Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Jeg leste et sted her inne (tror jeg) at man ikke bør spise salami når man er gravid? Hvorfor ikke? Trodde det var bare mer "spesielle" matvarer man burde holde seg unna, som rakfisk og sånt...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Salami er spekemat, dvs ikke varmebehandlet. Og spekemat kommer under matvarer gravide bør holde seg unna. Sjekk www.matportalen.no/Emner/Gravide og her : http://matportalen.no/artikler/2005/9/regnes_faarepolse_til_spekemat_som_ikke_bor_spises_av_gravide (fårepølse og salami er laget på samme måte)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg tror du trygt kan spise salami! Tror dette med hva man skal spise og ikke er litt vel overhysteri. (sikkert lurt å holde seg unna rakfisk og tartar) Jeg spiste masse peppersalami forje svangerskap. Å denne gangen spiser jeg masse spekeskinke, tror ikke det har noe å si. -Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hvor forsiktig man er!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 "det har ikke noe å si".....nei stort sett har det ikke noe å si. Problemet er bare at man aldri vet når det kan dukke opp f eks Toksoplasmose eller Listeria. Så om man ikke analyserer hver pakke før man spiser, er det anbefalt at man holder seg unna sånn for sikkerhets skyld. Jeg er langt i fra noen hysterisk type, tar det meste med knusende ro, men å utsette fosteret mitt for risiko ved å spise ting som i sjeldne tilfeller kan gi fatal konsekvens det gjør jeg ikke. De få mnd jeg går gravid klarer jeg faktisk å holde meg unna f eks spekemat. Enhver gjør selvsagt som man vil. Men å komme med den at "jeg spiste både det ene og andre og det gikk så bra så" når myndighetene anbefaler noe annet, blir for dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå