Gå til innhold

Hva synes dere om dette belønningssystemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen bekjente har ei datter på 13 år som har slått seg helt vrang etter foreldrenes skilsmisse (sikkert andre årsaker også). Hun får noen enorme raserianfall, som også går utover de mindre søskene hennes. Barnevernet er nå koblet inn i saken og de får hjelp til "oppdragelsen". Ikke noe unormalt med foreldrene og de 3 andre søsknene oppfører seg helt normalt.

Jentungen kan bli så rasende at hun går til fysiske angrep på sine foreldre, spesielt mor som hun da bor sammen med. Fyren fra barnevernet har kommet frem til at det beste måten å takle henne på er følgende;

hun belønnes med penger!!!!! når hun oppfører seg fint. Ikke at hun gjør noe ekstra, men bare oppfører seg normalt.

Når hun går til fysiske angrep, skal mor ringe til en tredjeperson, som skal komme til stedet og megle. Dette er et voksent familiemedlem. Hennes nærvær mener de skal legge en demper på anfallene til jenta. Ingen av de skal under noen omstendighet holde jenta fast hvis hun går til angrep på noen, de skal vente på at det går over. Blir det for ille, må barnevern/politi ringes.

Hadde det vært meg så hadde jeg i det minste tatt tak i jenta og holdt henne skikkelig fast slik at hun ikke fikk slått eller sparket! Mor eller tredjepersonen hadde fint klart dette, men får altså ikke "lov".

Og penger som belønning?????? Hvordan skal jenta vennes av med det da? Synes det sender helt feil signaler til jenta....

Og søskene får ikke penger, men de prøver ¨kjøpe litt ekstra ting til de innimellom. Må jo virke urettferdig på de også?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker litt rart på meg, men vi får tro dette er fagfolk som vet hva de driver med.

I en sån sak kan det være mange detaljer som ikke legges frem for alle. Det kan være forhold som gjør at dette er en god strategi i dette tilfellet. Det med en meglende tredjepart tror jeg i hvertfal kan være lurt for mange.

Skrevet

Er vel enig med deg. Å få belønning for å oppføre seg normalt, er vel helt bak mål...

Hvis det er en skillsmisse som har utløst oppførselen, synes jeg penger er en veldig lettvint og dårlig løsning på problemet.

Først og fremst burde begge foreldrene vise henne at dette er en avgjørelse de har tatt alene og at de begge er fornøyd med den (selv om det ikke skulle være tilfelle)

Jenta trenger sikkert oppmerksomhet, noen å snakke med, hjelp til å forstå situasjonen og til å bli trygg på den, samt hjelp til å finne sin plass i den nye familiesituasjonen. Og hun må få erfare at hun ikke mester noen av foreldrene sine.

Det er ikke så rart at hun reagerer som hun gjør når hele livet hennes har blitt rykket opp med røttene.

Skrevet

Et belønningsystem kan fungere flott, men det er helt feil å koble det opp mot penger etter min mening. Et tips jeg fikk en gang var å ha opplevelser eller alenetid med foreldrene som belønning istedet for ting/penge-fokus. Mye lurere tror jeg

Skrevet

det er faktisk eit heilt vanlig belønningssystem laga av folk som har peiling. Det viktigste er at jenta opplever det som belønning, for noen er det penger for andre kunne det vert andre ting.

Skrevet

Å lyve for jenta vil sikkert hjelpe! Men jeg vil si at disse foreldrene er rimelig ute å kjører uansett. Penger hadde hun ikke fått av meg.

Skrevet

går jenta til psykolog? sier ikke at det er det men men må holde alle muligheter åpene syns nå jeg. da jeg var i den aldern oppførte jeg meg sånn som du sier å da kom det frem til slutt at jeg var missbrukt av faren til venninna mi. jeg turde ikke si no men begynte å oppføre meg dårlig å til slutt etter masse strev fikk moren min vite det, ved at jeg gikk til psykolog. håper det ordner seg for familien å at uansett hva det er at de kan komme til buns i hva som gjør henne slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...