En blå å en rød:) Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Dere som ikke har mistet, eller har hatt noen komplikasjoner, er dere "alle" på UL før den ordinære i uke 18? isåfall hvorfor? (ikke vondt ment, er bare nysgjerrig)
b10na&lillegull Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Ikke jeg ! Men vil ta 3d etter den ordinære
Lillesolsikke Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg var fordi de måtte finne ut hvor langt jeg var på vei.. (Hadde mensen i 2 mnd) Så hadde jeg en til men da privat i uke 16, som jeg betalte selv
snellapella Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Lurer nesten på det samme selv. Går inn i uke 17 om noen dager, og fikk beskjed fra legen min forrige uke at "det desverre ikke var blitt sendt inn før denne uken"..... Arg! Da har legen hatt halvannen måned på seg!... Litt sur på grunn av det ja..
En blå å en rød:) Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2009 var det jeg også tenkte! Var ikke på det sist gang, men har lyst til å prøve det denne gangen, i og med at det blir siste gang for meg...
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Jeg var fordi at her i sverige får man det om man har tvillinger i familien eller genetisk arvelige sykdommer. Så siden det finnes fler tvillinger i familien ble jeg innkalt til en tidlig UL.
togutter Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 jeg var det bare for at jeg ville se at alt var bra, og at det virkelig var noe der! Kjempemorsomt var det, og anbefaler det til alle!!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Jeg var det fordi jeg ikke hadde hatt mens på flere mnd før jeg ble gravid, og derfor måtte vite termin. Men jeg er ganske enig i at det er overflod av folk som får tidligUL bare fordi de ikke klarer å vente" - vet det er bekymringer ute og går, men "alle" virker som de tror det ikke er liv der inne selv om de har symptomer og ikke har hatt noen tegn på at det skal være galt. (skjønner det seff hvis det har vært blødninger eller mistet før osv)... Vet det er vanlig nok med SA/MA, men de aller fleste tilfeller går helt normalt for seg..
togutter Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 jeg fikk ikke tidlig ultralyd da, jeg betalte den selv på et privat legesenter. Og ja, litt av grunnen var fordi jeg var nysgjerrig.. har aldri før vært gravid, og syntes det var utrolig spennende å se.. Legen jeg var inne til sa at det var veldig vanlig nå å dra på tidlig ultralyd.. Så når jeg hadde mulighet og penger til det, så gjorde jeg det, lett. De beste 500 kronene jeg har brukt hittil ihvertfall!
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Jeg gjorde det forrige gang i uke 12 for å sjekke evt nakkefold og skal det samme denne gangen, for meg er det en trygghet.
Mamma´n til lillemor Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Jeg har ikke vært enda. Har ordinær UL om en uke og gleder meg veldig. Tror ikke egentlig det er så utbredt med tidlig UL som det kan virke som her inne. Mange som skriver om det her, men jeg kjenner ingen som har gjort det blant de gravide jeg kjenner.
vero1986 Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 jeg har ikke vært på tidlig UL.. men skulle virklelig ønske jeg hadde vært det! synes det er så leeenge å vente til uke 18! neste gang, så skal jeg absolutt ta tidlig UL.. føler jeg har vært så stressa, siden jeg ikke vet at alt står bra til der nede.. og det vil jeg ikke neste gang!
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Jeg fikk tidlig ul sist pga alder, fikk da konstatert MA i uke 10. Fikk denne gangen tett oppfølging og har hatt 8 ul. Delvis pga at jeg har Kols da men...
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Jeg venter kanskje nr. 3 nå. Hadde kun ultralyd i uke 18 med de to jeg har fått tidligere. Flere av venninngene mine gikk til jordmødre som hadde ultralyd på "kontoret", og fikk tilbud om det nesten hver gang de var til kontroll uten å måtte betale for det. Tror det er veldig forskjellig fra sted til sted. Det er jo mange diskusjoner for tiden om UL i Norge burde vært i uke 12 (evt. tidligere) istedenfor i uke 18. Man kan da oppdage evt. nakkefold og andre genetiske feil. Noen velger jo å avslutte svangerskap når de finner ut at barnet har Downs Syndrom eller andre sykdommer, og da er det "enklere" å gjøre det jo tidligere man har kommet i svangerskapet. Jeg kunne godt tenke med UL litt tidligere denne gangen, bare for å få en bekreftelse på at alt er bra med barnet.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Var ikke denne gangen. I forrige svangerskap var jeg på en ultralyd rundt uke 13 (privat) fordi jeg var veldig nervøs og redd for at jeg hadde mistet.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Vi valgte å gå på tidlig UL denne gangen for jeg fikk plutselig hodet full av tanker som at siden vi hadde to friske, perfekte barn kunne det jo ikke gå bra for 3 gang.. Er visst vanlig hos flergangsfødene i følge jordmora mi. Vi dro på UL og så en frisk liten krabat i uke 13. Kosa meg mer med tanken etter det. Var ikke redd for at nurket var dødt lenger da.
Storebror & Lillesøster Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Nei vi var ikke før ordinær UL,har ikke muligheten til og "kjøpe" den tjenesten her,må reise noen timer for og få det,så vi skalheller på 3D UL i uke 27-28,gleder meg masse,er i ike 23+2 nå så det er noen uker til.
Staark Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 I forrige svangerskap var vi i uke 6, en stor del av grunnen var fordi jeg følte meg sikker på at terminen måtte være feil. Ble satt tilbake 4, nesten 5 uker! Fikk også sett "liv", og graviditeten ble mer virkelig. Den ultralyden tok vi på eget initativ og betalte selv. Jeg har fått time til "tidlig ul" denne gangen fordi jeg ikke vet termin. Blir spennende å finne ut "hvor" tidlig ULen er, da det har tatt sin tid å få legetime og henvisning for UL. Tror nok jeg kommer til å dra tilbake til ordinær UL om bare få uker. Jeg er hvertfall mer enn 13 uker nå,... Denne UL-en blir hos en gynekolog, "betalt av staten".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå