerskap, fødsel og baby. Kan være nyttig informasjon, framfor å spørre om alt på barnimagen.com - Ikke stress med å kjøpe ALT utstyr før fødselen heller, noe kan være verdt å vente å se hva man vil ha. Men det nødvendige kan jo være greit å ha gjort unna, som man trenger den første mnd hvertfall. Etter det kan det jo være godt å komme seg ut og handle litt! - Skriver meg på det med å ha basisklær i str 50. Selv om jenta mi var 4010g og 54 cm lang, så brukte vi det nesten den første mnd! - Pass på at dere ikke tyr til mme istedet for å amme, det kan fort ødelegge ammingen. Da vil jo babyen kunne finne på å foretrekke at flasken er enklere.. Pluss at man skal jo øke produksjonen, eller i noen tilfeller så må man passe på å få tømt seg nok fordi man har mye melk. Ikke vær redd for å pumpe, det øker ikke produksjonen din om du da har melkespreng. Det letter bare på trykket og du unngår dannelse av byller og brystbetennelse! - Ta deg tid til å bli kjent med babyen din, ikke stress med noen rutiner.. Det kommer av seg selv etterhvert. Babyene sover såpass mye i starten, at de skiller ikke mellom natt og dag. Etter 3 mnd begynner det å bli en forskjell, fordi da holdes de jo mer våken om dagen etterhvert. - Et lite triks jeg synes dere skal vite om, er at hvis dere kjøper slike gasskluter for å ha til amming osv, så er det supre kosekluter til babyen. Hvis dere lar de ha den når de skal sove, kan det gjøre underverker. Dvs. når den skal ligge i vugge/vogn/seng alene da.. Får de den inntill (og delvis over) ansiktet erstatter det litt den nærheten de gjerne vil ha. Men for all del, gi de den nærheten så ofte du vil også da! De liker også å fikle med den med henderne, akkurat som om de trenger noe å holde i.. Husk også å svøpe inn de nyfødt i teppe, så de ligger godt innpakket og har noe i rundt seg slik som i magen. Det er jo en helt ny verden for de, etter 9 mnd i magen din! - Kos dere så mye dere kan - tiden går alt for fort! Dere får ikke dette første året igjen!
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #25 Skrevet 28. januar 2009 Jeg må bare supplere en ting jeg aldri hadde klart meg uten. Ammesinglettene fra H&M!! Selges to i pakken; en hvit og en svart. Utrolig genial, så slipper du å blotte magen. Jeg har åtte stykker tilsammen, da har jeg alltid noen rene i skapet. Bruker kun disse singlettene, (om natten også), aldri brukt de to ammebhene jeg kjøpte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå