Gå til innhold

Erfaringer med å eie eller å leie hus/leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer på dette?

Vi leier per i dag og mange mener dette er penger rett ut av vinduet, noe jeg er enig med, men på en annen side så har vi ikke et stort lån.

Nå har vi fått tilbud om en ny leilighet, til leie, som er kjempefin og stor.

Alt er nyoppusset og leien er ink. alt av vedlikehold utvendig og innvendig ved behov.

Synes dere vi bør slå til eller vente å heller kjøpe oss noe?

Vi har fast arbeid og kan få lån til å kjøpe oss noe, det er ikke det det står på.

Vet det er mange gode argumenter både for og mot dette så kom med innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjøpers marked i disse dager, så har dere økonomi til det ville jeg absolutt ha kjøpt istedet for å leie. Du må huske at å kjøpe bolig er investering. En bolig øker som regel verdien for hvert år som går, samtidig som lånet blir mindre. Etter noen år kan man selge med et fint overskudd, får egenkapital og mulighet til å kjøpe noe enda bedre.

I tillegg er det sannelig en trygghet å eie, man får plutselig ikke leiekontrakten sagt opp eller lignende. Man er herre over egen situasjon!

Skrevet

Ved kjøp og tilhørende huslån får man jo skattfordeler. Lavere skatt og man får igjen 28% av renteutgiftene. Hvilket man gjør på alle slags lån etter hva jeg vet.

Man eier noe eget! Man betaler til seg selv, og rentene til banken så klart.

Ulempene ved å leie er nettleien på strømmen, renovasjon, kommunale utgifter og vedlikehold av boligen. Alt dette er jo dyrest med enebolig/tomannsbolig, i forhold til ved leilighet. Og når man eier noe av verdi vil det jo være praktisk med forsikring, som for oss som eier et hus taksert til 2,4 kommer på ca. 5000 i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...