Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror på at både han og "pasientene" hans tror han har helbredende evner.

Jeg har ingen grunn til å tro på at verken han eller noen andre faktisk har det, men placeboeffekten er jo veldokumentert.

Skrevet

Men hvordan kan du "skylde på" placeboeffekten når det er snakk om små barn og babyer?

Skrevet

Ja det gjør jeg.

Skrevet

Aner ikke, jeg har ikke planer om å bruke mange minuttene på å sette meg inn i Snåsamannens virke. Jeg tror generelt ikke på healing. Generelt kan man vel også si at barns helsetilstand kan reflekteres av hva deres foreldre tror om den (jeg har f.eks sett forbausende mange "allergiske" barn i barnehage som viste seg å ikke ha allergi i det hele tatt).

Men jeg synes han legen hadde et godt poeng som skrev en kronikk hvor han mente Snåsa-duden var et skikkelig rasshøl dersom han faktisk hadde slike evner men nektet å få utført vitenskapelige tester for å se om dette var noe man kunne utvide. Litt som å ha en kur for HIV men ikke gidde å fortelle hva den er, bare behandle de man rekker før man stryker med sjøl... Ikke spesielt sympatisk.

Skrevet

enig med deg:-) Også tror jeg han er en veldig veldig snill mann med et stort, varmt hjerte og varme hender. Placebo er fine greier:-)

Skrevet

he he, jeg tror ikke han er et rasshøl... he he.. men du er inne på noe, absolutt-->>-- eller hva du har til nick..

Skrevet

Jeg tror det finnes fenomener i dette universet som vitenskapen ennå ikke er utviklet nok til å kunne forklare. Ren empiri.

Svaret er derfor: Tja, hvorfor ikke? Mellom blind tro og skepsis holder jeg en knapp på undring.

Skrevet

Jada, jeg vet jo at han eksisterer ;-)

...og så tror jeg på at noen har opplevd at han har hjulpet - og så vet jeg om ganske mange som han ikke har hjulpet (til og med kommet med feil"diagnoser" og utidige utsagn).

Dessuten reagerer jeg litt på PR-stuntene hans - han skriver ei bok, får masse respons, maaange nye kunder (fra det utømmelige markedet av folk som plages på ymse vis) - og dermed pensjonerer han seg. Han måtte jo se dette komme? Men å si dette er selvfølgelig som å banne i kirka :-p...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Jeg vet ikke.

Jeg tror absolutt mange av pasientene hans har opplevd bedring, men kan ikke si om det skyldes healing, placebo eller annet.

Såfremt vitenskapen ikke kommer med konkrete beviser holder jeg meg skeptisk, men åpen til at dette fenomenet kan eksistere.

Hadde en periode hvor jeg trodde fullt ut på dette, og opplevde også å bli healet av en person, men ser nå at det like godt kan ha vært placebo.

Skrevet

Jeg tror at han har hjulpet mennesker og at han har evner til å hjelpe folk. Og jeg tror også at hans intensjoner er utelukkende gode.

Hvordan han hjelper dem vet jeg ikke, men jeg vet at man kan oppnå mye ved gode tanker og å tro på noe. Tror ikke det er noe mer mystifistisk enn det.

At han skulle testes vitenskapelig er jo bare tull. Dette er ikke vitenskap. Da må man gå for medisinsk behandling.

Skrevet

Som utflytta inntrønder så er jeg oppvokst med Snåsa-kaillen, og alle vet at han virker. Sånn er det bare. Han har hjulpet mange, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så nøye å prøve å finne ut hvorfor han virker.

Skrevet

Jeg tror på han, og jeg har vært hos han, og jeg har også ved flere senere anledninger hatt veldig god effekt av healing. Min mor var også hos snåsamannen, men hun fikk ikke effekt. Og hun tror på det, imotsetning til meg som var svæææært skeptisk;) Men meg virket det på og ikke henne:)

Skrevet

Ja....jeg er skeptiker, men akkurat dette med Snåsakallen tror jeg faktisk på, men hva det er som gjør at han har kunne hjulpet så mange det tror jeg ingen kan bevise eller forklare, ikke nå i dag. Om det er høyere makter, (de KAN jo finnes for alt vi vet), "helbredende evner", eller andre mystiske krefter, vel.... Fascinerende er det i hvertfall.

Skrevet

Ja,han hjalp meg via tlfon med å finne et smykke.

Og er trønder,"kjenner" mange av hans pasienter.

Vet også av et par som fikk beskjed om å snu i døra,med beskjeden: "Du trur itj på mæ du,å ska prøv å lur mæ"

Men hva vi skal kalle han,syns,helbreder... han sier selv han er bare et medmenneske.

Skrevet

Min mor oppsøkte ham og fikk beskjed om at hun kom til å bli helt frisk av den dødelige sykdommen sin. Det ble hun ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...