solstråla_mi Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Typen elsker det, men jeg har aldri lagd det før.. kan man gjøre feil?? hehe Blir veldig glad hvis noen har oppskrift på en god en:)
Blind Gudinne Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 2 pk filadelfia-ost naturell 1 lettrømme 1 hus kremfløte 1 pk Bixit-kjeks 115 gr melis 1 ts vanilkesukker 130 gr smør 2 pk gelé ( aller helst boysenbær, men stikkelsbær går også bra. Poenget er at det IKKE skal være en veldig søt gelé) # Begynn først med å lage gele av den ene pakke. Lag kun med halv vannmengde og avkjøl. # Bland ost sammen med rømme. # Stivpisk kremfløten og bland med osteblandingen # Tilsett melis og vaniljesukker # Når geleén er kald tilsetter du den i osteblandingen. # Knus kjeks og bland med smøret. Legg dette i bunnen på en rund kakeform ( stor), hell over osteblandingen. Sett kaka kaldt og la den stivne ( Jeg pleier å lage kaka dagen i forveien. Dvs at den står til kjøling over natta) # Når kaken er stiv, lager du gelé av den siste pakka. Også denne med halv vannmengde. Når den er kald ( pass på at du ikke venter så lenge at den har blitt stiv) heller du geleen over kaka og setter til videre kjøling. P.S IKKE bruk hurtigstivnende gelé! Den stivner før den har blitt kald =D
hundemamma ♥ Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Denne er skikkelig proff. Sånn type man får servert ute om man bestiller ostekake. bunn 125 gr meierismør 10 ritz 150 gr havrekjeks (jeg bruker den i plastboks, den blanke, runde) 75 gr sukker 1/2 ts kanel 500 gr kremost (philadelphia) 4 egg 2 vaniljestenger 150 gr sukker 2 ss sitron rømmelokk 2 beger rømme 7 s s sukker 1 vaniljestang knus kjeksen og bland sukker, kanel, kjeks med det smeltede smøret stek i ti min i ovn ved 180 grader bland kremost med sukker, sitron og innholdet i vaniljestengene. eggene røres inn et og et ved kraftig visping. MÅ VISPES FOR HÅND!! ha fyllet oppå bunnen og stek i ca 40 min ved 120 grader. Sjekk etter 40 min. Fyllet skal være stivt men massen skal ikke ha blitt kornete i kanten. Husk at kaken stivner ytterligere en god del etter endt steking. rør sammen rømmen med sukkeret og vaniljen. has på fyllet etter endt steking. fordeles forsiktig oppå med en øse e l. stek videre i ca 5-10 min ved samme temperatur pynt med jordbær eller ennen frukt og server med en bærsaus. Tro meg DETTE er verdens beste kake!! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå