Gå til innhold

Strikkedamer, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så mye liv på hobbydebatten så jeg prøver meg her. Har googlet og sjekket youtube, men fant ingenting. Trenger hjelp til hælfelling. Se her:

1.p (= fra retten): Strikk til det gjenstår 5-5-6 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.

2.p (= fra vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-6 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.

3.p: Strikk til det gjenstår 4-4-5 (5-5) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb. osv....

Jeg gjør nok noe feil. Den masken jeg tar løst av pinnen løfter jeg tilbake sånn at jeg ikke strikker den etter at jeg snur. Da blir det jo den samme jeg løfter over neste gang jeg er i den enden, sånn at jeg aldri strikker den!? Dessuten, skal det ikke felles noen masker kanskje? Usikker på dette. Håper noen kan hjelpe, finner ikke ut av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal du felle masker. Dette kan jeg MEGET GODT.

Hør her lille venn ta og følg en dreven strikker som meg du.

som oppskriften sier ta:

1.p (= fra retten): Strikk til det gjenstår 5-5-6 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.

Her bør du felle masker før du går videre.

2.p (= fra vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-6 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb

Ikke fell masker her, men snu bare arbeidet ditt.

3.p: Strikk til det gjenstår 4-4-5 (5-5) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb. osv.

Her bør du igjen snu og etter at du har snudd kan du felle masker.

Så enkelt. Lykke til vesla:)

Skrevet

Hvis du strikker den minste str skal du strikke til det er igjen 5masker, løfte over en, strikke en og så snu.

neste pinne skal du strikke alle maskene (vrangt) frem til det er 5masker igjen, da skal du løfte over en og så strikke en vrang.

3.pinne strikker du til det er igjen 4 masker før du løfter over en, husker ikke helt hvordan det blir nå, men tror det vil si at du strikker tom den maska du løftet over på 1.pinne, for så å løfte den siste maska du strikket på 1. pinne for så å strikke en som ble igjen, før du snur

osv

Du skal ikke felle noen masker når du strikker hel, du bare strikker noen masker flere ganger enn andre og da blir det hel ut av det.

Er ikke så lett å forklare skriftlig, men håper du ble litt klokere:-)

Skrevet

Takk takk. Bare felle på den ene siden, da? Hm...

Skrevet

ehhee. nå var min forklaring litt enklere da. Hun spurte ikke om vademelssokker heller, gjorde hun det?

Skrevet

Ok, mammaen. Får prøve en gang til, forsto kanskje litt mer nå men fremdeles bekymret for den masken jeg løfter over...

Skrevet

Skulle ønske din forklaring var rett, Frida, for den skjønte jeg.

Skrevet

Mener du at min var vrang eller feil da? Jeg satt her og regnet ut og mener at min skal være rett og ikke vrang som det andre tipset du fikk.

Skrevet

Å løfte over en maske er det samme som å felle den. Det er bare at istedenfor å strikke to sammen, så løfter du den nest ytterste masken på pinnen over den ytterste og slipper den "ned i strikketøyet". Dvs. den masken skal ikkee være på noen pinne lenger. Dette gjør du, som oppskriften sier, i begge sider av hælfliken, da danner det seg en pen hæl.

Jeg sitter og strikker den 5 sokken på to uker nå, så dette har jeg i fingrene.

Skrevet

*et lys gikk opp for meg her* tuuusen takk, da får jeg det til!

Skrevet

I følge HImmel og hav nedenfor så var ditt svar 50% riktig. Så, slett ikke verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...