Gå til innhold

Venner hjemme - tenåringsstebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har baby 2 måneder og skal på første reise til mine foreldre i helgen. I tillegg har jeg sønn 16 og mannen min sønner 15 og 18.

Problemet mitt er at den yngste sønnen til mannen min inviterer venner hjem, lager taco, natterangler og annet som er gøy når vi er borte (dette har skjedd systematisk hver gang). Når vi kommer hjem er huset som en svinesti. Selv om vi har sagt at det må ryddes. Akkurat nå synes jeg det er helt uoverkommelig å skulle komme hjem til dette, ettersom babyen gråter mye og det er jeg som er hjemme og tar hovedansvaret for husarbeid. Må nevne at jeg ikke er veldig nøye på det, men får litt angst av alt kaos en så stor familie kan produsere til tider, slik at jeg pleier å ta klesvask, søppeltømming o.l litt etter litt. Mannen min er nok ikke helt enig med meg, han mener (tror jeg) at barna må få ha det fritt når vi er borte.

Hjelp! Hvordan kan jeg gripe an dette uten å bli hverken for streng eller lei meg og sitnt fordi jeg nok en gang gir etter (er nok litt for grei som regel).

Noen med erfaring og forståelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, her virker det som dere voksne har en jobb å gjøre! Dere må helt klart bli enige om et sett med regler som dere begge kan leve med, hvis ikke kan det ødelegge veldig mye.

Min første tanke er at det hadde vært helt uaktuelt for både meg og min mann å la bonusbarna herje fritt her hjemme om vi er bortreist! Tenker da også på muligheten for ubudne gjester, festing osv. Tør ikke å tenke på alt som kan gå galt, grøss!

Vel og bra at barna skal få lov til å smake på frihet, men frihet koster ansvar! Om gutten skal få lov til å være hjemme alene og kose seg med kompiser må han også ta ansvar for at huset ser bra ut når dere kommer hjem igjen. Jeg håper ikke mannen din synes det er helt greit at guttene lager kaos og at du skal gå og rydde opp etter dem, med en 2 mnd gammel baby?? Det er lov å stille krav til barna, spesielt når de er så store som deres.

Håper mannen din er lydhør for dine synspunkter, han må vel se at visse hensyn må tas av alle i et hjem med så mange mennesker. Lykke til!

Gjest amandine
Skrevet

Hjelp! Signerer bare madammen her, det hadde vært helt uaktuelt å la dem være alene hjemme! Og helt uaktuelt å rydde etter dem! Kanskje kjipt, men helt om natten helt om dagen praktiseres her i huset. Jeg hadde heller ikke turt å la dem være alene med tanke på hva som kan skje. Eldste her har hatt alenefest hos mammaen sin, men det er 50 m lenger ned i gaten og vi var hjemme...

Skrevet

Her har 16-åringen, som er mitt barn, fått være hjemme alene 1 uke mens vi var borte (hun jobbet i den perioden). Hun hadde da lov til å ha besøk av de vennene vi kjenner, men ikke lov til å ha fest. Det vil hun forsåvidt ikke selv heller, så den er grei.

Men forutsetningen for å være hjemme alene, er at hun også da ordner opp etter seg og sine venner, og det skal være pent og ryddig når vi kommer hjem. Det fungerte fint, vi hadde kontakt med henne flere ganger om dagen, og da vi kom hjem var huset nyvasket og shina.

Hadde ikke godtatt å komme hjem til rotete og skittent hus, da måtte hun vasket og ordnet selv uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...