Expat Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Hei! Mitt første barn ble født i Tyskland. Jeg hadde ikke mindre enn 7 ultralyder. Ultralyden var standard for alle gynekologene (som man gikk til og fikk god tid hos). Var på kontroll ved 5, 7, 9, 11 uker, (det var to ekstra siden jeg trodde jeg drev og mistet), men 9 undersøkelser er standard for førstegangs. Man ble sett en gang i mnd omtrent. Jeg fikk glukosebelastning, dopplerundersøkelse, fostervannsprøve fikk jeg og (pga mosaikk i familien)... Ja, og beskjed om å komme på sykehuset når vannet gikk, ikke noe "vente på kort mellomrom", nei. Nå ringer jeg helsestasjonen og de sier at første time er uke 16!!! Hallo, tenk om det var komplikasjoner og slikt da. Blir førstegangs-er også ikke tatt inn før den kritiske utviklingsperioden er over? Ikke alle leser alt om graviditeter... Ingen kontroll på røyking og drikking... Hva skjer?
erteposen + 4 Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Nei, jeg synes ikke det. Ingen medisinsk begrunnelse for hvorfor en skal ha mange ul. Det er jo ikke noe de kan gjøre før uke 26 uansett, og de fleste norske gravide er jo friske. En går til lege i uke 12, og der får en jo mye informasjon og en krysser jo av for røyking/drikking osv. Er det noe spesielt med den gravide får en jo en annen type oppfølging.
miapia Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Hva med folat da? Vet om gravide som ikke får det med seg...
Venezia 1 Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Jeg ser heller ingen grunn til at man skulle ha så mange UL. Pga komplikasjoner i tidligere svangerskap måtte jeg i siste svangerskap inn til UL hver 2.uke fra uke 18. Selv om legene mente det var nødvendig syns jeg det var stressende og jeg syns ikke at man burde gå til så mange kontroller hvis man ikke har spesiell grunn til det. Det medfører mye stress og uro. Jeg mener oppfølgingen av gravide i Norge er god som den er.
Expat Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2009 Ifølge helsestasjonen her var det helt uvanlig å bli sett i det hele tatt før 16 uker. At jeg tok kontakt med legen min om uke 10 ble avfeid med å være helt ekstraordinært...
Expat Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2009 Hvordan stopper et kryss på et skjema i ettertid skadene som skjer med barnet i de første 10 ukene etter unnfangelsen? FAS, utvikles ikke det i begynnelsen da? Å unngå miljøgifter, bruke folat, alt det der, det er jo i første trimester det er ekstra viktig?
Expat Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2009 Jeg vil ha ordentlig oppfølging. Et gruppemøte med harelabb på helsestasj kan de glemme...
miapia Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Jeg er enig at det er for sent for førstegangsravide....en bør få all denne infoen med en gang en vet en er gravid, som i uke 4-6. Men hvorfor skal en som vet alt dette til legen i uke 10?
miapia Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 De kan jo uansett gjøre lite med ting som oppstår så tidlig....
solstråle69 Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Ja, det synes jeg. Ikke bare gravide, men generelt. Du skal være ganske frisk for å være skikkelig syk i Norge. Jeg gikk til privat gynekolog og jordmor i mine svangerskap. Og fikk mye bedre oppfølging enn mine venninner i det offentlige. Der ønsket de at man hadde første kontroll før uke 8, pga at blodprøvene (av en eller annen grunn jeg ikke husker) gjerne skulle tas før dette. Og jeg var hjertelig velkommen når som helst, og kunne ta ultralyd så ofte jeg ville. Jordmor hadde også UL. Dette var Gynekologklinikken i Drammen, forresten - som jeg ikke kan få fullrost nok! Det var dagens reklame. :-)
Expat Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2009 Selv har jeg en del ting som må sees på nå. Jeg reagerer på hvor dårlig resten av folket behandles. De som "ikke vet bedre". Nesten alle land i i-land har kontroller i første trimester.
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Jeg holder med Solstråle jeg, men var også heldig nok til å gå samme sted som henne. Flott oppfølging derfra og hos min egen fastlege. Egentlig så er bare oppfølgingen for dårlig dersom man ikke vet bedre, akkurat som det er med NAV, du må vite hva du har krav på om du skal få det. Sånn er det mad alt mulig i dette landet. Helt klart en svakhet i systemet...
AO3 Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Jeg hadde i alle fall ikke noe problem med å få time hos fastlegen på kort varsel i uke 5/6, pga noen blodprøver. Jeg syntes det var litt lang tid å vente til neste kontroll - dvs ordinær UL - og det var heller ikke noe problem å få en jordmortime i mellomtiden. Nei vent, jeg hadde faktisk to. Nå skal det sies at det er bra jordmordekning her, da. Men hvorfor skal man ta så mange UL hvis det ikke er noen indikasjon? Det er misbruk av ressurser, spør du meg... Tanken er vel at hvis det skjer noe tidlig i graviditeten, er det uansett ikke noe man kan gjøre for barnet. Det høres brutalt ut, men slik er det. Så tidlig vil mor heller ikke ha svangerskapsforgiftning. Er det ikke bedre at ressursene settes inn der de virkelig trengs, dvs lengre ut i graviditeten? Og virkelig: Jeg tror nok de aller, aller fleste har fått med seg at røyking og drikking i graviditeten ikke er en god idé! At man skal ta folat er det nok ikke alle som vet, det har du rett i.
Morcheeba Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Fostervannsprøve har en dødelighet på 1-2% for fosteret og er ikke noe en bare tar "for moro skyld". Da ville vi mistet mange friske foster.
mamman til to gutter Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha behov for så mange kontroller. Standarden for førstegangsfødende er en kontroll i mnd fra ca uke 12 og litt oftere mot slutten. Kan ikke skjønne at man skal ha behov for noe oftere hvis det ikke er noe spesielt som tyder på det. For andregangsfødende er det litt sjeldnere, ikke sikker på hvor ofte. Jeg syns det var mer enn nok å gå en gang i mnd. Hvis jeg skulle gått oftere, så tror jeg at jeg ville syns det var mer stress enn nyttig.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 Jeg svarte deg på BIM, men legger det inn her og, siden det var litt mer aktivitet her. Jeg synes det er en interessant debatt. Ja, det er veldig store forskjeller fra land til land. I Norge har en valgt å bruke ultralyd til det man kaller svangerskapsomsorg, ikke svangerskapsdiagnostikk. Det betyr at man ikke gir tidlig ultralyd med mindre det er noe galt, eller grunn til å tro at noe er galt. Det var en veldig interessant artikkel i VG (tror jeg) i helga, der en lege gikk ut og sa at i Norge er man så opptatt av å beskytte barn med Downs syndrom (noe jeg for så vidt er enig i, jeg synes ikke Downs i seg selv skal være sorteringsgrunnlag - men da er det jo rart at alle over 38 automatisk får tilbud om undersøkelse med tanke på Downs). Men det betyr altså at en ikke gir ultralyd i uke 12, noe som ville vært langt bedre for å avdekke avvik både av typen som kan behandles og typen som ikke kan behandles. For hvert barn med Downs er det 30 andre barn med ulike tilstander som enten kunne behandles eller der moren ville slippe en dødfødsel senere i svangerskapet dersom de ble avdekket. I tillegg kommer at en del leger er skeptiske til ultralyd. Gro Nylander skriver for eksempel i boken sin at hun tror ultralyd kan være mer skadelig tidlig i svangerskapet fordi ikke alle organer er dannet, så en bør ha en god grunn for å ta ultralyd så tidlig.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 Tror det kommer litt an på.. Da jeg ble gravid ringte jeg legen for å få time til sjekk. Tror jeg da var 6-7 uker på vei. Jordmortime fikk jeg ikke før i uke 20 (!), ETTER UL! Syns det var alt for sent.. Spesielt som førstegangs er man gjerne litt usikker og har rett og slett ikke peiling på hvordan noe som helst fungerer! Personlig kunne jeg tenkt meg en tidlig UL for å muligens utelukke Downs og andre "feil". Men for å nevne et annet problem, så er det mange gravide som blir sett på som hysteriske hormonbomber når de kontakter lege/sykehus fordi de har en følelse av at noe er galt. De blir ikke tatt alvorlig, noe som kan ha tragisk utfall..
erteposen + 4 Skrevet 28. januar 2009 #21 Skrevet 28. januar 2009 De fleste gravide, som planlegger det, vet jo at en skal ha i seg folat. Norske apotek legger en lapp om folat i posten din når du kjøper graviditetstester, de fleste kjedene gjør det automatisk. En kan da ikke forvente at en skal ha legesjekker før uke 12 bare for å minne gravide om folat?
erteposen + 4 Skrevet 28. januar 2009 #22 Skrevet 28. januar 2009 Men alle som er i faresonen får jo tilbud om å sjekke for "feil", og resten av oss kan jo ta en privat time om en er bekymret. Det er jo store etiske dilemma knyttet til ul for å utelukke feil, og det bør ikke være statens oppgave å stå for et sorteringsamfunn.
solstråle69 Skrevet 28. januar 2009 #23 Skrevet 28. januar 2009 kvalm ertepose - jeg er ikke enig med deg i at alle som er i faresonen får godt nok tilbud. Ekstra tilbud er vel bare til gravide damer over 38 år? Med den oppfølgingen norske gravide får, er det veldig vanskelig å se hvem som er i faresonen - og da tenker jeg ikke spesielt på feil mtp et sorteringssamfunn.
lille er født:) Skrevet 28. januar 2009 #24 Skrevet 28. januar 2009 Jeg fikk beskjed av fastlegen min å bestille time i uke 8. deretter var jeg hos han 1 gang i mnd, i tillegg til 2 ganger hos jordmor i uke 34 og 37 (hos jordmor ble jeg "avvfeid og de hadde ikke tid før.. var ikke så nøye liksom) Tok blodprøver hver gang jeg var hos legen. Men jeg skulle gjerne hatt flere ultralyder, for jeg var ganske bekymret og usikker til tider. Jeg tror faktisk gravide blir litt ingnorert ja, tenk så mye man lurer på før uke 12 da.. man bare avvfeier alt med at "gravid ikke er en sykdom" og det "går jo bra med de fleste".
Expat Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #25 Skrevet 28. januar 2009 Ja nettopp luna79. Jeg fikk den betryggende "alt er bra" igjen og igjen. Jeg hadde et tidlig svsk helt uten symptomer, så jeg var jo helt overbevist om at det kom til å gå til h****. Det å se den lille reka med hjerteslaget betydde at jeg beholdt troen på graviditeten. Å ligge der og høre bomtittibom under dopplerundersøkelsen. I utlandet snakket det også mye om ultralyden sin evne til å tilknytte barnet og foreldrene til hverandre. Jeg hadde sett henne vokse helt fra "dobbeltkulen" ved uke 5! Vi har et bilde fra uke 11 der hun har identisk profil med den hun har nå... Vi kjente barnet vårt før det var født.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå