Gå til innhold

Tidlig UL i Trondheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som vet om leger/gynekologer i trondheim som sier ifra dersom de oppdager noe unormalt ved ultralyd i uke 12? F.eks nakkefold eller andre ting? Vet de ikke har lov til å se etter dette, men sier dem ifra dersom de skulle oppdage det likevel? Huff, er så bekymret, føler det er noe galt, men så kan jeg liksom ikke bare ringe å spørre etter dette heller, i og med at det visstnok ikke er lov... At det skal være så vanskelig da.... *sukk*...

Hilsen bekymret....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på tidlig ul i trondheim (st.olav) i uke 11, nettopp for å sjekke nakkefold og evt.

Hvor har du det ifra at de ikke har lov til å si ifra hvis de ser sånt?

Skrevet

Takk for svar:) Men ble du henvist eller bestilte du selv for å sjekke dette? Det har jo vært så mye debatt om dette at leger ikke har lov til å se etter nakkefold hos damer under 38 fordi man ikke skal ta abort pga downs osv. Det er reglene i norge dette, man må jo dra til utlandet for å få sjekka dette i uke 12. Men det er jo selvfølgelig unntak i norge også, dersom det er noe spesielt med svangerskapet etc. Men vet at noen leger er uenige i denne regelen, og sier ifra likevel. Derfor jeg spør.... :o)

Skrevet

Jeg fikk ordnet m henvisning. men jeg er 36 år, kanskje d har noe m saken å gjøre.

Jeg har aldri hørt om denne regelen, men det forundrer meg ikke. En abort må jo være en privatsak, mener jeg.

Skrevet

HÆ? Når mane r på ul så skjekker de jo om alt er i orden med barnet da?! De sier vel ifra dersom ungen er sjuk ?? herregud hvor får dere det ifra? mener du ¨å si at hvis de finner ut at barnet har downs så sier dem ingenting?

Skrevet

Ja det er faktisk sånn her i norge, at det er forbudt å ta ultralyd på kvinner for å se etter downs. Den 38-års regelen er jo nettopp for at vi andre ikke skal plukke og velge i onger, selv om de kan ha downs. Men det er selvfølgelig unntak, hvis man har forskjellige sykdommer f.eks, eller noe, vet ikke helt. Men jeg mener også at det er opp til hver enkelt av oss, og at vi skal få vite sånt. Men når det er sagt, så er det jo ikke vanlig at de fleste damer er på ultralyd i uke 11-13 da, for det er nemlig da noe slikt kan vises. Det er jo kun èn ordinær ultralyd, og den er i uke 17 eller noe slikt, og da vises ikke denne nakkefolden lengre. Og det er vel dessuten for sent å evt ta abort på en enkel måte. Så hvis du ringer en privat gynekolog å spør om å få sjekke nakkefold, så vil du antagelig få beskjed om at det kan de ikke. Men det jeg lurer på er jo at om jeg er på ul i uke 12 f.eks på grunn av noe annet, og legen ser at det er noe, om han DA sier ifra....hmmm...ikke lett dette nei...

Skrevet

Aldri hørt om at det ikke er lov å si ifra om det.

Vi fikk info da vi var på tidlig UL at om vi ville ha en sjekk på nakkefold så måtte det skje den og den uka, vi lot være siden jeg ikke er i noen spesiell faresone.

Tror du får bare ringe og bestille time så får du nok svar på det du ønsker :)

Skrevet

Sier ikke at det ikke er lov å si fra om det dersom de ser det, men at legene ikke kan ta deg inn til ultralyd i uke 12 kun for å sjekke om dette dersom ingenting annet er galt. Vet også det er mange som gjør det, men det trenger jo ikke være direkte lovlig likevel... Se denne linken.

http://www.aftenposten.no/helse/article718385.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...