ElleMelleMini Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Noen som vet når det er vanlig med overtidskontroll? Jordmora mi sa at når man er 14 dager over, får man time på sykehuset. Er ikke det veldig sent? Trodde det var da de satte igang...?? Håper noen kan svare meg, er veldig utålmodig nå...
FruMamma med nr 2 Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Her hvor jeg bor, er første overtidskontroll ei uke etter termin. Det er nok forskjellig praksis landet over.
flypapir Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg maste meg til en tidlig overtidskontroll en uke over. Hadde også en ti dager over(igår) og skal på en i morgen. Er da 12 dager over termin og de skal vurdere igangsetting.
Krepsen :) Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Jeg skal føde på Voss og der har de overtidskontroll 12 dager over termin.
ElleMelleMini Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2009 Jeg er 8 dager over i dag...og er konstant bekymret og redd for at noe galt kan skje.(dette er mitt første barn) Man vet jo aldri...har jo lest at etter uke 41 kan morkaka slutte å fungere...hvordan vet jeg om det skjer? Skal til jordmor i morgen, men hun er lite forståelsesfull. Syns jeg bare er "teit" som bekymrer meg.... Hun sa at hun vil bestille overtidstime til meg...men kunne ikke forvente å få noe før mandag.For de gjorde ikke noe på sykehuset FØR helgen....!!Så sykt...hva er viktigst?babyen og meg eller at de på føden får en rolig helg??? I såfall håper jeg babyen kommer i helgen..... Blir så fortvila over systemet her i landet....terskelen for å ringe føden er ganske høy for meg...vil ikke virke hysterisk heller.Sover nesten ikke om natta, for jeg ligger bare å tenker.....Kommer til å være utslitt når fødselen først starter.....
mamman til Henrik & Kristoffer Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 jeg var hos legen min den 16jan og da sa han at jeg skulle komme tilbake 7.feb for da hadde jeg gått 14 dager over tiden (hadde termin 24.jan),og han a at jeg ikke skulle tilbake til han..følte at det var helt feil så jeg ringte fødeavdelinga igår og de ble kjempe sinne på legen min..Så de skulle ringe meg den 2.feb og jeg blir igangsatt 4.feb.og jeg fikk streng beskjed om å ringe legen min og bestille time så jeg fikk sjekka blodtrykk osv... Jeg er veldig glad jeg hørte på den lille stemmen inni meg...
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Seriøst? Han legen din høres ikke helt god ut! Jeg hadde termin samme dag som deg og var hos jm i går, er visst vanlig å ha kontroll rundt termindatoen. I tillegg skal jeg ringe henne på torsdag om det ikke har kommet noe baby og hun skal ordne med overtidskontroll for meg på sykehuset da.
mamman til Henrik & Kristoffer Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 han er vikar for den egentlige fastlegen min..Hu er i permisjon frem til september.. Men reagerte da han sa alt han sa,men tenkte at han vet jo best,men brått var det noe inni hode mitt som sa at jeg burde sjekke det opp..og det er jeg glad jeg gjorde..Så jeg har ordnet kontroll osv selv jeg da på sykehuset..Er veldig glad de tok meg på alvor..og at de reagerte sånn de gjorde...Alt ble bare fikset innen 5 min:-)
Mamma til gutt og jente:) Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Jeg var på overtidskontroll 11 dager over tiden, ble strippet, ingenting skjedde, ny kontroll 14 dager over tiden, ble strippet igjen, og time til igangsetting dagen etter hvis ingenting skjedde. Ble satt i gang ved at de tok vannet på morgenen 15 dager over tiden, gutten ble født 12 timer senere, og er i dag 1 uke gammel, og vi koser oss! Vet det er forskjellig praksis rundt omkring, men jeg anbefaler naturlig igangsatt fødsel, det var ikke noe særlig å bli satt i gang, beintøff fødsel med tette vonde rier som ikke var sterke nok til at jeg klarte å presse han ut selv...
Clementine Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Tror det er vanligst å ha overtidskontroll dag 14. Man er jo ikke på overtid før dag 15 etter termindato. Hvis ikke det passer med helg og sånt tar de den noen dager før. Jeg var på overtidskontroll 14 dager etter dato. Var heldigvis innstilt på at jeg ble sendt hjem, så hadde ikke bagen med meg inn. De sjekket meg og strippet meg. Ble sendt hjem og fikk beskjed om å gå ut å spise/kino siden det var en av våre siste kvelder uten barn. De ba med komme tilbake neste dag for å sjekke blodtrykket og sa jeg kom uansett til å bli satt igang på dag 16, altså 2 dager på overtid. Dag 15 gikk mannen på jobb og jeg dro på sykehuset for å sjekke blodtrykket. Etter flere timers venting, sjekket de det og gav meg tablett for å komme i gang. Det var jeg jo ikke forberedt på, så mannen ble oppringt på jobb og måtte ta drosje opp. Det var utrolig slitsomt å føde med medikamentfremkalte rier. Håper det aldri skjer meg igjen. Dere som er bekymret for sein overtidskontroll: Morkaken slutter ikke å fungere over dato, den begynner bare å ta det mer rolig, så vektøkningen til babyen minsker litt for å gi kroppen beskjed om at nå er det på tide å få ut babyen.
ohayoo Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Hvis dere går mye på overtid må dere være obs på bevegelsene, og ved den minste tvil om at noe er annerledes må dere ringe føden. Jeg fødte 17 dager på overtid sist, men følte at det var helt trygt, skulle vært på ul annenhver dag den siste uka før de kom til å sette i gang 3 uker over termin - men han bestemte seg til slutt for at det var greit å komme ut. Bor bare 5 minutter unna sykehuset, så det føltes ikke som noe stress å skulle dra så ofte heller, heldigvis Var på første overtidskontroll etter en uke, men det var mest fordi jeg var så bekymret for at jeg skulle ha en kjempebaby inni der. Han var større enn gjennomsnittet, men ikke helt enorm, så alt gikk helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå