Gå til innhold

tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tannlegen min ringte og ville ha meg inn til kontroll, siden det var så lenge siden... Mener jeg har hørt noe om graviditet og tannlegebesøk, men vet ikke om det bare er røntgen man skal styre unna... og da er vel uansett ikke kontrolltimen noe poeng, for de tar jo røntegnbilder for å sjekke om man har hull...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan trygt ta røntgen. Bare sørg for at du får på deg en blykrage eller -forkle, den stopper rtg-strålene i å gå igjennom andre steder enn de skal. Dessuten er dosen stråling så lav, at jeg tviler på at det er noe særlig farlig å ta bilder hos tannlegen uansett. Tl sammenligning er mengden stråling du får i deg på EN flytur MANGE ganger høyere enn et par bilder hos tannlegen.

Men du må selvfølgelig opplyse tannlegen om at du er gravid, kanskje h*n ikke finner det nødvendig å ta bilder i det hele tatt.

Lykke til, ikke bekymre deg.

Skrevet

Har tannlegen nytt utstyr er det ikke noe problem å ta røngten i graviditeten. Si fra at du er gravid så får du ekstra beskyttelse for sikkerhetsskyld.

Det er ganske vanlig med tann og tannkjøttproblemer i graviditeten så å gå til tannlegen er faktisk ganske viktig når man er gravid. De kan gjøre annet enn bare å se etter hull også, f eks rens og behandling av tannkjøtt, fjerne tannsten mm. Er man plaget med oppkast sliter det også på tennene.

Jeg var flere ganger til tannlegen i graviditeten, tok røngten en av gangene. Var plaget tannkjøttbetennelse og en del tannsten som ble behandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...