Gå til innhold

Glukosetest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey !!

Er det noen inne her som har mått tatt sukkerbelastings tet?

Lurer på hvordan den testen er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske at jeg først tok en blodprøve, deretter måtte jeg drikke et stort glass med vann og sukker. Det måtte drikkes ganske fort, og det var en utfordring ettersom det var så kvalmt søtt. Så var det å vente. Husker ikke helt hvor lenge, men det var vel en time eller noe sånt. Etterpå ble det tatt en ny blodprøve.

Skrevet

tror kanskje man må vente i to timer. har tatt med begge mine, men nå ble jeg faktisk usikker. tok med strikkinga sist, så tiden skulle gå litt fortere:)

Skrevet

Blodprøve i armen eller fingen ?

Skrevet

bare et lite stikk i fingeren ja..

Skrevet

Det var det jeg håpet c",)

Skal det til fredag , da er jeg akkurat 12 uker.

Skrevet

Helt fastende drar du dit, så et stikk i fingeren. Deretter drikke den søte væsken.. noen blir dessverre litt kvalme og uvel av denne..

så sitte stille i 2 timer, før nytt stikk... Er nok kjekt å ha med noe å lese eller håndarbeid ja. Og noe du kan spise når du er ferdig..

Lykke til :-)

Skrevet

ok. du vet at du skal være fastende når du kommer? tror man skal ikke ha spist på 10 eller 12 timer. derfor det er så fælt å drikke det der sukkervannet. vi gravide er jo ofte sultne om morgenen. jeg blir ihverfall kvalm om jeg ikke spiser nesten før jeg står opp. men den dagen må man dra på legesenteret uten mat, og du får jo ikke spise noe de neste to timene mens du venter heller, men lykke til! håper du ikke har svangerskaps diabetes!

Skrevet

Glukosebelastning foregår som følger:

Du skal være helt fastende dvs. ikke spise, drikke, røyke, tygge tyggis eller noe.

Det tas en blodprøve av deg, hvor en måler blodsukkeret ditt. Det varierer om den tas i fingeren eller i armen. Jeg jobber selv på legesenter og tar alltid denne prøven i armen fordi det er mer nøyaktig enn fingerprøve.

Du drikker 75 g druesukker utblandet i 3 dl vann, du kan skylle munnen med litt ferskvann etterpå for å skylle bort smaken av sukkerlake. Noen synes det metter litt i den sultne magen med alt sukkeret.

Etterpå skal du sitte i to timer og gjøre minst mulig (du kan strikke og lese og slikt), ikke gå rundt omkring og helst ikke gå på toalettet en gang, så det kan være lurt å ha gjort dette på forhånd.

Etter to timer tas der en ny blodprøve av deg hvor blodsukkeret måles. Dersom denne prøven viser et resultat utenfor normalområdet kan du ha fått en svangerskapsdiabetes.

Siden du skal gjøre minst mulig de to timene du skal sitte og vente anbefaler jeg deg å ikke ha med barn.

Lykke til! og husk å ta med noe kjekt lesestoff eller håndarbeid. Husk også at det av og til kan være kaldt på venterom, derfor kan det være greit å gjerne ha en ekstra genser med om det blir kaldt.

Skrevet

Uff *grue* seg.

Kvalmen har gått over i sulten hele tiden. uff uff.

Blir vist litt av en test skjønner jeg.

Skrevet

hvis der e rolig på legekontoret kan du spørre om der er en plass du kan legge deg nedpå. Då kan du sove gjennom de to timene;)

Lykke til iallefall!

Skrevet

Takk Takk

Det kunne vøri lurt ja.

Sove er ikke noe problem, skal gjøre det på sykehuset.

Skrevet

Hvem er det som må ta denne testen?? jeg har aldri hørt om det før, og jeg har 2 barn...gravid med nr 3 nå....det hørtes kvalmende ut.... ugh....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...