Gå til innhold

seteleie og forsøk på vending..


sol82

Anbefalte innlegg

hei

 

på mandag fikk vi bekreftet en mistankte vi hadde, nemlig at frøkna ligger i seteleie. fikk beskjed om at vi skal prøve vending, på torsdag. dersom det ikke går blir det keisersnitt, legen ville ikke anbale setefødsel pga hun er ganske stor.

jeg har ikke lyst til å ta keserisnitt, men vil gjøre det som er best for jenta. er førstegangs, hadde sett frem og forberedt meg til å føde selv. har termin 23 feb.

noen som har opplevd det samme?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk beskjed om seteleie forrige onsdag (36+4). På sykehuset her synes de at de er verdensmestre i setefødsel, så fikk egentlig bare beskjed om hvordan jeg skulle håndtere situasjonen hvis vannet gikk. Hverken snuing eller keisersnitt er et valg.

Siden jeg har født før/bekken stort nok, det "bare" er 2,5 år siden og babyen i magen er rundt 3,5 kg, sa jm at dette skulle gå bra.

Fikk litt panikk, og sjekket hvilke muligheter jeg hadde videre.

Brukte så de neste dagene på å skape litt "strømning" i magen ved å bevege hendene rundt den veien jeg ville babyen skulle bevege seg.

Vet ikke om det hjalp, men på fredag lå han hvertfall i tverrleie:-)

Var hos jordmor/akupunktør som ga meg instrukser og Moxa-sigarer for å utføre behandling hjemme.

Moxa-behandling er basert på kinesisk tradisjon gjennom tusenvis av år, og består i å brenne noen sigarlignende sticks som inneholder en urt, og virker ved å stimulere noen punkt på lilletærne. Dette skal føre til økt bevegelse hos babyen og håp om at den snur seg på egenhånd (ca. 60% sjanse).

Startet ikke behandlingen fredag pga UL på mandag, men fortsatte å flytte på magen og lå endel med bekkenet høyt. UL viste at poden hadde lagt seg i hodeleie ila helga:-)

 

Får dere ikke til å snu, anbefaler jeg hvertfall å prøve disse triksene selv - det skader ikke, og vil i ytterste konsekvens gi deg en normal fødsel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

så fint at den snudde seg av seg selv. her på sykehuset tar de veldig hensyn til hva man ønsker og synes selv. har en veldig flink gynekolog fra århus som forklarer alt :)

 

Jeg har også ligget en del med bekkent høyt, men da vi kom på sykehuset i dag lå hun fremdeles i seteleie. etter registrering og brikanyldrypp kom gynekologen og brukte under ett min på å snu henne rundt. ikke så ofte det skjer, men det var en helt vellykket og smertefri vending. veldig rar følelse :) nå er det bare å krysse fingre og tær for at hun holder seg der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!

Kjipt at det skal være ulike rutiner rundt om i landet. Dette med seteleie skapte hvertfall masse bekymringer hos meg, og fikk nesten ikke sove om nettene pga skrekkscenarioet jeg så for meg med setefødsel....

Helt unødvendig når man kan få tilbud om snuing som går så lett som for deg:-)

 

Håper hun har skjønt at mammaen hennes vil ha hodet ut først:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D ble oppdaget at vår lå i sete på dagen uke 38, d hadde han ikke gjort lenge, hadde ligget med hodet ned lenge før dette. Var inne til vending dagen etter (nå på torsdag) og han ligger nå med hodet laaaaaangt nedi bekkenet og regner med han blir der, var stor lettelse da jeg har keisersn fra før og ikke vil ha d igjen. Jeg hører til SUS og de ville prøve å snu med en gang, men tror de venter til uke 37-38 før de prøver hvis de oppdager det tidligere.

Det var ingen behagelig prosess men jeg ville gjort det igjen hvis det kunne bety vanlig fødsel. Kan dere ikke undersøke litt om mulighetene for vending igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...