Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Hvis et barn under skolealder står ved veien og kaster stein på bilene så er ikke foreldrene ansvarlig for skader påført bilene. Man kan si at dette barnet ikke forstod konsekvensene av sine handlinger. Foreldren er kun ansvarlig om det var uforsvarlig av dem å ikke passe på barna sine om de lekte en farlig plass (og det blir det jo ofte vanskelig for bileier å bevise). Men så til poenget - føler ikke foreldre ansvar? Hadde mine barn skadet en bil på denne måten hadde jeg selvsagt tilbudt meg å dekke skaden. Selv om barnet ikke visste konsekvensene så har jo skaden oppstått og det er jo ikke riktig at bilfører skal dekke dette. I dette tilfelle bør jo foreldrene også være glade for at bilfører ikke ble så skremt at bilen kjørte av veien, traff fotgjengere eller at sjåføren fikk et hjerteinfarkt f.eks. Det er heldigvis lav fartsgrense, men det skal ikke mye til før noen blir skadet. Hva synes dere? Ville dere tatt ansvar?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Temmelig sikker på at du tar feil der, foreldrene er økonomisk ansvarlig for det barna måtte finne på av fantestreker. Er det veldig kostbare ting, som å ripe opp bilen til naboen kan du ta det på forsikringen.. Men vet personlig om foreldre som har snodd seg unna ved rett og slett å nekte på at det var deres barn som gjorde det (ord mot ord), så alle er ikke like ansvarlige nei. Jeg vill definitivt tatt ansvar, og det ville jeg sørget for at barna gjorde også, noen små tasser hadde pent måttet be om unnskyldning mens mamma betalte. Barn har ikke vondt av å lære om konsekvenser fra de er ganske så små.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Kjenner en som opplevde dette og som ble svært skuffet over at foreldrene til barna ikke tok ansvar slik at sjåføren selv måtte dekke hele skaden. I farten var dette den beste kilden jeg fant - der finnes nok flere og bedre, men denne får duge akkurat nå: http://www.sykepleierforbundet.no/article.php?articleID=16975&categoryID=2355 "Blir barnet ditt ikke ansett for å være erstatningsansvarlig, vil det rettslig sett ikke være noen plikt for verken barnet eller deg som forelder, å erstatte skaden." "Barn under skolepliktig alder har kun et erstatningsansvar i ekstraordinære tilfeller"
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Dytter litt på denne for jeg lurer på hva dere her inne ville gjort. Hvis deres barn ødela noe, men dere ikke i følge norsk lov var erstatningspliktig pga at barnet var lite, ville dere likevel erstattet det som ble ødelagt (f.eks ved å betale egenandelen på forsikringen)?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Hadde mitt barn ødelagt noe ville jeg erstattet det. Er rett og rimelig i mine øyne. Er mitt barn dermed bør jeg ta ansvar for det det gjør.
bomsa Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Jeg ville absolutt tatt ansvar i dette tilfelle. Jeg ville også prøve å få til en plan med personen som fikk tingene sine skadet om en "tilbakebetalingsplan" for barnet. Jeg ville dekke de økonomiske skadene, men la oss si at barnet er 10år og da måtte han/hun feks rydde hagen, male, passe barn etc for å "betale tilbake" på det mer moralske plan....jeg ville selvfølgelig følge dette opp selv, ved å være med i hele prosessen. Det skal kjennes og huskes når man gjør noe galt. Men...så har jeg et men....Jeg har en venninne som har et barn på 2 år. For en god stund siden var de på besøk og der fikk han(barnet) låne en ordentlig mobiltelefon, moren ga telefonen tilbake og sa at -"han slevjer så mye at mobilen kan bli ødelagt hvis han får leke og spise på den" Men mobileieren sa at -"neida, det gjør ingenting, la barnet leke" Mobilen ble fuktskadet, og mobileier krevde ny mobil til 3000,- Det ville jeg ikke erstattet...moren sa ifra at den ville bli ødelagt og mobileier valgte selv å gi mobilen til barnet. Saken endte med at de kjøpte en likens brukt mobil til henne til 1000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå