Gå til innhold

HELMELK ELLER LETTMELK TIL ETTÅRINGEN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å gi helmelk siden det er en forholdsvis småspist gutt. Dessuten har vel ikke barn vondt av fettet i motsetning til oss voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsestasjonen sa til meg at jeg skulle gi skummet, ekstra lett eller lett. De trenger ikke alt fettet i helmelka.

Skrevet

Sa helsestasjonen din det! Nei, ettåringer TRENGER fett, det er nettopp fett som får hjernen deres til å vokse.

Skrevet

Hm, sprikende svar der. Skummet melk kan jeg bare ikke skjønne at barn skal ha altså!

Skrevet

Vi har nå baby nr 3 og vi har ALLTID begynnt med HELMELK når de er ett år. Nettopp fordi de trenger fettet. Lett eller extra lett fra 2 år har vi alltid hort.

Skrevet

Kommer vel sikkert litt an på kosten ellers til barnet og hvor mye melk han drikker.

Skrevet

Men det er kanskje ikke den type fett de trenger? Vet ikke jeg altså, men det var nå det jeg fikk beskjed om.

Skrevet

Fant denne:

http://www.mat.no/vedlegg/32030_Barn_og_meieriprodukter.pdf

Når barnet fra ett års alderen begynner å drikke

vanlig kumelk, bør det få lett-, ekstra lett- eller

skummet melk hvis vektutviklingen er normal.

De magre melketypene anbefales fremfor helmelk

for å redusere inntaket av mettet fett og

for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Helmelk

kan gis i en periode dersom barnet av en eller

annen grunn har liten appetitt og strever med å

få i seg nok energi (kalorier). Det er imidlertid

ingen grunn til å gi helmelk til barn som trives

og vokser normalt.

Skrevet

Det er riktig at små barn trenger fett, men dette bør fortrinnsvis være flerumettet VEGETABILSK fett, og ikke ANIMALSK fett som i helmelk.

Hvis du mener barnet ditt trenger mer fett bør du heller gi det f.eks. litt ekstra plantemargarin til maten.

Skrevet

Ok, takk for svar og lenke. Da blir det nok lettmelk her i huset. Må bare overbevise pappaen om det først. Han synes at vi må ha en myk overgang fra NAN, mens jeg tror det blir verre å venne over fra hel til lett senere.

Skrevet

Men dette er det også delte meninger om. Jeg har lest mange andre plasser at barn kan med fordel få i seg en del animalsk (mettet) fett. Det de absolutt IKKE skal ha er transfett.

Skrevet

Jeg gir lett eller ekstra lett, alt ettersom hva som er i kjøleskapet:)

Skrevet

Varmer dere melka litt da eller serveres den kald?

Skrevet

Vi har en jente på ett og et halvt år, jeg spurte helsesøster om det samme for jeg hadde tenkt å gi henne helmelk da vi begynte med melk, men hun sa at så lenge hun har normal vekst og befinner seg innenfor normalen i vekt, er det ikke behov for de ekstra fettstoffene som er i helmelk. Så her drikker hun lettmelk. Stort sett kald melk, men i starten varmet vi den til litt lunken slik at overgangen fra MME ikke skulle bli så brå. Av og til når hun er syk, vil hun helst ha varmet melk, men ellers er den rett fra kjøleskapet.

Skrevet

De som ligger lavt på vektkurven bør få helmelk!

Og det med vegetabilsk over animalsk er tull. Barn trenger faktisk kolesterol for å bygge hjernen. Det er masse kolesterol i morsmelk!

(Det er det som av og til lager tette melkeganger).

Skal man gi vegetabilsk så hold deg iallefall til kaldpresset raps og olivenolje. De andre oljene er fysjom.

Skrevet

Har du dokumentasjon Expat..?

Det er vel vitenskapelig bevist at for mye mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Animalsk fett har mer mettet fett i seg enn vegetabilsk fett. Hvordan kan du da bare avfeie det så lett..?

Fra Tine.no:

"Velg mager melk

Ernæringsmyndighetene anbefaler at barna drikker lett-, ekstra lett- eller skummet melk fra ett års alder, altså de magre melketypene. Friske barn som vokser normalt, trenger ikke det ekstra fettet vi finner i helmelk. For barn som er svært småspiste kan man velge helmelk."

Skrevet

Mine jenter som nå er store fikk H-melk, og det kommer Teo til å få når han skal gå over til vanlig melk. Ihvertfall et par år! Jeg og mener de trenger fettet som er i H-melk.

Det er min mening, hva andre velger å gi sine barn synes jeg er opp til hver enkelt!

Skrevet

Nei det er det ikke! Det er hvite karbohydrater SAMMEN med fett som øker risikoen. Insulinforhøyningen fra karbohydratene medfører for mye fettlagring. Dessuten dannes jo fettet i kroppen fra karbohydratene. Varmebehandlete oljer som ikke tåler det dannes det transfett i. Margarin er en slik versting. Sojaolje i stekepanna en annen. Det er bare raps av de "vanlige" oljene som tåler varme. Det er mye bedre å steke i smør enn i margarin!

Fra Atkins, jeg siterer etter oversettelsen på lavkarbo.no:

"En voksende mengde med vitenskapelig litteratur demonstrerer at en lavkarbohydrat kostplan om den følges korrekt, fremmer god hjertehelse og bedrer kliniske sunnhetsmarkører. En studie utført av Jeff S. Volek (MS, RD, PhD) mens han var ved Ball State University, viste de positive virkningene av en lavkarbohydrat ernæringsmessig tilnærming på triglyseridnivåene. Studien besto av 12 sunne menn i alderen 20-55 år, som fulgte et lavkarboprogram i henhold til Atkins protokollen gjennom 8 uker. Ved avslutningen av studien hadde hver deltaker senket triglyseridnivået sitt med gjennomsnittlig 55 prosent.

Videre viste denne studien at en diett med høyere karbohydrat innhold resulterte i økte nivåer med triglyserider og reduksjon i HDL-kolesterol nivået (den gode typen). Disse faktorene har blitt assosiert med høyere risiko for myokardinal infarkt, ischemisk hjertesykdom og coronary hjertesykdomstilfeller.

I tillegg har forskjellige forskere demonstrert at høye triglyserider og lavt HDL alene - i motsetning til den totale kolesteroltallet som de fleste av oss fokuserer på - kan være den mest betydningsfulle faktorene for hjerte sykdom og slag.

Vi kan også se på forskningen som har komt fra Framingham, Massachusetts (USA) - samfunnet som er studert gjennom 50 år av Harvard forskere - for å hente meningsfylt informasjon om årsaken til hjertesykdom. Denne forskningen viste at risikoen for hjertesykdom økte både ved høye kolesterolnivåer og ved overvekt, men deres data viste at vektøking og kolesterolnivå var motsatt korelatert med fett i kosten og kolesterol inntak! Med andre ord; å spise mindre fett og kolesterol resulterte i mer vektøking og høyere kolesterol i blodet.

Nylig har Framingham forskerne rapportert på en studie der de unge, sunne, mannlige populasjonen i samfunnet ble fulgt gjennom flere tiår for å se hvilke diettrelaterte mønster som kunne lede til slag. Til deres overraskelse fant de at de med høyest inntak av mettet fett hadde færrest ischemiske slag (de mest vanlige typene), svimlende 76% færre enn dem med det laveste inntaket av mettet fett."

Tine sier akkurat det jeg sa. Tynne småspiste barn skal ha h-melk.

Skrevet

Selvfølgelig velger alle akkurat som de vil.

Jeg synes bare det er litt snodig at noen velger ting som beviselig ikke er det beste for barnet, og som det er "enkelt" å endre på. F.eks. om barnet skal sitte for-eller bakovervendt i bilen. Alle vet jo hva som er best, men mange velger allikevel ikke det (inkludert meg selv...). Men det er jo fordi man har sine grunner for det. Har enda til gode å høre en god grunn til å gi barnet sitt helmelk ;-)

He he, nå høres jeg ut som en skikkelig forkjemper mot helmelk. Men egentlig synes jeg det bare er en liten fillesak altså.

Skrevet

Nå er det vel ikke så mange 1-åringer som følger en lavkarbo diett a la Atkins...

Skrevet

Du har tydeligvis aldri hørt om Atkins vedlikehold.

Også kjent som det alle de sukkerfrie barnehagene mer eller mindre følger.

Skrevet

Jo det har jeg faktisk. Men det finnes karbohydrater i annen mat enn sukker også altså...

Det sporet litt av her synes jeg.

Skrevet

helsestasjonen min sier også at de anbefaler lettmelk eller ekstra lett.

dette for akkurat fettet i melka ikke er nødvendig.

men de anbefaler derimot at barn får ordentlig smør på brødskiva da.. ikke disse lett-smørene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...