Gå til innhold

vannkopper mens man er gravid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

da har jeg akkurat fått bekrefta at lisjepia mi på 3 år har fått vannkopper. jeg er 8 uker på vei, og lurer på om det er noen som vet om det kan være farlig for meg at hun har vannkopper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg jobber i barnehage der d går vannkopper nå, fikk beskje om at d ikke var farlig for den lille i magen;)

men derimot rødehunder er d litt verrre me,de kan være farlig.

eg er nå 33+3.

Skrevet

okei. :) tusen takk for svar :)

vet du forresten om jeg må ha henne hjemme fra barnehagen, og event kor lenge

Skrevet

du må nok desverre holde hun hjemme til alle har tørket inn;) slik er d hos oss iallefall. for de er smittebærerer så lenge de har væske i seg.

Skrevet

ja, hun må nok være hjemme fra barnehagen. helt til prikkene ikke vesker mere, til alle har tørket ut. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke. :) hilsen en til som jobber i bhg..

Skrevet

tusen takk for tilbakemeldingene :) godt å ha noen en kan spørre her inne når man ikke har greie på det selv :) ha fortsatt en fin kveld

Skrevet

ha en fin kveld du og;)

får håpe du datter ikke får alt for mange vannkopper;)

Skrevet

hvis du har hatt vannkopper selv er det ikke farlig, men hvis du ikke har hatt det er det verre, da vannkopper generellt kan være farlig for voksne.

Skrevet

Dette fant jeg på nettet:

Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet.

Jeg ville hørt med fastlegen så fort som mulig. Selv om du har hatt vannkopper som barn kan du få viruset i kroppen som igjen kan gi helvetessild.

Ikke for å skremme deg, men jeg ville hørt med legen så fort som mulig.

Skrevet

ikke for å skremme deg, men er helt enig med FruMamma med nr 2. mora til gudbarnet mitt fikk vannkopper i uke 14, og han er mye syk og har misdannelser etter dette. kalles Kongenitt Varicellasyndrom. Tidig graviditet

Vattkoppor

Om modern drabbas av vattkoppor under graviditeten finns risk att fostret infekteras. Om detta sker läker infektionen oftast utan bestående skador. Skador kan dock förekomma. Hur stor risken är för överföring och kongenitalt varicella syndrom se 6. Överföringsrisk.

Kongenitalt varicellasyndrom är ett missbildningsyndrom som kan drabba fostret om modern infekteras med vattkoppor under första hälften av graviditeten. I litteraturen finns ett 100-tal fallbeskrivningar som visar att fostret kan få av ett eller flera av följande symtom: låg födelsevikt, hudlesioner som följer dermatom och kan efterlämna ärr, ögonsjukdom (katarakt, korioretinit, mikroftalmi), missbildningar av extremiteter såsom hypoplastiska förändringar och klumpfot, muskelatrofi, mikrocefali, kortikal atrofi ledande till psykomotorisk retardation och neurologiska skador. Dödligheten är hög under de första levnadsmånaderna hos barnen som föds med kongenitalt varicellasyndrom.

har også hørt om flere som har hatt misdannede barn etter dette.

• 4 måneder senere...
Skrevet

om du ikke har hatt vannkopper ska du være veldi forsikti!!

sjansn for at fostre skal bi smittet av dæ e veldi litn, mn d e ikke umuli!!

detta sir æ av egen erfaring!

æ fikk beskje hos daværende fastlæge at d ikke va fari ditt å datt,

mn har en sønn som har medfødt varicellasyndrom!

Skrevet

d kan være bare tull!

vannkoppa kan være farli, d e sjeldnt mn d e ikke umuli!

alle som e gravid vil æ anbefale til å holde sæ unna vannkoppa!

æ fikk beskje at d ikke va farli, mn har nu en sønn som har medfødt varicellasyndrom! han e værdns blieste, mn plages så alt førr mye til tider! så d er som regel ikke farli mn d kan skje!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...