wanda71 Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Noen her som vet om det er ok å dykke litt når man er gravid? Er i 6. uke og skal på livredningskurs helga. Skal da på 3 meters dyp og hente opp ei dukke. Noen som vet noe? wanda71
Jewel m/jente får gutt Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Har hørt at dykking ved og holde pusten ikke skal være bra når man er gravid. Har noe med oksygen nivå i blodet som skal til den lille. Hvis jeg har forstått det riktig. Kanskje noen andre har bedre forklaring?
frua Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Dykking er ikke anbefalt når du er gravid. Dette er hentet fra Lommelegen: Så er spørsmålet hva man skal gjøre hvis man likevel har dykket uten å vite om graviditeten. De dataene vi har om skadelige effekter av dykking er innhentet fra forsøk på gravide sauer som har fått massive mengder bobler i blodet; langt, langt mer enn det som er realistisk å få ved fritidsdykking. Det er MANGE kvinner som dykker uten å være klar over at de er gravide, men likevel har vi ingen indikasjoner på at forekomsten av misdannelser eller aborter er høyere hos disse. Hvorfor fraråder vi da kvinner som er eller prøver å bli gravid å dykke? Årsaken er at vi ikke har vitenskapelige data som BEKREFTER at det er trygt å dykke når man er gravid. Dette innebærer altså ikke at vi vet om, eller har en begrunnet mistanke om, at fritidsdykking tidlig i graviditeten er farlig. Men så lenge vi mangler data mener vi at man bør være forsiktig.
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Det er forskjell på å dykke og å dykke liksom. Å dykke med utstyr (maske, flaske o.l) er ikke anbefalt. Dette på grunn av at kroppen presses sammen ganske kraftig når en kommer 20 meter under vann. Men jeg tror vel at å dykke kjapt ned for å hente en dukke ikke er noe annerledes enn å bade på litt dypt vann....og dermed ikke farlig ? Er ingen som sier en ikke kan stupe f.eks og da havner en jo fort ned på 3 meter...... MEN : Du kan kanskje nevne det på kurset så vet vel de om de er lurt eller ikke.
Mamma´n til lillemor Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Å dykke ned på 3 meters dyp er nok helt trygt. Jeg var på ferie i uke 4/5 og lot være å dykke. Mannen min var helt nede på 30 m, og jeg turte ikke ettersom man ikke vet om det er bra for babyen. Men jeg snorklet masse på turen og fridykket da 3-4 m. Tenkte ikke på dette i det hele tatt. Det er ikke så mye trykk å snakke om, og dessuten så kommer du jo veldig fort opp igjen når du ikke har med oksygen.
Rapunzella Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 3 meters dyp er ingen problem. Jeg tenkte på dykking med utstyr når du sa dykking, og det skal en helst ikke gjøre. Jeg dykker selv, men har ingen planer om å gjøre det i svangerskapet, men å svømme ned til 3 meters dyp er absolutt ingen problemer. Lykke til på kurs!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå