Gå til innhold

Et lite tips til dere som sliter med trass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som praktiserer time out for barna deres?

Denne metoden fungerer som en drøm for treåringen min. Når trassen tar helt over og han nekter å ta på seg en genser eller liknende tar jeg han bare med inn på rommet og sier at han får være der til han har roet seg ned. Jeg blir aldri sint eller hever stemmen. Når jeg åpner døra etter ca 1 minutt er alltid trassanfallet over og en smilende blid unge møter meg og etterpå er det ikke noe problem å ta på klærna.

Det virker nesten som han er glad for at han får denne muligheten til å roe seg ned i fred, og vi slipper ubehageligheter med kjefting og uvennskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det kunne ikke falle meg inn å bruke en slik metode. Like ille som ferber som noen bruker på små barn.

Skrevet

Har ikke barn enda, men kan se for meg at det er noe jeg kommer til å gjøre ja..

Men med en advarsel om at hvis barnet ikke oppfører seg pent nå, så må det sitte i trappa eller noe.

Ikke på rommet, rommet skal bare forbinnes med gode ting :)

Plukket opp en del råd og tips fra supernanny osv.

Liker timeout og belønningssystemet.

Men det er jo ikke noe vits i å ta det i bruk hvis ungene oppfører seg pent fra før da :)

Skrevet

Hvorfor i all verden sammenlikner du time-out med feber metoden?

Har sett flere bruke time-out med sine barn med godt resulat, vesla er nok litt liten ennå så vi får se om vi bruker det når den tia kommer.

Nå er det oppmuntring på ting som gjøres bra som gjelder, og blir det no bøll så snur jeg meg vekk en liten stund til hun har roet seg. Så prøver vi igjen, funker som bare det hos oss:)

Skrevet

jeg tror dere misforsto litt. Det er ikke noen straffemetode, snarere en mulighet til å roe seg litt ned. Og ettersom det blir anbefalt av eksperter antar jeg at det er en metode som ikke vil skade barnet på noen måte.

Det er deilig å slippe kjefting og dårlig stemning både for han og oss og han blir ikke stengt inne eller noe sånt. Trassanfall er slitsomt for barn også, ikke bare oss.

Skrevet

Jeg gjør det samme som deg HI. Fungerer kjempefint! Eldste er blitt så stor at når hun sutrer så ber vi henne om å slutte eller gå på rommet sitt. Hun går da stort sett på rommet sitt, lukker døra og setter på litt musikk. Så kommer hun blid ut etter noen minutter. Vi har aldri hatt noen problemer med å få barna til å sove på rommet, selv om de må ta "timeouten" sin der.

Når det gjelder belønningsystem som ble nevnt av annen anonym her, så er jeg helt imot det. Da har jeg heller tro på det motsatte. Barna mister goder dersom de ikke klarer å oppføre seg. Det kan være at mamma ikke vil spille ludo den dagen, fordi jeg ikke har lyst siden hun ikke var snill mot meg.

Skrevet

Må være deg dette Angie77....

Skrevet

Hi her.

Vi gir heller ikke belønning for god oppførsel men vi forsøker å oppmuntre god oppførsel ved å gi mer oppmerksomhet og gode tilbakemeldinger. For sånn er det jo ute i den virkelige verden også. Oppfører man seg bra og gjør fine ting så vil man også bli møtt på den måten.

Skrevet

Helt enig med deg igjen HI. Vi prøver å lære barna at hvis de er hyggelige mot oss, så er vi hyggelige mot de. Og motsatt. Ikke at de belønnes, men oppmuntres ved bra handliger. Og mister goder ved negative, etter å ha fått advarsel.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd timeout, men bruker samme prinsippet, og merker at det funker. Har en på 6 og en på 2. Begge kan trasse på sin måte, og det hjelper det overhodet ikke å bli rasende og heve stemmen (har prøvd dette også...). Det som hjelper, er å snakke med rolig stemme, prøve å forklare og ikke minst oppmuntre istedet for å kjefte!

F.eks. 2 åringen syns det er gøy å kaste alle fargeblyantene ut over hele gulvet. Hvis jeg hever stemmen og sier "PLUKK OPP FARGENE!!! GJØR DET NÅ ELLERS BLIR MAMMA SINT!!!" så blir han enda mer trassig. Hvis jeg derimot sier "Mamma få se hvor flink du er til å rydde. Kan du plukke opp fargene?" Så gjør han det uten å mukke! Så skryter jeg masse og sier hvor flink han er. Funker også med eldste.

Skrevet

Time out er lurt, passer best for barn fra3 år og opp. Har vært mye i kontakt med både PPT og BUP, og dette er noe de er positive til. Men, når barnet skal på time out bruk da en stol e.l. på et sted (stue eller kjøkken) hvor barnet ikke har tilgang til å røre noe (skal ikke ha mulighet til leke eller noe, men ret og slett kjede seg ). Denne metoden er ok å bruke når man tar barnet ut av en vanskelig situasjon, en konflikt. Og tiden barnet skal ha på time out tilsvarer alder (4 år = 4 minutter).

Er enig i at ros og belønning er Veldig effektivt.

Mest ros og minst ris!

Har brukt belønningssystem med bl.a. kort og klisremerker hvor barnet kan ved ha fådd f.eks 10 kort kan velge leke eller spill , og når barnet har fått flere (20 kanskje) så kan man f.eks dra på kino, badeland eller noe annet.

Gjør avtale med barnet, gi advarsel Før evt. time out.

Skrevet

Vil legge til at å være på rommet ikke fungerer i lengden (har selv gjort det, men ble anbefalt ikke gjøre det)

Man skal heller ikke stenge barna inne!

Skrevet

Jeg sammenlignet ingen ting men skrev om to metoder som er like ille.

Her står det litt om det og at man ikke skal bruke dette om ungen ikke er utagerende til alt. Man skal ikke straffe ungene med det bare for at de ikke vil ha på seg den genseren du vil de skal ha på seg.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article256253.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...