Gå til innhold

Merkelige kontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mitt første barn ble født i Tyskland. Jeg hadde ikke mindre enn 7 ultralyder. Ultralyden var standard for alle gynekologene (som man gikk til). Var på kontroll ved 5, 7, 9, 11 uker, (det var to ekstra siden jeg trodde jeg drev og mistet), men 9 undersøkelser er standard for førstegangs. Man ble sett en gang i mnd omtrent. Jeg fikk glukosebelastning, dopplerundersøkelse, fostervannsprøve fikk jeg og... Ja, og beskjed om å komme på sykehuset når vannet gikk, ikke noe "vente på kort mellomrom", nei.

Nå ringer jeg helsestasjonen og de sier at første time er uke 16!!! Hallo, tenk om det var komplikasjoner og slikt da. Blir førstegangs-er også ikke tatt inn før den kritiske utviklingsperioden er over? Ikke alle leser alt om graviditeter... Ingen kontroll på røyking og drikking...

Hva skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er veldig store forskjeller fra land til land. I Norge har en valgt å bruke ultralyd til det man kaller svangerskapsomsorg, ikke svangerskapsdiagnostikk. Det betyr at man ikke gir tidlig ultralyd med mindre det er noe galt, eller grunn til å tro at noe er galt. Det var en veldig interessant artikkel i VG (tror jeg) i helga, der en lege gikk ut og sa at i Norge er man så opptatt av å beskytte barn med Downs syndrom (noe jeg for så vidt er enig i, jeg synes ikke Downs i seg selv skal være sorteringsgrunnlag) men det betyr at en ikke gir ultralyd i uke 12, noe som ville vært langt bedre for å avdekke avvik både av typen som kan behandles og typen som ikke kan behandles. For hvert barn med Downs er det 30 andre barn med ulike tilstander som enten kunne behandles eller der moren ville slippe en dødfødsel senere i svangerskapet dersom de ble avdekket.

I tillegg kommer at en del leger er skeptiske til ultralyd. Gro Nylander skriver for eksempel i boken sin at hun tror ultralyd er mer skadelig tidlig i svangerskapet fordi ikke alle organer er dannet, så en bør ha en god grunn for å ta ultralyd så tidlig.

Skrevet

Første kontroll er vanligvis i uke 8-12 en gang, så jeg hadde ringt legen min i stedet for helsestasjonen. Jordmødrene går man ghjerne til ved senere kontroller enn første (Man går vanligvis til legen først, man skal jo ta blodprøver etc).

Kontroll i uke 16-19 er vanligvis UL, men det varierer litt fra sted til sted, noen har ordinær kontroll også. Så er neste ordinære kontroll i uke 24.

For meg, som har vært frisk i begge svangerskapene ( til nå, bank i bordet.. ) så har dette fungert utmerket. Jeg har ikke behov for å springe ned legekontoret og tenker på meg selv som frisk, rask og heldig.

Jeg ser dog a for førstegangs, kan det godt hende at en kontroll i uke 16-20 en gang kunne vært på sin plass, kanskje mest for å berolige mor:)

Men, det er jo klart, er det noe man bekymrer seg for, har man vondter, blødninger eller andre ting, så har man jo rett på time. Man har faktisk rett på å komme inn å dagen om det er noe problemer i svangerskapet.

7 UL-timer ser jeg ikke behovet for, men muligens 2. Jeg vet ikke så mye om hvilke komplikasjoner man kan finne ved UL i uke 12 og jeg vet ikke noe om farer ved en slik tidlig UL. Men jeg hadde nok takket ja til 2 selv:)

Skrevet

Glemte si at fostervannsprøve innebærer jo en viss risiko for abort (ca 1%) så der må man iallfall tenke seg godt om før man velger (personer over 38 får jo tilbud om dette i Norge).

Det er selvfølgelig ting man kunne gjort bedre, men jeg synes i grunnen tilbudet til gravide er bra her :) Kan jo selvfølgelig hende jeg hadde hatt en annen oppfatning hvis alt ikke var bra for meg personlig. Og så er det nok litt ulik praksis i ulike deler av landet.

Så er det jo også slik at man fpr ekstra oppfølging om man har noen slags komplikajsoner. Høyt BT el.

Skrevet

Synes at sv.skapskontrollene er ofte nok jeg..

har man mistanke om at d skulle feile forstret noe eller at man ha downs eller lignende genfeiler i familien får man jo tilbud om tildig ul. og ved bøldninger skjekker de ungen på UL. Jeg var selv på tidlig ul noe jeg kunne vært foruten. for d eneste de kunne se i uke9 tror jeg d var jeg va.. ava at hjertet slo og at ryggmargen va velutviklet. å d er jo ting de kontrollerer på vanlig ul.

Om man har behov for å snakke me JM er d bare å ringe å få time.

jeg ha ved begge sv.skapene vært på første kontrollen rundt uke 9 hos lege.

syns nesten at d er for mye kontroller jeg da... å er jo en grunn for at de ikke har så ekstremt masse ul og kontroller..

Skrevet

Jeg fikk også time hos legen tidlig i begge mine svangerskap. Samtidig går jeg hos jordmor og har ofte nok kontroller syns jeg. Går annenhver gang hos lege og jordmor og ønsker jeg flere ktr hos jordmor(som jeg foretrekker) så sender jeg henne en sms så får jeg time så fort det lar seg gjøre. Syns jeg har fått god oppfølging i begge mine svangerskap, men det Norge burde bli flinkere på, er å sette i gang i fødsel tidligere enn de gjør nå, selv om noen kommuner har begynt med igangsetting etter ei uke på overtid, og ikke 2 som det er de fleste plasser nå.

Skrevet

Jeg synes også at det er lang tid fra en sitter der med positiv test til at en kommer i kontakt med helsevesenet. Vi kunne jo blitt tilbudt informasjonsmøter for eksempel. Men stort sett så har vi ansvar for selv å finne ut alt vi trenger å vite når det gjelder forholdsregler tidlig i et svangerskap. Og det er jo greit nok.

At det bare er en ordinær ultralyd synes jeg også er helt greit. Det er i et normalt svangerskap ikke medisinsk nødvendig å følge utviklingen på skjerm. Og dersom det er behov for ul, så får man det jo. Det har jeg opplevd flere ganger.

Som førstegangs ringte jeg bare legen og ba om time. Jeg fikk komme til timen, men jeg var jo bare i uke 6. Hun kunne ikke gjøre noe fra eller til egentlig. Jeg fikk noen brosjyrer, hun spurte om jeg tok folat, og så fikk jeg overtalt henne til å rekvirere blodprøver selv om de vanligvis ikke vil ta de før en er kommet noen uker lenger.

Så tidlig i svangerskapet kan man ikke gjøre noe fra eller til dersom noe skal gå galt med embryo, og helsevesenet har ikke midler nok til å gi alle tidlig ul og hyppigere oppfølging når det ikke kan gjøre noe annet enn å gjøre mor litt mer betrygget. I noen tilfeller er det svært nødvendig å passe på mors velvære slik, men da er mor som regel i kontakt med helsevesenet fra før og det er ikke noe problem.

Men jeg forstår godt at du stusser litt på det... Norge er vel et slikt land der en ikke gjør så mye mer enn nødvendig. Men når det er nødvendig så blir vi passet godt på. Dersom jeg blir gravid nå, så ser jeg fram til å komme på kontroller hos gynekologen og få flere tidlige ul, bare fordi de vil passe på meg etter at jeg opplevde ma i fjor høst. Og jeg takker ikke nei til slikt, for det er jo utrolig å se den lille spiren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...