Gå til innhold

Begynne i barnehage ved 10 eller 16 mnd..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva vi skal gjøre.. Er mulig vi kan få til en løsning slik at pappaen kan ta ut permisjonen sin når jeg begynner å jobbe. Vi kan med litt ferie fra min siden da vente med å putte lillegutt i barnehagen før han er 16 mnd.. Men det betyr jo en betydelig redusert inntekt for vår del.. Likevel får vi aldri de 6 mnd igjen av lillegutts liv, så tenker kanskje at det er verdt å vente.. :)

Hva tenker dere...? Noen som har lignende erfaringer..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg måtte velde mellom de hadde det uten tvil blitt 16 mnd.

De har ikke vondt av barnehage, men 10 mnd synes jeg er litt for tidlig.

Skrevet

Planen for min var egentlig 10 mnd. Men vi fikk ikke plass. Det er jeg veldig glad for. Han fikk noen herlige mnder hjemme med pappaen sin istede, og det ser jeg har bare gjort godt. Blitt en skikkelig pappagutt.

Skrevet

Jeg ville ha ventet til 16 mnd. Utvilsomt.

Vi ventet til vår var 21 mnd, jeg var hjemme 10 mnd ekstra. Betydelig redusert inntekt, men uvurderlig tid med lillemann.

Kontantstøtten er på ca 3300,-. Den opphører selvsagt veg bhg-start, og vi betaler 2600,- for bhg med mat inkl.

Skrevet

Jeg hadde ikke vurdert det en gang!Helt klart 16mnd.10 mnd er altfor tidlig!

Skrevet

Hadde valgt 16 mnd ja, uten tvil. Så lenge dere har råd til det, er det jo kjempefint å få de ekstra 6 mnd.

Skrevet

Kan dere klare det økonomisk er det en veldig god investering i barnet. Jeg har gjort begge deler, men vi om foreldre var utrolig fornøyde med å kunne vente til barnet var eldre. Viktige år.

Skrevet

Vi ventet til 17 mnd med forrige og kommer til å venet til 16 mnd med neste og.

Føles mye tryggere å levere de når de er blitt litt flinkere til å signalisere at noe er galt, samt at de kan gå noe og kommer seg lettere ut av situasjoner med andre barn selv. Sammen med mange andre fordeler selvsagt. Jeg hadde IKKE levert en på 10 mnd for noe i verden

Skrevet

Huff, ser det var litt rotete skrevet over her.. :) Ja, glemmer liksom helt denne kontantstøtten.. :) Får man utbetalt 3300 kr, eller går noe bort i skattetrekk? 3300 kr hjelper jo godt på...!

Skrevet

Sikkert forskjellige meninger, men etter å ha vært på småbarnsavdeling med 1 10 mnd gammelt barn, og resten på 1,5 og oppover, så såg jeg hva jeg ville valgt, 16 mnd helt klart!!

Skrevet

Du betaler ikke skatt av kontantstøtten......

Jeg har nettopp valgt lengre permisjon så blir hjemme til gutten er 16mnd....

Skrevet

Jeg kunne ikke ha permisjon lengre enn 10 måneder (og far hadde ikke rett på permisjon) og da startet barnet mitt i barnehage. H*n hadde allerede begynt å gå og det var en fantastisk ped.leder som tok seg godt av både mor, far og barn. Det gikk veldig fint, h*n trivdes kjempegodt i barnehagen. H*n er et skikkelig barnehagebarn, når vi kommer om morgenen er det så vidt mamma og pappa får et hadet før h*n kaster seg over de ansatte og de andre barna:)

Skrevet

Vi hadde valgt 16 mnd, så sant det går økonomisk. Tenk så koselig for pappaen å få litt ekstra tid med babyen sin. Det tror jeg er gull verdt, både for barnet, far og mor.

Skrevet

Personlig ville jeg ha ventet lengs mulig! Så lenge dere har anledning til det.

Jeg sliter selv med bhgoppstart for pia mi som er 16mnd på mandag :/

Vurderer om jeg har lov å ta ulønnet permisjon en stund fremover.

Det at dere får redusert inntekt påvirker jo dere på flere måter enn i ren lønn her og nå. Det blir mindre feriepenger neste år, og skulle dere ha behov for et lån de neste årene vil dette virke negativt inn. (Kommer ann på hvor fleksibel banken er)

Men som mange sier, og osm jeg tenker på selv nå, den tiden her er utrolig betydningsfull for både liten og stor at det kanskje er verdt det?

Hvertfall for de osm klarer seg økonomisk med det!

Selv jobber jeg i småbarnavd. og jeg vet at også de minste barna kan få en god dag i bhg. Det er ikke krise å levere fra seg et barn på 10mnd heller. Det går nok helt fint om dere velger den løsningen!

Men det blir jo litt trist om det første steget blir tatt i bhg, eller de første ordene kommer da? Kanskje tenker ikke personalet over at det er første gang heller.....

Skrevet

Definitivt 16 mnd eller lenger....Tror ikke noen små har godt av å vere i bhg så tidlig, iallefall ikke etter å ha sett hvordan mange små blir behandlet i bhg...trist....Vi ventet til 18 mnd, og har fremdeles bare 4 timer dagen for jenta vår. I perioder har vi vert hjemme begge to for å bli best mulig kjent med henne:) (f eks 5 først mnd)

Skrevet

16 mnd, helt klart!

Det går jo bra å ha de på 10 mnd i barnehage, men jeg er litt usikker på hvilket utbytte de har av å være der. Selvfølgelig lærer de mye, men det blir litt lange, slitsomme dager for mange (har jeg sett med egne øyne).

Jeg vurderer selv å være hjemme lenger. Jenta mi skal ihvertfall være over et år før hun begynner i barnehage!

Skrevet

vent lengst mulig, du får aldri den tiden igjen! de er jo fryktelig små når de er 10 mnd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Da hadde jeg valgt 16 mnd. De er jo så små. Skulle gjerne ventet selv. Gutten min er 1 år, når han skal begynne i barnehage, hvis han får plass da.

Skrevet

16 mnd ! Jenta mi begynte i barnehagen når hun var 10 mnd..Det gikk veldig bra det, men det var alt for tidlig. Neste gang vi får barn skal vi hvertfall vente med barnehage til barnet er 1 - 1 1/2 år .

Skrevet

Jeg er hjemme med min sønn fremdeles. Han er nå 16 mnd. Skal begynne i barnehagen i mai. Vi storkoser oss hjemme! Ja, blir minde penger i mnd, men så lenge dere får det til å gå rundt, ville jeg absolutt vente med barnehage til han er 16mnd

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale å vente til han er 16 mnd. Min gutt har akkurat begynt i bhg, han blir straks 18 mnd. Han gråter når jeg drar, men jeg trøster meg med at han tross alt ikke er bare 10 el. 12 mnd, og at det hadde føltes mye verre dersom han hadde startet så tidlig i bhg. Nå forstår han mye mer, og kan mer gi uttrykk for sine behov.

Vi har kost oss skikkelig de ekstra mnd vi har vært hjemme og jeg ville ikke unnvært dem for alt i verden! Ta han gjerne med i åpen bhg fremover dersom dere har mulighet til det, tror de har mye igjen for det når de begynner i bhg. Dessuten får de litt ekstra behov for stimuli etterhvert som de passerer året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...