Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 jeg går på citalopram 40 mg. har gjort d siden før graviditeten. noen flere som har gått på disse? hvordan gjorde dere med amming? har veldig lyst til og amme men kan ikke slutte på medisinene. hvordan var babyen etter den var født. fikk den noen problemer i løpet av de første dagene?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Hvis du leser felleskatalogen vil du se at man ikke skal amme og stå på disse medisinene samtidig. Virkestoffene går over i morsmelken. Du står jo også på en ganske høy dose. Anbefaler deg å ta dette opp med sin fastlege. Stol ikke blindt på anbefalinger gitt her inne. Mange uttaler seg om medisinske spørsmål uten faglig bakgrunn. Jeg står selv på Cipramil 10 mg og får ikke lov av min fastlege til å være gradvid eller amme under medikamentbehandlingen.
Gidder ikke! Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å sjekke relis.no og lete i databasen der. Det er en legemiddelprodusentuavhengig database for helsepersonell.Alt i den databasen er basert på helsepersonells erfaringer og du vil bli mye klokere enn ved å lese i felleskatalogen. Jeg gikk forresten på antidep. da jeg ble gravid, trodde jeg måtte ta abort pga, men heldigvis var ikke det noe problem. Da jeg var i siste trimester sluttet jeg, men da lille var 4 mnd var jeg nødt til å starte igjen. Og hadde selvfølgelig tenkt til å slutte å amme. Men etter å ha undersøkt nøye, konkluderte jeg og legen med at fordelene veide opp for ulempene ved å amme samtidig med å ta en svak dose antidep.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Ja, du burde absolutt snakke med noen som vet hva de snakker om. Selv går jeg på cipralex 20mg, som jeg valgte å slutte på da jeg ble gravid. Det gikk skikkelig dårlig. Jeg ble sendt til psykiater, og hun sa til meg at det var ikke snakk om at jeg ikke skulle ha medisiner. Så dårlig som jeg hadde det, så var det ikke bra for ungen i magen. Så jeg starta igjen, og fikk det bra igjen. Psykiateren sa også at jeg måtte snakke med folka på barsel, sånn at de holdt ekstra øye med ungen de første dagene, da jenta mi kunne få skjelvinger og abstinenssymptomer. Dette ble ikke noe problem. Jeg har gått på medisin hele ammeperioden også. Jeg vil altså anbefale deg å snakke med en psykiater, eller be fastlegen om å gjøre det. Fastleger er nemlig ikke spesialister på antidepressiv behandling og graviditet, og tør derfor ikke gå utenom det som står i felleskatalogen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Citalopram og amming Spørsmål En kvinne som ammer har brukt sertralin (Zoloft) i noen uker, men har fått en allergisk reaksjon i form av utslett slik at denne behandlingen må avbrytes. Hun har tidligere brukt citalopram (Cipramil) med god effekt, men ble satt på sertralin da dette skulle være bedre i forhold til amming. Kan hun bytte tilbake til citalopram, er det OK å bruke dette når hun ammer? Kvinnen er henvist til RELIS av sin behandlende psykiater. Svar RELIS har flere ganger tidligere besvart spørsmål om bruk av ulike selektive serotoninhemmere (SSRI) hos kvinner som ammer. Generelt anbefales amming selv om mor behandles med SSRI, men lavest mulig dose bør tilstrebes. SSRI-preparatene går i ulik grad over i morsmelk. Passasje over i brystmelk er størst for fluoksetin, citalopram og fluvoksamin, og oftest under deteksjonsgrensen for de øvrige SSRI-preparatene, blant annet sertralin. For fluoksetin og ved høye doser citalopram kan man gjenfinne legemidlet i barnets serum i konsentrasjoner over 10% av mors. Ved bruk av citalopram (spesielt i høye doser) og fluoksetin bør man være ekstra oppmerksom på eventuelle bivirkninger hos barnet. Mistenkte SSRI-bivirkninger hos diende barn er uspesifikke symptomer som kolikk, skriking, uro, døsighet og søvnproblem, og symptomene har forsvunnet når mor har sluttet å amme (1). Hale klassifiserer citalopram i laktasjonsrisikokategori L2 ("safer") (2). I dette tilfellet har kvinnen fått bivirkninger av ett av de midlene som har minst overgang til morsmelk. Siden hun tidligere har hatt god effekt av citalopram virker det rimelig å starte opp med dette legemidlet igjen, selv om det har høyere overgang til morsmelk enn enkelte andre. Det er viktig, også av hensyn til barnet, å sørge for at moren får tilstrekkelig behandling. Pasienten anbefales å diskutere den praktiske gjennomføringen av bytte fra ett preparat til et annet med behandlende lege. Referanser: 1. RELIS database 2006; spm.nr. 1476, RELIS Øst. (www.relis.no/database) 2. Hale TW, editor. Medications and mothers' milk: A manual of lactational pharmacology 2006; 12th ed.: 192-4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå