Gå til innhold

Noen med fibromyalgi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hvilken symptomer hadde dere,og hvordan fant legen det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det samme spurte jeg om inne på skravle her om dagen=) lurer på om jeg har det selv. men jeg var hos legen på fredag, og skal nå bli sendt videre til martina hanse. legen finner ikke ut av det, så man må videre til spesialister. vanlige blodprøver vil ikke vise noe.

slik føler jeg meg:

- slapp

- feberfølelse vondt i kroppen

- strålinger i armene

- vonde handledd

- til tider surrete

- kan glemme ting

- gå mye på do

- fryser

- vondt i halsen

- trøtt

- sliten

- til tider veldig kraftløs i kroppen

- svimmel

- kvalm

- hodepine

jeg har hatt et par veldig bra uker nå, men i kveld har jeg begynt å føle meg "syk" igjen. uff slitsomt. føler meg syk med halsbetennelse, feber osv uten at jeg har det på en måte. jeg kan gå opp en trapp og føle meg helt kraftløs i bena når jeg har kommet på toppen. bare det å sette opp håret kan være slitsomt. hvis jeg ikke får til håret som jeg vil med en gang må jeg ta pause noen ganger før jeg prøver igjen. blir så sliten og kraftløs i armene av å holde på med det. men det går veldig opp og ned altså. går ikke rundt og er svimmel osv hele tiden.

jeg har permisjon nå, og det er jeg glad for hvis ikke hadde jeg nok vært myyye sykmeldt den siste tiden. jeg har hatt strålinger i armene i mange år og alltid vært litt mer slapp og trøtt enn andre. men det var i svangerskapet at jeg begynte å føle meg syk. jeg trodde mye av det var fordi jeg var gravid, men etter fødselen ble det ikke bedre.

mamma har denne sykdommen også, så det er jo ikke umulig at et er det jeg har fått nå. og svangerskap kan jo utvikle sykdommer. det ser nå nesten ut som det er det som han skjedd med meg. hvis det er denne sykdommen jeg har fått så hadde den nok kommet før eller siden hvis jeg ikke hadde blitt gravid. men nå skal jeg jo få det sjekket. så de finner vel ut av dette nå=)

hvordan er det for deg?

Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet ditt?? Mange av de symptomene du beskriver du som er over meg her) er typisk for lavt stoffskifte. Slår ofte ut på ledd og muskler også, man blir trøtt og sliten, går kanskje opp i vekt, vond hals (grunnet forstørret skjoldbruskkjertel), kraftløs i kroppen ofte om morgenen), svimmel, hodepine, glemsk, tørt og sprøtt hår, håravafall, "deigete" hud, treg mage, flisete negler, depresjoner/nedtstemthet etc.

Bar et forslag :-) Fibromyalgi gjør deg vel ufør/nærmest invalid..? Rett gjerne på meg her, har ikke så mye kunnskap om akkurat det :-)

Lavt stoffskifte kan behandles med thyroxin (tabletter), og så lenge du tar de + går til legen for kontroll av stoffskiftet minst 3-4 ganger i året (mulig mer), så merker du ikke at du har det sånnsett.. :)) Jeg har hatt Hypotherose (lavt stoffskifte) i 9 år nå, og så lenge jeg tar medisinen regelmessig, merker jeg ingenting.

Skrevet

Hei.takk for svar. Helt siden jeg var gravid sist gang har jeg hatt d sånn:

Vondt i fota og hender, alle ledd og muskler. Klarer nesten ikke gjøre noe pga smertene.

- hoven følelse i kroppen,spes fota og hender.

- mye kvalm og dårli mage,ofte på do,ofte magaknip, og kaster opp.

- svimmel. Har blitt en plage. Holder på og svime av når jeg sitter i ro også. Pinlig når jeg er borte. Har tatt jern osv 1 år nu så er ikke det.

-fryser mye.

-deprimert, kan være happy i ene minutte og helt nede i neste.

- smertene er utholdige. Blir verre etter jeg har gått tur. Klare knapt husarbeid.

- følelse og være syk, feberfølelse, trøtt og helt utmattet.

- har vært til lege 3 ganger,men hun sier at dette er normalt. Vil ikke ta meg alvorlig. Men jeg kan ikke forstå at dette er normalt. Kan vel ikke være normalt og sitte og grine av smerter hver kveld??

Vet heller ikke hva jeg skal gjóre med svimmeleta, kan snart ikke dra noen steder.

Skal til lege ijen snart,håpe hun tar det seriøst da da.

HI

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte etter fødsel.

Forferdelig vondt hver gang jeg reiste meg osv. I min familie er der mye leddgikt og slikt og trodde derfor jeg hadde fått det.

Men så viser det seg at jeg mangler D vitamin! Tok D vitamin, kaltabletter og to ukers sjokk kur på omega-3 tabletter. Og etter det er det blitt mye bedre!

Jeg tok dog leddgiktprøver, som var akkurat innenfor normalen....

Så mitt råd, sjekk Vitamin D innholdet i kroppen.

Skrevet

Glemte at det følels som om musklene svikter. Når jeg løfter ting føle eg at det blir mere ondt. Klare ikke bære på noen av unga mine, ikke babyen engang.

Hi

Skrevet

Har sjekket vitaminer. Hadde lite b vitamin,men det har jeg tatt en stund nå da.

Skrevet

Den eneste formen for behandling av fibromyalgi som har påvist bedring er trening og fysisk aktivitet. Det vil si at tilstanden bare forverres ved å bli passive. Det er faren med å få en slik diagnose - en kan lett begynne å unnskylde seg med diagnosen, og bli enda mer passive. Det er også stor overvekt av kvinner som får denne diagnosen, og veldig mange av de viser seg i nærmere studier at har en traumatisk opplevelse bak seg. Det vil si at sykdommen og de fysiske plagene er fremkalt av en psykisk reaksjon fra kroppen. Diagnosen kan heller ikke gis etter noe blodprøver eller tydelige fysiske tegn, men så og så mange tegn må være på plass, som f.eks vondt ved trykk på spesielle punkt. Mange som har fått denne diagnosen har fått den i mangel av en bedre 'bås' å plassere dem i, dessverre, og jeg tror nok at denne diagnosen om noen år ikke kommer til å bli brukt så hyppig som nå. Ordet fibromyalgi betyr noe så enkelt som 'vondt i musklene', så det er ikke akkurat en veldig konkret diagnose. Og absolutt ikke et godt svar hvis en leter etter etter et svar på hvorfor en har så mange plager! Jeg ville aldri slått meg til ro med et slikt svar dersom min lege sa jeg har fibromyalgi. Det blir litt det samme som at leger ofte sier "det er et virus" når de ikke finner ut hvorfor en har vondt i halsen... Virus kan som kjent ikke behandles, så da har de liksom sitt på det tørre.

Så mitt råd er å ikke lete etter sikre tegn på at en har fibromyalgi, men forsøk å få et litt mer fysisk aktivt liv, sunnere kosthold, og hvis plagene likevel vedvarer så be om grundig utredning hos spesialist. Fibromyalgi gir overhodet ingen svar på hva problemet er!

Skrevet

men når det gjelder lavt stoffskifte. er det noe de finner ut av ved å ta blodprøver?? for jeg hat tatt flere blodprøver, og legen sier at de er fine hele tiden. og jeg legger ikke lett på meg i det hele tatt. hadde nå vært fint om jeg la på meg litt. er jeg heldig så går jeg opp en kilo i året. er en slank person.

uansett... tja mange av symptomene er like. men er an dårlighele tiden da? for min del så kommer og går det. jeg kan føle meg fin i et par uker også blir jeg "syk" igjen. jeg har hatt en bra periode nå, men i går begynte jeg å føle meg dårlig igjen. så i dag føler jeg meg bare syk. æsj. er så dritt lei. jeg er veldig lik som det mamma er også. men uansett det vil ikke si at jeg har det samme som henne. det er nå greit å sjekke det da, så vet jeg.

Skrevet

og forresten.... må skrive litt til...=)

jeg vet ikke hva legen har sjekket i disse blodprøvene altså. han sa bare at alt ser bra ut og jeg mangler ikke noe.

det er veldig forskjellig på hvordan folk opplever sykdommen.man lærer seg vel å leve med den, og man kan trene og forskjellig for å føle seg bedre. noen er veldig dårlig, mens andre ikke blir så årlig. man trenger ikke å bli uføretrygdet osv. mange som jobber fullt, mange som har redusert stilling og noen jobber ikke da.

Skrevet

Jeg har fibromyalgi og fikk oppbluss pga svangerskap. Jeg fikk min diagnose ved å utelukke alle andre sykdommer.

Jeg har positiv revmatoid faktor som er vanlig ved leddgikt men ingen hevelser i noen ledd og har heller ingenting på røntgen.

Mageproblemene kan fikses med å endre kostholdet. Man er veldig ømfintlig når man har fm så kan hjelpe å gå over til hvetefri diett for en stund.

Svimmelhet er et veldig vanlig og generelt symptom på at noe er galt i kroppen. Det kan f.eks være lav hb, lite jernlager, lavt blodtrykk, lavt stoffskifte osv. det hadde vært greit å få utelukket noe av dette og sjekke jernlageret altså måle ferritin i blodet ikke hb.

Hvis lege ikke finner noe så kan han i det minste henvise deg til smerteklinikk så du kan lære å leve med smertene. Vil anbefale deg å ta en titt på www.fibromyalgi.no og se om du kan prøve no der inne.

Personlig så har jeg prøvd alt mellom himmel og jord og har nå funnet ut det som hjelper meg er:

-Klassisk akupunktur

-Nsaids (ibux,brexidol og disse medisinene)

-Pilates, yoga og bailine

-Positiv tankegang (Kognitiv tenkemåte)

-Hvile en time midt på dagen når jeg kan.

-Fibromassasje

-Revmatisme dietter

Jeg er i permisjon med min sønn nå, men skal ut i normalt arbeid når permisjonen er over. Har vært sykemeldt i begge svangerskapene og svært dårlig de første mnd. etter fødsel...

Skrevet

Moren min fikk påvist fibromylargi i fjor + to andre sykdommer. Å legen hennes sa at jeg muligens har det også (jeg hadde samme fastlege som henne en periode for 3år siden).

Men min fastlege vil ikke teste meg for noe??

Har tatt en del blodprøver som jeg venter svar på, men hva kommer frem på de? Ingenting!!

Er sliten og trøtt av alt legestyret så orker ikke krangle med legen min. Men skal prøve og få et skriv fra han som min mor har vert til, og gi til min lege i håp om at hun innser at noe må gjørest!!

Skrevet

fibromyalgi er psykisk lidelse. Man feiler noe psykisk ved fibromyalgi. Alle sier de har dette nå, men alle leger nesten mens alle spesialister siter at fibromyalgi er bare en sykdom som må taes opp med en psykiater.

Så lykke til dere psykisk mentalt forstyrrede syke!

Skrevet

dust. jeg føler meg syk, og vet at det er noe galt. og sier ikke bare at jeg har dette fordi det er morsomt. ikke føler jeg for noen psykiater heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...