Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Eller er det "mine" og "dine" penger?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Her har vi kun en konto og det fungerer veldig fint. Ikke noe mitt og ditt. Sånn har det nesten vært fra 1. måneden vår sammen, lol
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Her i huset er det ikke slik.. og det har vært greit frem til nå.. Jeg sliter veldig med økonomien akkurat nå, mens han slettes ikke gjør.. men hjelp? nei, det gir han ikke...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Vi har en kono hver, men bruker hverandre sitt kort om hverandre! Syns det er mye greiere sånn! Har en venninne der hun og samboeren har "mine" og "dine" penger! Personlig så syns jeg det høres slitsomt ut at om den ene kjøper noe til huset så skylder den andre part penger (halvparten av summen på varen), å når det handles mat så er det mye "Jeg handlet sist så nå er det din tur" og om det er stor prisforskjell så blir det gjeld til andre part.. Her betaler vi både regninger å handler mat/ting til hus med begge kort, å det har aldri vært noe diskusjon om noe ang penger!!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Vi har hver vår lønnskonto, og hver vår sparekonto, tilsammen 4kontoer +en konto til vårt felles barn. Vi har felles økonomi alikevel, vi betaler stort sett våre egne regninger (egne mobil.abb, studielån osv) Samboer betaler lån på hus, bil og forsikringer. Jeg betaler mat, barneutstyr osv. Er det noe vi mangler så kjøper den av oss som har mest penger det. Ellers har vi en liten konkuranse om å klare å sette inn mest penger på sparekonto i slutten av mnd Fin drivkraft for å ikke bruke penger på unødvendig tull, hehe.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Her eksisterer ikke begrepet "mine og dine penger" alle penger er "våre". Har alltid syns forhold hvor det ikke er sånn er snodige, ihvertfall forhold der hvor man har barn og er en familie.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Våre penger er finfint, og vi har begge "åpne lommebøker", bare å forsyne seg...
Chris&Alex♂♂ Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 samme som Masselatterbletildatter (x2).
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Vi har hver vår lønnskonto. Han betaler lånet på huset, strøm og kommunale avgifter (som regel, hender jeg betaler dem), mens jeg betaler internett, canal digital, viasat, forsikring på huset og begge bilene. Jeg handler stort sett alt av mat, drikke, ting til huset osv. Personlige ting betaler vi hver for oss, f.eks. kontaklinser, musikk, hans barnebidrag o.l. Skal vi på byen så betaler den som har penger, den ene blir ikke sittende hjemme om h*n er blakk. Huset står på begge, samme gjør lånet, så da ser jeg det som risikofritt at han betaler lån, og jeg vanlig forbruk.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Har hver vår konto, sparekonto og BSU- men tilgang til hverandres nettbank og bankkort. Han betaler huslån og forsikring, jeg betaler livs-, gjelds og ulykkesforsikringene, pluss strøm, internett, lisens og kommunale avgifter. Ellers betaler vi våre egne private regninger, som feks klær, lånekasse osv. Den som har penger der og da, betaler for mat, uteliv, bensin osv, ingen som regner på det. Vi bor da sammen og skal ha barn sammen, så det skulle nå bare mangle!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Vi har vel egentlig våre egne penger, men vi er sammen om alle prioriteringene vi er enige om. Vi er sammen om huslånet, vi er sammen om forsikringer, kommunaleavgifter, strøm, barnehage, telefon, internet, tv og alt sånt som vi naturligvis har. Kjøper vi større ting til huset så snakker vi om det, og går sammen, skal vi legge afalt utenfor, skal vi ha stein, det samme med biler, han har sin og jeg har min, men er det store ting så går vi sammen. Han betaler barnebidrag og jeg betaler studielån, dessuten har han litt gammel gjeld fra tiden rundt han ble skilt. Sånt får gå ut av hans penger, det vil ikke jeg betale på. Vil han sponse ekstra ting på særkulls utenfor bidrag, så går det ut av hans penger, skal jeg til Geilo å kjøre brett med jentene så går det ut av mine penger. Men vi er jo sammen om hus og mat, og de største prioriteringene, så jeg vil si at vi har fellesøkonomi. Ingen av oss ville greid å få huset vi har i dag uten den andre.
2SmåTroll Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Her har vi felles. alt inn på en konto der vi har et kort hver.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Vi har vær vår konto,+ en felles regningskonto. Vi setter et inn et fast beløp hver mnd,som går til hus,strøm,forsikringer,bhg,internett,riks-tv,bil, dvs alt vi har felles. Vi betaler våre egne studielån,tlf-regninger og alt annet personlig selv fra vår egen konto. Dette fungerer utmerket.
tomat15 Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Vi setter inn et fast beløp på en felles regningskonto hver mnd hvor alle regningene betales fra. Vi setter også inn et fast beløp på en husholdningskonto hver mnd. Den kontoen er til mat, gaver, ting til barna og til huset. Vi har da hvert vårt kort. Det vi da har igjen av våre respektive inntekter kan vi bruke som vi ønsker. Da vi har en bil hver, må våre egne penger dekke bensin. Ellers så brukes resten av lønn til lunsj, kafe besøk og eventuelle innkjøp til en selv. Min kjære snuser, og det går selvsagt ikke av husholdningspengene. Synes dette er en grei løsning for oss som gjør at vi skjelden eller aldri krangler om penger. Foruten dette har vi en samboeravtale som reglulerer hvor vi sto da vi innledet forholdet og hvordan ting eventuelt skal deles. Vi har også et gjensidig testamentet.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Vi har felles økonomi. Hans lønning går til regninger. Min lønning går til mat, klær og andre ting vi gjør. Vi har sparekonto begge to, jeg har bsu og fond i tillegg. Når vi har penger til overs, setter vi inn på sparekontoene våre, noe som er sjeldent for tiden. Eneste som er mitt og ditt, er arvepenger vi får. Det kan gå til felles ting, men det skrives inn i samboerkontrakten slik at ved ett evt brudd blir dette skværet opp i. (som mine arvepenger gikk til drenering og opparbeidelse av uteplass. De pengene får jeg igjen som del på huset om vi selger ved ett brudd. ) Og når jeg arver hytta, så blir den min. På samme måte som den bare blir min søster, ikke min svogers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå