Gå til innhold

lavgradige celleforandriger, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ei venninne har det nå, og typen hennes beskylder henne for å ha vært utro pga dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at man har et tidlig, tidlig, tidlig forstadium til kreft (understreker at hun IKKE har kreft), og dette holdes under oppsikt med kontroller. Om det utvikler seg videre kan man fjerne en bit av livmortappen (det har jeg gjort). Celleforandringer i dette området oppstår som oftest som følge av et virus som menn kan være bærere av (og på den måten får vi det inn i kroppen). Det betyr IKKE at hun har vært utro, men det kan bety at typen hennes faktisk er bærer av dette viruset (menn kan være det uten å vite om det) og at hun har fått det fra ham (jeg har antakelig fått det fra mannen min, men dette er IKKE en kjønnssykdom). I dag finnes det en vaksine mot viruset, men det er for sent å ta den etter at man eventuelt har fått viruset i kroppen. Typen til venninna di må ta seg sammen!!! (og hun må gå på jevnlige celleprøvekontroller...)

Skrevet

rundt 80 % av befolkningen har dette viruset i kroppen. så det er ganske vanlig å ha det. Som regel gjør ikke viruset noen skade, men hos noen kan det føre til kjønnsvorter og eller celleforandringer.

Viruset heter humanpapilonvirus (usikker på hvordan det skrives) Det finnes dessuten veldig mange forskjellige typer av viruset.

Jeg fikk viruset da jeg var 16. Hadde celleforandringer og fjernet en del av livmortappen for 1 år siden.

At man får celleforandringer kan også komme av mange årsaker (livsstil, kosthold, antall partnere osv) Men det er hyppigere forekomst av forandringer til de som har dette viruset.

Det er ingen kjønnssykdom, men ja det smitter ved sex. men hun har sikkert hatt viruset i maaange år. og han med.

Årsaken til at så mange har det er at viruset ikke forsvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...