Gå til innhold

Er det en "regel" at epidural stopper riene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk epidural sist fødsel, og da stoppet riene opp, hvilket jeg har hørt at er vanlig. Fikk drypp for at de skulle starte opp igjen, så det er jo ikke noe problem i og forseg.

Men når jeg nå "planlegger" min neste fødsel, lurte jeg på om jeg skulle prøve å holde ut for å slippe at fødselen stopper opp. Og ikke minst slippe alle de ledningene som fulgte med. Forhåpentligvis går det fortere 2. gangen også.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg stoppet de ikke opp. Jeg har tenkt å ha epidural denne gangen også.

Skrevet

Nei det stopper ikke for alle, epiduralen kan stoppe eller redusere riene for noen. For andre merkes det ikke på riene i det hele tatt.

Jeg har født 3 ganger, og alle uten epidural. Det er smertefullt når det står på, men det er fort glemt etterpå, når premien ligger på magen din! :-)

Skrevet

I ca 50% av tilfellene stopper riene opp der mor får epidural. I halvparten av de tilfellene riene stopper opp må forløsningen skje operativt (tang/vakuum/keisersnitt).

Fødte første gang med -fikk epidural efter 13 timer med rier med under 5 min mellomrom, kun 5 cm åpning, ikke sovet eller spist (kvalm) siste døgn og veldig sliten. Stoppet opp og endte med vakuum ytterligere 10 timer senere. Men ble helt smertefri og fikk en hardt tiltrengt pause.

Andre gang var riene mye mindre vonde, dro til sykehuset når det ble værre og hade tenkt å be om epidural en gang til, men ble konstantert 7-8 cm åpning og tenkte at da skulle jeg klare det selv. Gikk helt fint, ungen ble født ca 15 timer efter de første riene startet, ca 4 timer efter at de ble vonde, 2, 5 timer efter vi kom på sykehuset og efter kun 3 pressrier (stående stilling).

Så fødsler er veldig forskjellige. Tror ikke det er lurt å bestemme seg på forhånd om hva man vil ha. En annen ting er at epidural stort sett kun settes mellom 4-8 cm åpning; før er det for tidlig og stopper nesten alltid fødselen, efter er det for sent, for epiduralen skal helst skrues av under pressriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...