Gå til innhold

12 mnd og slutte helt med ammingen, trenger råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som fylte 1 år nå i januar. Hun er veldig glad i puppen og jeg synes egentlig også at det er koselig å amme. Men.. hun vil ikke gi seg med nattamming, vi har prøvd flere runder og noen netter sover hun gjennom, men så våkner hun kl 04 igjen. Siden jeg nå har begynt å jobbe og trenger å sove, gir jeg etter og tar henne over i vår seng og ammer. Resultatet er at jeg sover dårlig og hun sover dårlig, siden hun ikke sovner ordentlig. Hun maser og kaver, vil helst stå opp og jeg våkner hele tiden. Idag har vi stort sett vært våkne siden før kl 05. Merker at dette begynner å tære litt på.., vi trenger å sove hele natta. I tillegg får hun nå en tann også oppe i munnen. Hun biter ikke, men jeg merker at det gjør vondt på grensen til det jeg orker. Igår varmet jeg litt lettmelk på flaske, men var ikke mye hun ville ha. Tenkte kanskje det kunne være en overgang. Vi ammer nå kanskje litt på ettermiddagen, ved legging, rundt kl 06 før vi står opp og da også på kvelden hvis hun våkner og jeg ikke orker å høre på gråtingen..

Synes det er litt trist å slutte, men jeg ser vel at det er på tide. Men hvordan slutte å amme når hun vil ha? Hun kan sitte på fanget eller leke, og så klenge seg inn mot puppen og lage "puppe-lyder".. :o) Veldig glad i den hun altså. Begynner man med å slutte med kveldspuppen kanskje? Og ikke gi henne noe på dagen..

Vil gjerne ha råd! :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her kjente jeg meg igjen gitt.. da sønnen vår var ca 1 år, hadde vi det også slik. han våknet, over i vår seng, pupp, sove og kave resten av natta. vi sov dårlig alle sammen, og lunta ble kortere og kortere om dagen.. til slutt innså vi at her må noe gjøres. Så jeg lånte en bok på helsestasjonen om soving av Nina Misvær, og jeg sov hos sivgerforeldrene mine i to-tre netter mens mannen min tok jobben med å roe gutten vår når han våknet. Han tilbød vann på flaske, tok han ikke opp av sengen, men gikk ut og inn av rommet og snakket rolig til ham etc hver gang han våknet. Etter bare tre netter sov han plutselig hele natten, uten pupp:) vi fikk et helt annet liv etter dette.....fortsatt hender det han våkner, men han sovner igjen etter bare litt stryk på hodet eller ryggen.

jeg fortsatte imidlertid å amme om dagen, helt frem til nå (17 mnd gammel). Kuttet kveldspuppen v ca 14-15 mnd. Nå har jeg kuttet helt, og jeg gruet meg skikkelig for han var helt puppegal... Men det gikk kjempefint. jeg bare bestemte meg en dag at nei, nå er det nok. jeg forklarte ham at det var tomt, og han var ikke helt fornøyd med det de første dagene, men han fikk tilbudt vann på kopp, litt juice eller saft innimellom, men til slutt bare tok han på puppen min og sa "tomt!", gikk videre og fant på noe annet. En veldig hyggelig ting er at han har blitt mye mer kosegutt enn før også, sitter mer i fanget og bare koser. Før var det bare pupp pupp pupp... jeg er glad for at jeg har ammet lenge, men det var jammen i meg en positiv opplevelse å slutte og. Aner ikke om dette er til noe hjelp, men min erfaring er at ting ofte går lettere enn man frykter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...