Trilletrill Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Huff, idag falt jeg for fristelsen på vei hjem og kjøpte en kebab i Oslo som smakte utsøkt..naaaaammmmmm! Men er pluttselig litt engstlig for om kebab ikke er det beste for en som er gravid:( Huff spiser dette så sjeldent uansett, er snart 15 uker på vei. Bør jeg bekymre meg? Jeg har også spist salami under svangerskapet, vi må da kunne spise noe!
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Jeg har også spist salami under hele svangerskapet og er 20+1 i dag og har ikke hatt noe problemer med det. Kebab har jeg også spist noen ganger og det har jeg heller ikke fått noe problemer med...så er kebabbogså varmebehandlet da så det tror jeg går fint. Men Du går da på kontroller hoslegen og slikt og tar urin og blodprøver,er det noe galt kan de vel se det der. Men jeg trur ikke du skal være så bekymra.
Fint_Lite Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg spiser sort sett alltid det jeg har lyst på jeg...men når jeg skal amme må jeg tenke meg litt om. Salami på brødskiva er kjempegodt, et pålegg jeg ikke går så fort lei. Kebab, hamburger mmm...junk food, jeg er så ekstra sugen på slik mat for tiden. Og spesielt cheesburgeren til 15 kr hos McDonald's, den har bare blitt helt fantastisk god nå..haha, men jeg må begrense meg så det er ca 2-4 i mnd.Kebab spiser jeg ikke så ofte, mest hamburger om det skal være junk. Eneste man må passe på med kebab er at den blir godt stekt om det er kjøtt som henger på en pinne....
mini blir storebror Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 kan man spise fårepølse? det er jo nesten det samme som salami. er bare fårepølse og syltetøy som frister på skiva for tida..
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Poenget med å ikke spise maten som er anbefalt å holde seg unna er: Dersom det er "feil" bakterie i så er det faktisk dødelig for fosteret. Det fikk jeg beskjed om når jeg spurte legen!!
Duggfrøken Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Det hørtes da veldig dramatisk ut. Har hørt at fosteret kan ta skade om vi får i oss listeria eller toxo... (etteller annet). Men begge deler er jo veldig sjeldent i norge, men kan forekomme. Listeria smitte vil merkest ved feber lignende følelse og utmattelse. Toxoplasmose(?) er vanskelig å merke. Listeria dør ved frysing, toxo ved varmebehandling. www.matportalen.no kan du lese om hva de anbefaler gravide å holde seg unna.
Gjest Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Det stemmer det du sier, men spiser du mat ute så har du ikke kontroll på om maten har vært frosset eller tilstrekkelig varmebehandlet. Og ja, det er en sjelden forekomst å bli smittet, men det er likefullt derfor vi ikke skal spise den "ulovlige" maten. Takker for din spesifisering:)
Litenogstor Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Vet ikke om jeg ville spist kebab, har blitt skikkelig syk av det tidligere da jeg ikke var gravid. Selv om kjøttet er varmebehandlet, så henger det der og samler bakterier etter at det er stekt.
Nr-3-i-Magen Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Det er omvendt - toxoplasmose dør ved både frysing og varmebehandling, listeria dør kun ved varmebehandling.
Litenogstor Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Det var salmonellabakterien som gjorde meg syk, og det er ikke noe bra å få når man er gravid....
Fint_Lite Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Mye av matsmitten tror jeg kommer fra ens eget kjøkken og mathygiene...Føler man at man har god kontroll på dette, holder kjøleskap, kjøkkenbenker, redskap m.m rent og vasker grønnsaker og steker kjøtt godt (spesielt kjøtt som er kvernet opp, rene kjøttstykker er mye tryggere i forhold) Er man på god vei og trenger ikke å føle noen frykt. Jeg gjør i alle fall ikke det. skal man høre på hva hun og han sier er det ikke stort igjen man kan spise. Men ved å f.eks ta en toksoplasmose test hos legen er man å godt på vei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå