Lykkelig3barnsmamma Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Jeg er så veldig i tvil... har 3 herlige barn, 2 gutter og 1 jente. Trodde jeg var ferdig men nå er jeg i tvil. Hadde vært koselig med 1 til, men jeg er ikke så begeistret for å gå gravid. Eller keisersnitt, som er tilfelle hos meg, det tar så lang tid å komme seg på bena igjen. Å, hva skal jeg gjøre? Være fornøyd med de barna jeg har? Eller gå for 1 til? Veldig i tvil....
Norwegian by injection Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Jeg var også veldig itvil! Tenkte samme som deg... 3 friske barn og det hadde vært så koselig med nr.4...men jeg tør rett og slett ikke å få flere barn siden jeg blir 35 i år og sjansen for å få et barn som ikke er helt 100% er jo mye større nå. Jeg føler jeg har et ansvar til de barna jeg har....men om jeg hadde vært 5år yngre så hadde jeg absolutt fått 4 barn. Lykke til uansett!
partyoffive Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 NEI!!! Neida, har en slitsom dag i dag med mine 3.... Elsker de selvsagt mer enn alt på jord, men jeg kunne ikke ha gått for nr. 4. Nå har jeg fått 3 barn på 5 år og er klar for og bevege meg til neste fase i livet og kose oss sammen med barna. Men veeeeldig klar for og komme over baby/toddler fasen. Jeg er SLITEN!!! Norwegian - du som er i så god form. 35 er da ingen alder, virkelig. Dette 35 greiene er skikkelig stresset i USA husker jeg. Her sier de mer 37-38. Det er da man blir tilbudt extra UL osv og er 'high risk' pregnancy pga alder. Men, en på 25 kan jo være i mye dårligere stand til og gå gravid enn en på 45. kommer ann på hvor sunt man spiser, om man trener regelmessig, genetikk selvsagt osv. Men, jeg skjonner tankegangen veldig godt. Var nervos selv jeg 3 gangen. var da 35 når jeg fodte.
Norwegian by injection Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Jeg tenker på Downs o.l. Er det ikke større sjanse for det etter at man har fylt 35år? Det er ihvertfall det jeg har hørt. Kroppen hadde sikkert tålt et svangerskap til men nå har jeg trent ræva av meg i over ett år og orker ikke å bli 'feit' igjen, he he!
Lykkelig3barnsmamma Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2009 Jeg tror ikke det er før 38 år at man har større sjanse for downs. Men jeg har heller ikke lyst til å bli tykk igjen, legger så mye på meg under svangerskapet.. tar 1 år før jeg er slank igjen! Uff, var vanskelig dette.
partyoffive Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Dette med downs var jeg også redd for. tror det var veldig 'put in my head' fra USA. Der snakker de så mye om 35, 35, 35, Downs, Downs, Downs. tror Downs har mye mer med genetikk og gjore. Legene sa her til meg, at downs er også mye mer en risiko for modre som foder for forste gang i en hoy alder. Ikke 4 gang. Når man har 2-3 sunne friske barn fra for, og er i god form og lever sunnt (som du gjor), hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Ang. kiloene. De sier at er man godt trent og har et godt kosthold for man blir gravid, er det lettere og ta det av etterpå. Det har nok hjulpet meg litt, tror jeg. Har nok gode gener også, men det hjelper nok. Et marathon til etter nr. 4 så er du tilbake i favoritt jeansene dine, ha-ha!
partyoffive Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 MEN, må få legge til at jeg sliter mere med kondisjonen og 'fastheten' enn kiloene, he-he. Alle 40+++ kiloene raste av meg ganske lett, men vet ikke helt om jeg kanskje ville byttet tilbake noen kilo mot litt kondis, utholdenhet og 'fasthet' he-he! Det handl;er ikke bare om kiloene!
Norwegian by injection Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Ler meg i hjel! Du er morsom du! Maraton til? My ass! Denne dama løper maraton en gang i livet! Tror det holder leeeenge! Ja, det er nok USA jeg har 35år fra...
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Mors alder Risiko for Downs 20 1 av 2000 28 1 av 1000 34 1 av 500 38 1 av 200 40 1 av 100 43 1 av 50 49 1 av 10 Fra Trond Markestads "Klinisk pediatri".
partyoffive Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Joda 'bestitest' - men igjen, så er det da denne alderen ift ditt 1ste fodte barn som har den hoye risikoen. Dette sier legene på sykehusene!
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Tante sa til meg at viss en kan angre på at en ikke fikk ett barn til så skal en få det barnet en vil ha...Bedre å ha gjort det enn å angre på at en ikke fikk det.
månesol Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Som hun over sier: bedre å gjøre noe og være glad for det, enn å gå å angre på noe man ikke har prøvd. Og til deg på 35: Jeg fikk barn når jeg var 40år og det var en frisk og fin gutt :-), så du er ikke for gammel!
Fire småtroll Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 Jeg skal ihvertfall ha nummer fire, begynner bli ganske så fødeklar nå Men vi var i tvil vi også, diskuterte frem og tilbake. Vi ville gjerne ha en til, men så var det dette med oppfølging, økonomi (vi vet jo ingenting enda om hvordan det blir å ha 3-4 tenåringer i hus), bil, osv. Og ikke minst, vi hadde fått 3 friske barn, turte vi ta sjansen på å få enda et? Så satt plutselig spiren der, helt av seg selv den, så hva skal vi si, skjebnen tok saken i egne hender, hehe. Ei venninne av meg sa det så fint, er barnet ønsket vil vi elske det uansett mangler og sykdommer. Det er jo barnet vårt uansett! Hun var mer redd for at de barna hun allerede hadde og som var friske skulle bli alvorlig syke (kreft e.l.) enn å få et barn med spesielle behov helt fra fødselen. Jeg og mannen blir forresten 35 og 39 år dette året, og såvidt ultralydene har kunnet vise venter vi et friskt barn.
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Det er nok berre du (og din mann/sambuar) som kan finne ut av. Lytt til hjertet ditt. Om hjertet vil, så er det utruleg kva ein klarar:) Sjølv har eg lyst på mange barn, og tenker ikkje å stoppe med 3. Men, det er vel lett å seie no, sidan eg kun har ein, og både svangerskapet og fødselen gikk strålande. Uansett kva du kjem fram til, så håpar eg det er noko du blir fornøgd med:)
3rOK Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 Husk at de skal følges opp etterhvert og at du skal ha tid til alle sammen. Min kropp kunne ikke klart et sv.skap til pga bekkenløsning, men merker at jeg har glemt veldig fort hvor vondt jeg hadde det og hvor slitsomt det var å gå gravid.... Blir OFTE misunnelig på de som går gravide jeg da...... Men jeg tar meg i det og har bestemt meg for at de tre vi har får holde. Nå gleder jeg meg til å få store barn som blir mer og mer selvstendig. Skal bli godt å slippe å dele kroppen med en annen liten person. Har nå i 6 år enten vært gravid eller ammet, så det skal bli deilig å få lov å bare være meg alene igjen. Elsker babyer overalt på jord og syns de vokser litt for fort, men uansett hvor mange jeg får så vil de vokse fra meg.... Dessverre. Og de skal bli tenåringer og da trenger de hvertfall vår oppmerksomhet mer enn noe annet. Tror vi får nok å henge fingrene i med tre tenåringer i hus etterhvert, gleder meg ikke helt til det ennå. Men du og mannen din må jo bli enig i hva dere har ressurser til! Økonomi er jo og en viktig brikke i dette? Plass i bil og hus?? Lykke til uansett hva du velger. Man vil ikke savne de barna man ikke får, men man vil heller aldri angre på de barna man har fått!!
M@mm@ til mine barn Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Når jeg var inne nå (er 39) så finn jeg beskjed om at de nå var flere i 20 årene som fikk barn med DS over 38 ble sjekket og de under ikke Så det var nå blitt sikrere å få friske barn når enn de over 38 nettopp fordi at de hadde denne muligheten. Det har ikke de under 38.
heisand? Skrevet 27. januar 2009 #18 Skrevet 27. januar 2009 om jeg hadde vært i tvil, hadde det vært for en til. men er man helt i mot så ingen flere. jeg har bare en og kan ikke skjønne at man kommer til å overhodet ikke ha flere. jeg drømmer om minst fire
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå